Citat:
Ursprungligen postat av
S-cup
Kan inte mycket om datorer, vilket den uppmärksamme har märkt, men nu ska jag bygga en HTPC.
Väntar på att allt ska komma på posten och kom precis på att man var tvungen att ha ett trådat tangentbord för att nå bios, i alla fall på min tid...
Självklart har jag bara ett trådlöst, som ansluter med bluetooth. Till råga på allt verkar kortet inte heller klara av bluetooth utan en sån där liten BT-USB adapter (om jag inte är helt ute och cyklar).
Då uppstår förstås frågan: Måste jag köpa ett trådat tangentbord enbart för att kunna komma in i BIOS?
Jag ska ha en ASUS H97M-PLUS -
https://www.asus.com/Motherboards/H97MPLUS/
Vissa blåtandsadapters klarar av att emulera mus/tangentbord även utan att drivrutinerna laddats. Men inte alla.
Den som följde med till mitt WACOM-ritbräda klarar av det tricket. En som jag köpte för ett par hundralappar på webbhallen klarar det inte. Så, du får pröva och se.
Dessutom, det verkar bli en (fysiskt) gigantisk htpc. Varför inte bygga något kompakt?
Nu har jag inget behov av att "nå bios" (men du menar nog uEFI) lokalt på maskinen, jag använder managementfunktionerna istället.
Jag kör en liten Intel NUC som HTPC. Den spelar allt, är stor som en handflata och eftersom den stöder vPro så går den att fjärrstyra (även EFI-åtkomst) även om den står utan skärm/tangentbord och är avstängd. Så länge den har ström, och nätverk så går den att hantera
(Och nej, det moderkort du valt stöder inte vPro eller annan management-teknik)