2006-11-11, 13:42
Medlem
HuQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Japp.
Hur fan får man plats med både patron och spik/skruv i en balong?
Citera
2006-11-11, 14:53
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuQ
Hur fan får man plats med både patron och spik/skruv i en balong?
Kör man med en ballong så håller man patronen i öppningen på ballongen och slår försiktigt hål med spiken. Lyckas man med ett riktigt litet hål läcker gasen ut så långsamt att du hinner släppa ner patronen i ballongen och knyta den utan att förlora särskilt mycket på det!
Citera
2006-11-14, 13:57
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag kom att tänka på en sak jag inte tänk på förut.

När man kör gas från en sifon får man inte i sig ren gas.
Innan man meckar patronen är det ju faktiskt luft i sifonens behållare och sedan kommer lustgasen in och då blandas den ut med luften.

Vore kul om något mattesnille kunde räkna på delen syre man får i sig i förhållande lustgasens mängd.

Då måste man veta syrehalten i luften och hurpass mycket gas det är i en patron samt hur mycket en sifon rymmer.

Kör man i balong får man iaf i sig 100% gas.

Hmm det är inte helt lätt. För att kunna göra en någolunda seriös räkning på detta behöver man veta substansmängden N2O i en patron.

Såvitt jag vet så anges det bara 8 cm^3 N2O på patronerna = 8 ml.
Detta räcker inte särskilt långt då varken trycket eller temperaturen är känd. Ett alternativ vore att ha densiteten (I patronen) samt massan gas i patronen. (Massa kan relateras till substansmängd med molekylvikten)
Ett annat alternativ vore att ha volymen N2O i atmosphäriskt tryck (10^5 Pa) och vid en given temperatur tex. 25 *C, för att sedan aplicera allmänna gaslagen.

Substansmängden "luft" i patronen bör ganska enkelt kunna räknas ut med allmänna gaslagen pV = nRT där p = 10^5 Pa; V(sifon) = 500 eller 1000 ml = 0,5 eller 1 *10^-3 m^3; R = 8,315 och T är vid 25 *C (innan luften blandas med N2O).

Slutsteget vore sedan att ta substansmängden luft *0,2 = substansmängd syre och sedan dividera det på totala substansmängden gas (N2O + luft).

Får en känsla av att det inte blir särskilt många %ent.

En annan approch om man vill göra egna mätningar vore att försöka mäta trycket i en sifon laddad med en patron N2O, samt temperaturern i denna sifon. Utifrån detta bör man också kunna räkna ut %andeln syre i blandningen utågende från luftens syre som ovan.
Citera
2006-11-14, 15:38
Medlem
Pyrokemis avatar
Funkar det att använda en Sodasifon till lustgas eller måste det vara en gräddsifon? Tänkte isf köpa denna modellen: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=240553'

Dom svar jag har fått är negativa till detta, men jag vill vara säker.

MvH
Anton
Citera
2006-11-14, 15:54
Medlem
West-ens avatar
Det är 8g (inte cm^3) gas i patronerna.
8g = 4.4liter gas.
Citera
2006-11-14, 20:15
Medlem
Ssjoss avatar
aaa jag får det till 4.5 liter vid NTP förutsatt att det är 8 g i patronen.

Sammansättningen på gasen i sifonen(0.5 l) blir då

90% N2O
8% N2
2% O2

dvs 2% syrgas
Citera
2006-11-15, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Funkar det att använda en Sodasifon till lustgas eller måste det vara en gräddsifon?

Ja det funkar att avända sodasifonen från ClasOhlson till lustgas.
CO2 och N2O patronerna från iSi är lika stora, var och kollade hos den lokala järnaffären.
Citera
2006-11-17, 18:21
Medlem
Nagaxs avatar
Finns det olika slags sodasifoner eller funkar alla? För känner en som har en men vet inte om just den funkar med dem små lustgaspatronerna.
Citera
2006-11-17, 19:59
Medlem
Finns det någon som helst risk för syrebrist när man använder lustgaspatroner?

Går det att överdosera med patroner?

Dödar man hjärnceller med lustgas?

Blir man "seg" i huvudet efteråt?

Kan man kontrollera sig i ruset?

Rekommenderar ni att man prövar ensam första gången? kan man snetrippa och slå sönder huset eller dylikt?

...en sista koll innan jag sätter i mig lite av mitt lager på 20 st
Citera
2006-11-17, 21:38
Medlem
West-ens avatar
Finns det någon som helst risk för syrebrist när man använder lustgaspatroner?
Kan bara du svara på. Jämför med "Finns det någon risk med syrebrist när jag dyker?".
Går det att överdosera med patroner?
Överdosera? Tja, den enda egentliga biverkningen med lustgas är brist på B12-vitamin, men äter du bara dina grönsaker bra och så, så...nej.
Dödar man hjärnceller med lustgas?
Nej, det är en myt.
Blir man "seg" i huvudet efteråt?
Nja. Ruset räcker i 30sekunder. Euforin i kanske max 5min. Sedan är det klart.
Kan man kontrollera sig i ruset?
Självklart! Du blir inte direkt förvandlad till hulken eller ngt...
Rekommenderar ni att man prövar ensam första gången? kan man snetrippa och slå sönder huset eller dylikt?
Men herregud! Lustgas är Lustgas, inte någon sorts argressiv drog.
Ärligt talat så skulle jag tveka att ens kalla lustgas för drog.

Mer frågor? Vänd dig till mig via PM.
Jag är en trogen Lustgasanvändare.
Citera
2006-11-17, 22:22
Medlem
snabb fråga: De där me spränga lungan lät otrevligt. Är det en risk om jag suger direkt från sifonen eller e de lugnt? Måste köpa jävla massa ballonger annars
Citera
2006-11-17, 23:07
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst
snabb fråga: De där me spränga lungan lät otrevligt. Är det en risk om jag suger direkt från sifonen eller e de lugnt? Måste köpa jävla massa ballonger annars
Självklart ska du inte suga direkt från sifonen!
Fyll plastpåsar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in