• 1
  • 2
2015-09-07, 10:27
Medlem
Ponera att jag skulle vilja skrämma en lirare, men vill naturligtvis inte hålla på med riktiga vapen, strängare straff och farligare. Ponera att man skulle vilja penetrera lirarens ruta med softairgun, avstånd cirka 20-30 meter, skulle detta funka eller är en luftpistol att föredra? Om det skulle funka med softairgun, vilken utgångshastighet skulle behövas?
Stenkastning funkar inte heller, för mycket skada och det blir ett djävla oväsen när rutan går sönder.
Citera
2015-09-07, 10:39
Medlem
The.Swedes avatar
tror du verkligen att en liten plastkula kan skjutas igenom ett tjockt glas...
Citera
2015-09-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
tror du verkligen att en liten plastkula kan skjutas igenom ett tjockt glas...
jag vet inte, därför ställde jag frågan, hade jag vetat skulle jag väl inte behöva fråga, eller hur?
Citera
2015-09-07, 10:53
Medlem
The.Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
jag vet inte, därför ställde jag frågan, hade jag vetat skulle jag väl inte behöva fråga, eller hur?
Hoppades att du skojade. Är väl rätt så självklart att det inte går. (eller det trodde jag)
Citera
2015-09-07, 10:53
Medlem
VVCs avatar
Jag hade nog kört på en sten om du nu vill skrämma upp honom. Tror inte han blir så rädd av att vakna och se ett pyttelitet runt hål i rutan. Dock tror jag att du skulle behöva luftpistol för att ens komma igenom glaset.

Edit; Soft air guns kanske har blivit kraftigare dom senaste åren?
Citera
2015-09-07, 10:58
Medlem
Nej det går inte. Min kolsyrepistol jag hade när jag var yngre skjuter 4.5mm diabolo blykulor med betydligt högre utgångshastighet än en softairgun och klarar bara av att göra märken som ser ut som stenskott på en fönsterruta.
Citera
2015-09-07, 11:06
Medlem
BallsMans avatar
Som spjuv sköt jag med 4,5mm luftgevär (V0=199m/s) på köksfönstret hemma, avståndet var kanske 30-40 meter... det bara smällde till lite i rutan och blev inte ett märke ens.

Så att skjuta en plastkula från en så att säga ärtpistol mot ett modernt treglasfönster eller för att inte tala om en vindruta - tror jag knappt är hörbart ens inifrån huset/bilen såvida det inte är knäpptyst.
Citera
2015-09-07, 11:45
Medlem
okej verkar onekligen som att jag får överge denna idé då, tycks inte ens vara möjligt med luftpistol då. Ändå läser man ibland i tidningen om att det sker skjutningar genom rutor men med softairgun eller luftvapen.
Sten är fortfarande uteslutet, siktar så djäkla dåligt att jag antagligen skulle kastat den in till grannen istället vilket vore tråkigt om denna person är en hyvens person , vet i tusan om jag ens skulle kunna kasta en så pass stor sten som det lär behövas 20 meter.
Citera
2015-09-07, 12:55
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Det kommer inte fungera men kör på en tegelsten istället
Citera
2015-09-07, 13:38
Medlem
Sköt med trimmat 5.5 mm luftgevär med spetsiga kulor på ett fönster en gång. Det enda som gick sönder var mitt högra öga som fick kulan tillbaka efter studsen från fönstret...
Citera
2015-09-07, 15:29
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Luftgevär på max licensfri hastighet (4,5mm 200m/s) med en hård diabol dvs inte bara bly kan nog penetrera EN (tunn) ruta på ca 10 meter. Men att gå helt igenom moderna 2-3-glasfönster kommer inte att gå.

Softairgun kommer inte ens lämna en fettfläck, då är en gammal hederlig ollning nog bättre. Se till att ej tvätta ljumsken på en vecka före för kraftigare effekt.
Citera
2015-09-07, 15:56
Medlem
BallsMans avatar
Yup, en ollning har nog en mer avskräckande effekt än en ärtpistol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in