2007-11-12, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av when
nej, men man måste ju självklart andas lite då och då, annars kommer man bara svimma om man drar 3-5patroner utan att andas alls

det är inte det jag har läst....
Citera
2007-11-12, 18:51
Medlem
Kyozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerrre
det är inte det jag har läst....

Well då har du läst fel.
Citera
2007-11-12, 20:16
Medlem
Nooomys avatar
lustgas är ungefär lika farligt som att inhallera helium...
Citera
2007-11-12, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoz
Well då har du läst fel.

nej?
Citera
2007-11-12, 23:49
Medlem
claymanns avatar
Har hört att patronerna kan spruta ut iskall lustgas så man förfryser läppar, lungor osv..

Hur vanligt är detta och vilka är det som är så och vilka inte?

Tänkte köpa på nån järnaffär, enklast att komma åt..
Citera
2007-11-12, 23:56
Medlem
tetrominos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Har hört att patronerna kan spruta ut iskall lustgas så man förfryser läppar, lungor osv..

Hur vanligt är detta och vilka är det som är så och vilka inte?

Tänkte köpa på nån järnaffär, enklast att komma åt..

Jag tror att all lustgas i form av små patroner är iskall, det kanske har o göra med att lagra så mycket som möjligt i utrymmet.

Den är riktigt jävla kall när den kommer ut ur patronen direkt, jag har "brännt" fingertopparna ett antal gånger. Relativt lätt dock, inte så farligt jämfört med hur det kan gå till.

Använder man en sifon hamnar gasen först i behållaren och kyls ned efter några sekunder, då är den inte brännande kall utan mer uppfriskande kyligt.
Citera
2007-11-13, 00:04
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetromino
Jag tror att all lustgas i form av små patroner är iskall, det kanske har o göra med att lagra så mycket som möjligt i utrymmet.

Den är riktigt jävla kall när den kommer ut ur patronen direkt, jag har "brännt" fingertopparna ett antal gånger. Relativt lätt dock, inte så farligt jämfört med hur det kan gå till.

Använder man en sifon hamnar gasen först i behållaren och kyls ned efter några sekunder, då är den inte brännande kall utan mer uppfriskande kyligt.

Okej, känns lite onödigt att köpa en sifon, men kanske är värt det... men hur blir det om man slår hål i patronen när den ligger i en plast påse? Iskall då med?
Citera
2007-11-13, 00:14
Medlem
cxzs avatar
Citat:
Okej, känns lite onödigt att köpa en sifon, men kanske är värt det... men hur blir det om man slår hål i patronen när den ligger i en plast påse? Iskall då med?

Det är värt det. "Bästa jag köpt för pengar", som jag ropade högt när gasen började göra sitt
Citera
2007-11-13, 00:15
Medlem
Vi kör alltid med plastpåsar och det är bara patronen som är kall men inte gasen.
Citera
2007-11-13, 02:14
Medlem
tetrominos avatar
Citat:

Som cxz skriver är det rätt värt pengarna om man inte är alltför ekonomiskt begränsad.
Jag har aldrig provat med plastpåse men jag kan nog påstå att det är en bekvämare procedur att förbereda en patron, snabbt och enkelt.
Jag har även läst att man förlorar en del gas i användandet av plastpåse, läckage och dylikt.

Patronerna är inte kalla förrän de öppnas och gasen läcker ut, är det någon som vet varför?
Är det kanske någon form av endoterm reaktion när lustgasen (N2O) kommer i kontakt med luften? Tänkte på det eftersom jag nyligen började läsa termokemi i skolan
Citera
2007-11-13, 03:11
Medlem
Pga att gasen expanderar.
Citera
2007-11-13, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tetromino
Som cxz skriver är det rätt värt pengarna om man inte är alltför ekonomiskt begränsad.
Jag har aldrig provat med plastpåse men jag kan nog påstå att det är en bekvämare procedur att förbereda en patron, snabbt och enkelt.
Jag har även läst att man förlorar en del gas i användandet av plastpåse, läckage och dylikt.

Patronerna är inte kalla förrän de öppnas och gasen läcker ut, är det någon som vet varför?
Är det kanske någon form av endoterm reaktion när lustgasen (N2O) kommer i kontakt med luften? Tänkte på det eftersom jag nyligen började läsa termokemi i skolan
Antagligen för att gasen är i flytande form när den är i patronen och att lustgas kokpunkt är ganska låg. Dvs att att temperaturen när den ändras till gas från flytande är låg. Och den stannar i kall flytande form eftersom den inte kan expandera i patronen. Min gissning som antagligen är rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in