2015-09-07, 20:55
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag har i mina senaste arbeten haft en del att göra med just inköp och val av leverantörer. Idag är jag ekonomichef, dock vill jag byta jobb. Den trevligaste delen av mitt jobb är inköp och det är också personalfrågor.

Eftersom personalavdelningarna inte anställer annat än någon slags socialarbetare som läst personalpsykologi har jag givit upp den tanken trots att jag har utbildning i arbetsrätt och dessutom har hanterat personalärenden.

Nu till saken. Jag vill jobba med inköp. Någon chefsroll är absolut inte nödvändig. Får jag bara hantera inköpsprocessen med förhandlingar och kanske åka på några mässor per år så är jag helt igenom nöjd. Vad är "egentligen" kraven? När man läser annonserna så skall man ha 10 års erfarenhet av inköp och gärna skall man vara ekonom, jurist och logistiker. Den gamla vanliga önskelistan, alltså. Jag är företagsekonom och har haft inköp och förhandlingar som en del av min vardag i flera år, i kombination med andra uppgifter. Räcker det eller måste man sätta sig i skolbänken för att få jobba med detta? Trots allt så skulle jag göra ett betydligt bättre jobb än många inköpare jag känner. Särskilt han som skrev på ett avtal med Kinnarps där han fick högre priser än vad Kinnarps håller mot privatmarknaden (snyggt förhandlat, må jag säga).
Citera
2015-09-07, 23:59
Medlem
Federals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Särskilt han som skrev på ett avtal med Kinnarps där han fick högre priser än vad Kinnarps håller mot privatmarknaden (snyggt förhandlat, må jag säga).
Jag har tyvärr inget att tillföra i frågan men jag skulle gärna läsa mer om detta. Har du några länkar eller så? :P
Citera
2015-09-08, 01:35
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Federal
Jag har tyvärr inget att tillföra i frågan men jag skulle gärna läsa mer om detta. Har du några länkar eller så? :P
Nej, tyvärr. En kompis kompis som gjorde bort sig rejält. Det har varit största möjliga tystnad om detta då han jobbar kommunalt med upphandling och lyckades betala 30 % mer än privatkunderna... Så det tystades ned eftersom man inte ville ha folkets vrede.

Jag menar, kan den sopproten få jobba med sånt borde väl jag...
Citera
2015-09-08, 11:28
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Nej, tyvärr. En kompis kompis som gjorde bort sig rejält. Det har varit största möjliga tystnad om detta då han jobbar kommunalt med upphandling och lyckades betala 30 % mer än privatkunderna... Så det tystades ned eftersom man inte ville ha folkets vrede.

Jag menar, kan den sopproten få jobba med sånt borde väl jag...
Är du säker på att du vet hela sanningen i den frågan? det förekommer ofta i LOU vid större upphandlingar att man får betala ett ockerpris på vissa produkter medan man får andra väldigt billigt tex betalade en kommun 25 kr/blyertpennan eller dyl efter en upphandling men då man endast köpte några få såna per år spelade det ingen roll då leverantören totalt sett var billigast. Men nog om det.

Vad gäller att arbeta som inköpare borde du nog ha kvalifikation om du idag är ekonomichef och har lite vana av det. Man får ju kanske börja med enklare saker möjligen men nog tror jag du skulle ha goda chanser att få jobb. Om du vill kan du ju läsa någon kurs i handels/köprätt för att toppa upp lite men i övrigt borde det vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in