2006-08-27, 17:48
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExCowboy
Njae, lite mindre. Jag gillar att räkna när jag är tjackad (till skillnad från mitt normaltillstånd då jag hatar det) så här kommer lite elementär termodynamik för att stödja mitt påstående. Jag utgår från att patronen innehåller 8 gram gas och att vi kan approximera gasen med en ideal gas.

Allmänna gaslagen: pV = nRT --> V = (nRT)/p

V [volymen] är sökt
n = m/M = m/(2*M_kväve + M_syre) = 8/44 = 0,182 mol [substansmängden = massan/molmassan]
R = 8,3145 [gaskonstanten]
T = 273 + 20 = 293 K [den absoluta temperaturen mätt i kelvin] (jag räknar med att gasen är 20 grader celcius vilket är ganska rimligt efter några sekunder utanför patronen)
p = 101 x 10^3 [trycket] (jag använder här normalt atmosfärtryck vilket är det som gasen befinner sig i efter att den har sluppit ur patronen)

Alltså: V = (0,812 x 8,3145 x 293)/(101 x 10^3) = 0,0044 m^2

Eftersom det går 1000 liter på en kubikmeter är detta alltså detsamma som 4,4 liter gas.

Edit: En normal lungvolym är ungefär 5 liter och eftersom man inte kan tömma lungorna helt så är det på gränsen att man kan få i sig en hel patron åt gången om man inte har ovanligt bra eller stora lungor.

Mjo, jag klarar inte en hel från sifonen. Men nästan....

4,4 liter you say, bra räknat!
Citera
2006-08-28, 18:02
Medlem
West-ens avatar
Nu sitter jag här med lustgasen, fast jag vet inte hur jag får upp den!
En sifon tänker jag inte köpa, inte än iallfall. Och när det gälelr spiken är jag osäker, kan den explodera?
Men den har som en liten knapp upptil, räcker det med att trycka in en med en spik?
Citera
2006-08-28, 18:20
Medlem
speedracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nu sitter jag här med lustgasen, fast jag vet inte hur jag får upp den!
En sifon tänker jag inte köpa, inte än iallfall. Och när det gälelr spiken är jag osäker, kan den explodera?
Men den har som en liten knapp upptil, räcker det med att trycka in en med en spik?

Den exploderar inte, men kan pressa ur all gas i väldigt hög hastighet. Gasen är då väldigt kall, och kan ge dig köldskador om du inte är försiktig. Slå in spiken och låt den sitta kvar tills all gas har tömts så är det lugnt...

En sifon lönar sig på alla sätt. Tänk på det.
Citera
2006-08-28, 18:30
Medlem
West-ens avatar
Jag fick upp den, jag spikade ner spiken i knappen, och påsen fylldes seriöst på två sekunder! Skitkallt blev det. Men skönt som fan!
EDIT: Man blev faktiskt ruskigt full av skratt. Lustgasen gör skäl för sitt namn. Man blev även otroligt glad och snurrig, jag vill bara av någon konstig anledning röra på mig. Ska testa med musik senare!
Det konstiga är dock att jag nu ser att påsen var bara på tre liter! Och den blev sprängfylld, blev det ett hål kanske, eller är det bara tre liter gas?
Det gick extremt lätt att få fram gasen, så någon sifon behövs nog inte på ett tag! Spiken-i-påsen-metoden är extremt understattad!
Citera
2006-08-28, 21:51
Medlem
Hej,
jag e mycket ny på lustgas och har nyligen köpt mig en sifon på 0,5 liter och en hel del patroner.
Undrar hur man på bästa sätt (dvs. så minst skadande men samtidigt så mest effektivt som möjligt) man får en härlig tripp där man gärna försvinner bort.. Alltså en riktig tripp har nämligen lite problem att verkligen "försvinna". Förstår inte om man ska blunda eller om det inte behövs osv.
Förklara gärna allt!
En annan sak, hur många patroner kan man ta på en gång utan att det börjar bli farligt och hur många kan man ta på en hel dag?

lustgas RULES!
Citera
2006-08-28, 22:07
Medlem
ExCowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
En patron innehåller väl 2 liter gas? Det får jag iaf ner i lungorna lätt.

Nej, 4,4 liter

Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Mjo, jag klarar inte en hel från sifonen. Men nästan....

4,4 liter you say, bra räknat!

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag fick upp den, jag spikade ner spiken i knappen, och påsen fylldes seriöst på två sekunder! Skitkallt blev det. Men skönt som fan!
EDIT: Man blev faktiskt ruskigt full av skratt. Lustgasen gör skäl för sitt namn. Man blev även otroligt glad och snurrig, jag vill bara av någon konstig anledning röra på mig. Ska testa med musik senare!
Det konstiga är dock att jag nu ser att påsen var bara på tre liter! Och den blev sprängfylld, blev det ett hål kanske, eller är det bara tre liter gas?
Det gick extremt lätt att få fram gasen, så någon sifon behövs nog inte på ett tag! Spiken-i-påsen-metoden är extremt understattad!

Jag rekommenderar femlitersfryspåsar. Som gjorda för ändamålet. Akta bara så du inte tappar patronen när gasen är på väg ut, de får en jävulsk fart!

Citat:
Ursprungligen postat av Playamike
Undrar hur man på bästa sätt (dvs. så minst skadande men samtidigt så mest effektivt som möjligt) man får en härlig tripp där man gärna försvinner bort.. Alltså en riktig tripp har nämligen lite problem att verkligen "försvinna". Förstår inte om man ska blunda eller om det inte behövs osv.
Förklara gärna allt!
En annan sak, hur många patroner kan man ta på en gång utan att det börjar bli farligt och hur många kan man ta på en hel dag?

Om du har tillgång till cannabis så föreslår jag att du röker en stund innan du ger dig på ustgasen. Det ger lustgasrus en helt annan innebörd.

Vad det gäller skadligheten så dör du inte av att dra ett gäng patroner när du festar till det på veckosluten, men det är sannolikt inte helt häslosamt att hålla på att dra i sig gas varenda dag.
Citera
2006-08-28, 22:19
Medlem
En annan sak...
Ofta efter att jag tagit kanske 3-6 patroner (antingen 2 i taget eller 3 i taget) så känner jag mig "bakis" aktig efteråt, vilket kan hålla i sig i kanske en halvtimma.. Får en svag yrsel, kan få små korta illamåenden och har dålig känsel, speciellt i tungan . Det bör dock inte bero på syrebrist då jag tar det ganska lugnt för att vara på den "säkra" sidan. Men är det någon annan som kännt på detta vis?
Citera
2006-08-28, 22:31
Medlem
ExCowboys avatar
Citat:
En annan sak...
Ofta efter att jag tagit kanske 3-6 patroner (antingen 2 i taget eller 3 i taget) så känner jag mig "bakis" aktig efteråt, vilket kan hålla i sig i kanske en halvtimma.. Får en svag yrsel, kan få små korta illamåenden och har dålig känsel, speciellt i tungan . Det bör dock inte bero på syrebrist då jag tar det ganska lugnt för att vara på den "säkra" sidan. Men är det någon annan som kännt på detta vis?

Japp. Det är en hint om att man inte ska göra det för ofta.
Citera
2006-08-28, 23:35
Medlem
West-ens avatar
Jag verkar ha problem med påsarna, jag försöker med 6liters, men det går fortfarande inte exakt som jag vill! Det blir hål och omständigheter! Nej, tänker fortfarande inte skaffa sifon.
Som jag har gjort hittils så har jag tagit en 6literspåse och tejpat på ett ställe på både insida och ytsida. Sedan har jag slängt i patronen och spiken. Gummiband för öppningen.
Sedan kommer ett skruvstäd till nytta, jag skruvar nämligen fast patronen i den så att den sitetr ordentligt. Slutligen är det bara att pilla fram spiken, fixa den så att tejpen skyddar mot hål, ta tag i hammaren, och...POFF!
Det blir hål extremt lätt, helt utan problem.

Citat:
En annan sak...
Lustgas ska faktiskt inte ge några speciella bieffekter.
Många okunniga människor tror dock det, bara för att man blir "hög" och det är en gas!
Man brukar prata om två stycken bieffekter som har en vetenskaplig bakgrund;
Den första är att du kan få syrebrist; med andra ord inte speciellt farligt, bara man tar det ltie smålugnt.
Den andra är att du får B12-brist, så käka lite B12-tabletter så mår du förhoppningsvis bättre!
Citera
2006-08-29, 08:42
Medlem
okej, tack.
men kan något av det där vara grunden för detta;
tog 3 patroner i skolan, kände mig lite konstig en halvtimma efter, då känsel i fingrar och kinder verkade ha försvunnit lite. ca 4 timmar senare drog jag hem till en polare och drog kanske en 20st patroner på ca 2 timmar. Mådde skit bra hela tiden! , drog sedan hem och åt, inga problem. Men vid 11-12 tiden igår kväll började jag känna av det där "känsel" problemet igen. Även en liten yrsel som skapar lite "lite" av en för full, illamående känsla. Men man är inte illamående, bara jävligt konstig känner man sig. Gick upp för att sova, ut på balkongen och tog lite frisk luft och lade mig sedan i sängen. Gick bra ett tag, men sedan kom yrseln tillbaka och jag var tvungen att sitta upp ett tag. Sedan fick jag ligga sidleds och "andas" mig själv till sömns. Tog stora djupa andetag genom näsan och ut genom munnen tills jag tillslut somna.
Idag mår jag helt vanligt, någon som varit med om något sådant?? Eller som vet vad det kan bero på? Saken är ju den att då ja mådde sådär hade jag inte tagit någon lustgas på kanske 4-5 timmar
Kan det bero på syrebrist eller B12-brist? eller är det kanske att man fått i sig så mycket lustgas under dagen att det finns en hel del kvar i kroppen eller nått? KÄnner mig just nu lite rädd för att köra mer, men jag vill!!
Hoppas någon har en bra förklaring ,,, om det nu finns nån....
Citera
2006-08-29, 09:05
Medlem
Citat:
okej, tack.
men kan något av det där vara grunden för detta;
tog 3 patroner i skolan, kände mig lite konstig en halvtimma efter, då känsel i fingrar och kinder verkade ha försvunnit lite. ca 4 timmar senare drog jag hem till en polare och drog kanske en 20st patroner på ca 2 timmar. Mådde skit bra hela tiden! , drog sedan hem och åt, inga problem. Men vid 11-12 tiden igår kväll började jag känna av det där "känsel" problemet igen. Även en liten yrsel som skapar lite "lite" av en för full, illamående känsla. Men man är inte illamående, bara jävligt konstig känner man sig. Gick upp för att sova, ut på balkongen och tog lite frisk luft och lade mig sedan i sängen. Gick bra ett tag, men sedan kom yrseln tillbaka och jag var tvungen att sitta upp ett tag. Sedan fick jag ligga sidleds och "andas" mig själv till sömns. Tog stora djupa andetag genom näsan och ut genom munnen tills jag tillslut somna.
Idag mår jag helt vanligt, någon som varit med om något sådant?? Eller som vet vad det kan bero på? Saken är ju den att då ja mådde sådär hade jag inte tagit någon lustgas på kanske 4-5 timmar
Kan det bero på syrebrist eller B12-brist? eller är det kanske att man fått i sig så mycket lustgas under dagen att det finns en hel del kvar i kroppen eller nått? KÄnner mig just nu lite rädd för att köra mer, men jag vill!!
Hoppas någon har en bra förklaring ,,, om det nu finns nån....

Jag vet inte vad som gjorde att du blev illamående kan vara B12 brist men jag har aldrig blivit illamående av det och jag har tagit runt 80 på en dag, så det är bara att köra hårt och dricka mycket mjölk.
Citera
2006-08-29, 09:22
Medlem
Okej, så illamåendet kan bero på B12-brist? Inte syrebrist då..? 4 timmar efter användning är ju dock det som är det mest mystiska..
Det här med att det iaf känns som om en del av känseln i kroppen blivit sämre, speciellt fingrar och kinder.. Vad kan det bero på?
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in