Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Jag kom att tänka på en sak jag inte tänk på förut.
När man kör gas från en sifon får man inte i sig ren gas.
Innan man meckar patronen är det ju faktiskt luft i sifonens behållare och sedan kommer lustgasen in och då blandas den ut med luften.
Vore kul om något mattesnille kunde räkna på delen syre man får i sig i förhållande lustgasens mängd.
Då måste man veta syrehalten i luften och hurpass mycket gas det är i en patron samt hur mycket en sifon rymmer.
Kör man i balong får man iaf i sig 100% gas.
Hmm det är inte helt lätt. För att kunna göra en någolunda seriös räkning på detta behöver man veta substansmängden N2O i en patron.
Såvitt jag vet så anges det bara 8 cm^3 N2O på patronerna = 8 ml.
Detta räcker inte särskilt långt då varken trycket eller temperaturen är känd. Ett alternativ vore att ha densiteten (I patronen) samt massan gas i patronen. (Massa kan relateras till substansmängd med molekylvikten)
Ett annat alternativ vore att ha volymen N2O i atmosphäriskt tryck (10^5 Pa) och vid en given temperatur tex. 25 *C, för att sedan aplicera allmänna gaslagen.
Substansmängden "luft" i patronen bör ganska enkelt kunna räknas ut med allmänna gaslagen pV = nRT där p = 10^5 Pa; V(sifon) = 500 eller 1000 ml = 0,5 eller 1 *10^-3 m^3; R = 8,315 och T är vid 25 *C (innan luften blandas med N2O).
Slutsteget vore sedan att ta substansmängden luft *0,2 = substansmängd syre och sedan dividera det på totala substansmängden gas (N2O + luft).
Får en känsla av att det inte blir särskilt många %ent.
En annan approch om man vill göra egna mätningar vore att försöka mäta trycket i en sifon laddad med en patron N2O, samt temperaturern i denna sifon. Utifrån detta bör man också kunna räkna ut %andeln syre i blandningen utågende från luftens syre som ovan.