Citat:
Ursprungligen postat av
ProxyM
Jag hade många frågor innan jag började som lärling, fick inte mycket tills var så fick själv leta upp dem. Skulle egentligen sagt samma men kan försöka dela med mig av det lilla jag vet.
Varför vill du bli just murare? Tyvärr är det mycket utländsk arbetskraft inom det området (utav min erfarenhet). Mer än dem andra tycker jag, vilket kan leda till att det blir oseriöst.
Från företaget krävs det att dem har kollektivavtal eller går med på ett hängavtal (hängavtal kostar firman ingenting). Googla så förstår du bättre. 5800 timmar krävs som vuxenlärling tills du kan få ditt yrkesbevis.
Fast anställning får man inte direkt, utan man lär gå på prov i 6 månader minst som flesta andra antar jag. Det finns vuxenutbildningar, kolla upp hur det ser ut i din kommun eller närliggande.
Hur det lägger upp det är upp till dig så klart, googla gärna som sagt
Lycka till!
Jag har googlat men det är en jävla röra att läsa i olika avtal och begripa sig på det för ett ovant öga.
Utbildning är som sagt uteslutet. Jag skall gå lärlingsvägen. Mureriet har jag valt för att det verkar intressant och passande. Lite slita och bära, lite pill och lite dötid. Den utländska arbetskraften inom mureriet är ingenting emot rivningen. Och vad viktigaste är: en hantverkare med yrkesbevis klarar sig alltid.