Citat:
Ursprungligen postat av
Xfiles
Hej! Jag har två jobb:
Jobb A: Jag har 50% fast tjänst och jag vantrivs. Jag känner bara ångest inför det jobbet. Jag orkade inte gå till jobbet idag helt enkelt. Jag sjukskrev mig idag fastän jag inte är sjuk på riktigt förutom att jag är trött på det skitjobbet. Ska sjukskriva mig veckan ut. Har jobbat där i snart sex månader o har bara sjukskrivit mig en dag tidigare.
Jobb B: Jag har tim-tjänst och hoppar in när jag inte jobbar på det andra. Jag funderar på att jobba några pass denna vecka när jag är hemma sjuk från det andra. Här trivs jag dels med arbetsuppgifterna och mina kollegor.
Jag undrar om detta funkar rent teoretiskt utan att bli påkommen? Jag orkar inte höra historier om att detta är etiskt fel och bedrägeri eftersom det är jag fullt medveten om. Jobb A och Jobb B är två helt olika branscher, ena jobbet är statligt och det andra kommunalt... finns det någon som helst risk att bli påkommen? Jag kommer inte vara hemma mer än sju dagar från jobb A så ingen myndighet (FK) blir involverad. Kan arbetsgivare A på något sätt få reda på detta? De har ingen aning om att jag har ett annat jobb vid sidan om heller.
Återigen, jag vet att detta inte är etiskt OK, lagbrott, bedrägeri o att jag borde sluta på jobb A, så det kan ni skippa att nämna. Jag undrar helt om det går att jobba på jobb B utan att bli påkommen av min arbetsgivare A på något sätt.
Mitt råd är att det kan kosta dig för mycket om du åker dit.
Risken att åka dit är inte stor.
Om du räknar bort skvallerexpressen.
Tänk att du träffar en kollega på bussen/t-banan/parkeringen som vet att du är sjukskriven?
Du sabbar ditt liv helt för framtiden.
Ett råd för framtiden är att tänka om det är värt det.
Vad riskerar du och vad har du att vinna på det.
I det här fallet är risken inte värd det.