Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-15, 22:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornell
Hej,

Det här är min första post på flashback, så ber om ursäkt om jag lagt tråden på fel ställe eller gjort något på fel sätt.

Jag går sista året på gymnasiet (18 år, Bor i Stockholmsområdet), och jag planerar att ta ett sabbatsår och göra en långsegling. Att jag skriver här på flashback är i hopp om att någon med erfarenhet av långsegling delar med sig av lite tankar och idéer.

Rutten:
Jag har två idéer om själva rutten.
A: Segla Stockholm-Medelhavet, den yttre vägen dvs inte genom europas kanaler. Via Skottland, över biscaya.
B: Segla Stockholm-Kanarieöarna-Atlanten-Västindien-New York

Frågan är väl då egentligen: Eftersom jag planerar att vara borta ett år (från juni 2016 - augusti 2017), vilket alternativ är att föredra tidsmässigt. Hinner man resa B om man vill segla hem båten också? Jag skulle även kunna tänka mig att sälja båten i medelhavet eller på andra sidan atlanten och flyga hem ifall man skulle få oväntade hinder och inte hinna hem till skolstart på universitet.

Har ni några andra tankar om vart man skulle kunna segla och utforska om man ska vara borta 1 år?

Båten:
Jag har ingen egen båt i dagsläget. Jag har varit runt och tittat en hel del på båtar och har fastnat för en Laurin 32 som jag kan få för ett bra pris. Strax över 50k och den är i helt ok skick. Jag är medveten om att mycket pengar kommer behöva läggas på båten för att få den i långfärdsskick.

Min budget för själva båten + ny utrustning ligger på ca 110k. Vill såklart komma undan så billigt som möjligt utan att tumma på säkerheten. Vad är det för säkerhetsutrustning som är absolut nödvändig (om vi förutsätter att båten inte har någon sådan utrustning i dagsläget, mkt segel finns men äldre, äldre gps finns av känt märke men utan sjökort)? Jag tänker vhf, sjöräddningsflotte, solceller osv.

Motorn är en yanmar yse12, sjövattenkyld, och är orginal. Går den att lita på för en sån här omfattande resa? Den startar och går i dagsläget. Känns som saltvatten och motorer inte kommer jättebra överens.

Budget:

Hur mycket pengar kommer gå åt för att leva? Mat, hamnavgifter osv. För hela resan? Vad finns det för tips och tricks för att komma undan så billigt som möjligt men ändå leva så bra som möjligt?

Sponsorer:

Går det att hitta sponsorer för att sponsra en sådan här resa? Om vi säger att man skulle driva en blogg och blogga om sin resa och dokumentera lite på youtube osv. Finns sponsorer som skulle känna att de vill gå in och sponsra tex utrustning till båten för att få ha reklam på blogg? Har mycket erfarenhet från webbdesign och programmering så bloggen kommer inte behöva se skit ut som de ofta tenderar att göra. Frilansa som webbdesigner är något jag också tänkt att man skulle kunna göra från båten när man seglar för att få det lite lättare att gå runt ekonomiskt. Någon som har erfarenheter av att frilansa från båt? Kan tänka mig att det är svårt när man har väldigt oregelbunden uppkoppling till nätet.

---
Hade inte tänkt segla ensam, utan har en hel del kompisar som vill hoppa på och vara med och segla några månader i taget olika delsträckor.
---

Jag har en hel del fler frågor men detta får räcka så länge. Har ingen aning om det här är rätt forum att fråga sådana här saker på, men hoppas att någon iallafall har några tips!

Tack!

Hej!

Jag fick just se den och har snabbt ögnat igenom tråden.
Klart du ska segla till Karibien och tillbaka! Nog hinner du på ett år.
Jag skaffade en Express för ganska länge sedan och seglade drygt 2000 sjömil
med den på semestern första sommaren jag hade den. Expressen är ju ingen
idealisk långfärdsbåt, men eftersom jag mest vindsurfat innan tyckte jag att
det var bekvämt.
Visst är Atlanten lite tuffare än Stockholms skärgård och visst spelar båtens
storlek roll för komfort och säkerhet.
Du har fått många bra råd, och jag ska lägga till några. Ursäkta om jag upprepar,
jag har inte läst så noga.

Dubbla förstag med dubbla försegel som kan spiras är nog en stor fördel vid
överseglingen. Det blir troligen mycket undanvind från Kanarieöarna till
Karibien på hösten. Många planerar att komma till Karibien runt månadsskiftet
november-december, dvs. förhoppningsvis efter "hurricane season".

Det har skrivits lite om el-ekonomi. Autopilot drar ström, men ett kylskåp drar
mer. Om en autopilot drar 0,5 ampere så drar nog kylskåpet minst 4 gånger
så mycket. Man kan överleva utan kylskåp, men det påverkar ju vilken mat
man kan köpa och lagra. Speciellt i Karibien när det är ca 25-30°C.

I Karibien är det svårt att leva billigt. Man får ofta betala per dygn man är där,
utöver hamnavgifter. Karibien är ju stort. Jag har varit i Jungfruöarna, Puerto Rico
och Dominikanska Republiken. Rekommenderar gärna Jungfruöarna.

Båtens segelegenskaper är viktiga. Säkerhet först, såklart, men om man snittar
5 knop i stället för 4 knop gör det att överfarten (ca 2600 sjömil från Las Palmas
till Antigua) tar ca 22 dygn i stället för 27 dygn. 18 dygn med 6 knop. Vatten,
mat, bränsle till matlagning, autopilot m.m. får inte ta slut.

Att få bra väderprognoser kommer att påverka både säkerhet och komfort
under seglingen. Jag vet inte vilken teknik som är bäst.

Från Karibien kan du följa kusten upp till New York eller Boston, t.ex. innan
du vänder österut. Det blir inte precis längs vägen, men Bermuda är ett
trevligt ställe att besöka. Azorerna på vägen tillbaka, om du inte vill ha en
riktigt lång etapp.
Boston - Azorerna: ca 2000 NM.
Azorerna - Irland: ca 1200 NM.
Boston - Irland: ca 2700 NM.
Återresan är ju betydligt längre norrut, så lite beroende på årstid, kommer det
troligen att vara rätt mycket kallare än vid överfarten.

Förslag till ungefärlig tidsplan:
Avresa från Sverige: augusti-september.
Avresa från Kanarieöarna: slutet av oktober.
Ankomst till Karibien: slutet av november.
Karibien bör avnjutas - stanna så länge som du har råd, minst ett par månader.
Runt månadsskiftet februari-mars vänder du norrut. Kommer till NY, Boston
till våren i slutet av mars.
Återresa i slutet av april när det börjar bli lite varmare.

Att sälja båten i NY eller New England och flyga hem är ju ett alternativ.

Att båten, rigg, roder, köl, genomföringar, m.m. håller är viktigt.

Besättning är också viktig. Var minst tre, som kan segla, på överfarterna.
Klart det går med två eller t.o.m. med en, men det skulle inte jag rekommendera.

Det var bara några tankar som din tråd väckte.

Jo, jag bor ett stenkast från dig om du vill utbyta lite segelerfarenheter IRL,
vid tillfälle.

mvh/Bo
Citera
2015-12-16, 22:41
Medlem
Tack för alla kloka råd och kommentarer! Jag är väldigt sugen på atlanten, men för tillfället lutar det åt att segla till medelhavet. Ekonomin är det mest kritiska, en atlantöverfart kräver en del mer utrustning. Ett vindroder känner jag t.ex skulle vara ett måste. Det beror iof kanske på hur stor besättning man är. Är man 3 skulle det väl gå att självstyra ifall autopiloten lägger av eller att strömmen går antar jag...

Jag hörde på utsjöskepparkursen jag precis läste att Nordsjön helst ska undvikas sent i august/september. Jag vill ta rutten till skottland och igenom kanalen där istället för segla genom engelskakanalen. Bo: om man seglar såpass sent från Stockholm som tipsar om i ditt inlägg, tror du inte det skulle bli lite problematiskt att komma till nordsjöområdet såpass sent under säsongen? Det skulle ju iof vara väldigt skönt att ha några veckor hemma efter studenten att kunna lägga på att fixa i ordning båten så att det inte blir så hektiskt med allt för att hinna iväg i juni. Eller du kanske menar att segla iväg från Sverige (västkusten) i augusti/september?
Citera
2015-12-17, 06:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tack för alla kloka råd och kommentarer! Jag är väldigt sugen på atlanten, men för tillfället lutar det åt att segla till medelhavet. Ekonomin är det mest kritiska, en atlantöverfart kräver en del mer utrustning. Ett vindroder känner jag t.ex skulle vara ett måste. Det beror iof kanske på hur stor besättning man är. Är man 3 skulle det väl gå att självstyra ifall autopiloten lägger av eller att strömmen går antar jag...

Jag hörde på utsjöskepparkursen jag precis läste att Nordsjön helst ska undvikas sent i august/september. Jag vill ta rutten till skottland och igenom kanalen där istället för segla genom engelskakanalen. Bo: om man seglar såpass sent från Stockholm som tipsar om i ditt inlägg, tror du inte det skulle bli lite problematiskt att komma till nordsjöområdet såpass sent under säsongen? Det skulle ju iof vara väldigt skönt att ha några veckor hemma efter studenten att kunna lägga på att fixa i ordning båten så att det inte blir så hektiskt med allt för att hinna iväg i juni. Eller du kanske menar att segla iväg från Sverige (västkusten) i augusti/september?

Från Sverige augusti-september, från Kanarieöarna runt månadsskiftet oktober-november
var mitt förslag om du skulle till Karibien. Visst vill man undvika höstväder,
som ju kan börja i september. Lite beroende på vägval så har du ofta möjlighet
att ta hänsyn till vädret när du planerar överfarter. Några exempel:
Skagen - Wick: ca 450 NM (ca 4 dygn).
Brest - Curuña: ca 350 NM (ca 3 dygn, glöm inte tidvattnet).
5-dygnsprognoser brukar vara skapligt tillförlitliga.
Bra väderprognoser är viktigt att ha, men jag vet inte hur man får det på en liten båt.
Internet via satellit vore trevligt (http://www.opensky-europe.eu), men...
Jag gissar att man behöver en antenn som följer satelliten och den behöver ju el.

Storm kan det bli när som helst, men sannolikheten är större under hösten/vintern.
Kraftiga_stormar_i_Sverige

Från Stockholm till västkusten går ju på någon vecka, om vädret är skapligt
och det inte blir alltför mycket kryss...

Om vi talar om Medelhavet blir det mycket som blir annorlunda.
December, januari och februari kan ju vara både svalt och regnigt.

Atlanten och Medelhavet är ju ganska stora vatten. Jag har inte seglat mycket
i Medelhavet, men ser vissa likheter med Karibien, men också stora skillnader.
Du har ingen överfart på 2600 sjömil. Det finns ganska gott om hamnar, så
om du vill behöver du inte tillbringa så lång tid till havs.

Komforten på en liten båt varierar ganska mycket med storleken på båten,
inte bara genom utrymmen och lagringsmöjligheter, utan också genom
hur den rör sig i vattnet.

Jag har seglat mer i Karibien än i Medelhavet. Dyningar är tråkiga, men
mest om det inte blåser. Det gör det oftast i Karibien. Jag kommer ihåg
hur 39, 43 och 50-fots båtar rörde sig i dyningarna. 50 bättre än 43, 43
bättre än 39…

Om det blir Medelhavet för dig, och det är det intryck jag får, då kan du
ju planera så att du gör lite längre etapper när väder, vind och vågor är
gynnsamma.

Med risk för att upprepa mig kommer jag tillbaka till vikten av att ha tillgång
till bra prognoser. I hamnar borde det gå att få, men när man väl är ute
så gissar jag att lokala prognoser kommer att vara på olika språk, beroende
av var du är.
Hittade denna som verkar ha upp till 6-dygns-prognoser för medelhavet:
http://www.weatheronline.co.uk/marine/weather?LEVEL=3&LANG=en&MENU=0&TIME=0&MN=gfs&MODEL LTYP=uv10&MEER=mitt

Hoppas du får ihop allt på ett bra sätt!

mvh/Bo
Citera
2015-12-17, 09:43
Medlem
Dejads avatar
Satellit telefon är en ganska enkel pryl när man är ute, jag körde på en Iridium och för mindre båtar så behöver du inte någon antenn som följer satelliterna utan du får en mobiltelefon model 90talet ungefär. Via den kunde jag via e-mail hålla kontakt med familj (som hjälpte till med väderrapporter) och även ta ner gribfiler så jag var sällan orolig för vädret.

Vi lämnade Bohuslän sista veckan i Juli och gick till Skottland, nu hade vi förbaskad tur och det var inte en gnutta vind utan vi fick puttra hela vägen för motor i strålande sol och med nordsjön platt som ett dansgolv. Vi var 3 ombord men det vara bara jag som hade någon större seglingsvana men alla lärde sig ganska snabbt och det var alltid tillåtet att väcka mig och fråga när det var nåt. Hellre en gång för mycket än för lite.
Vill man vara lite säkrare så kan man ju alltid ta ett rev före det blir mörkt så man slipper under natten, att reva tidigt är viktigt, se alltid till att ha mat, vatten och diesel för att kunna segla lite långsammare än planerat.

Hemvägen gick vi från St Marteen för att slippa böka med Golfströmmen som kan skapa problem om man går från amerikanska kusten.

Som Bo skriver så är kyl ett jädra gissel när det gäller strömförbrukning men det är ganska trevligt att kunna äta annat än torkad och konserverad mat. Vi köpte en liten vacumpackare (finns OBH:Nordica som är ok i pris) och lagade lite grytor, packade och la i kylen, de höll ungefär 3 veckor utan att bli dåliga. Visst går det att segla utan kyl men ost och andra pålägg är ganska trevligt att ha när man ska på vakten kl 3 och det känns trist.
3 personer för överfarterna är nog det minsta man ska vara. Då kan man köra 3 timmar på 6 av och kommer alltid att vara utvilad (med reservation att man alltid är skittrött de första dygnen) när man slutat vara sjösjuk (vilket går över för de flesta) om man har den fallenheten.
Väl på andra sidan Atlanten så finns det många mysiga öar där man inte behöver betala direkt någonting för att segla i och några där man får lösa ett turistvisa för någon hundring var 30dag, det är inte de utgifterna som kommer knäcka din ekonomi utan det du gör när du är där.
Citera
2015-12-17, 11:24
Medlem
Vad jag fixat lite med nu, som jag tror jag fick tips av dig Dejad, är att jag har fixat OpenCPN till min laptop och lagt in C-maps i det programmet. Jag har också testat ladda ned Grib-filer över till OpenCPN för att se temperaturer, vindstyrkor och vågor osv. Riktigt praktiskt att kunna ladda ned det över wifi (eller sattelittelefon om man nu har det, jag har det inte än iaf), och sen få in allt det här direkt i sjökortet.

Det här är min nya favoritsida när jag leker meteorolog: https://www.windyty.com/

Riktigt häftig sida!
Citera
2015-12-17, 18:44
Medlem
Dejads avatar
Tackar för den sidan, riktigt snyggt!!

Det känns ganska tungt i ett regnigt Bohuslän nu när passaden över till Karibien är så fin.
Längtar tillbaka till varmt vatten, rhumpunch i solnedgången och känslan över att inte behöva göra något om jag inte verkligen vill..

Men skitbra att sätta dig och titta på vindar och väder, det är skönt att skaffa sig ett hum om hur det fungerar så ta gärna med tryck i dina gribfiler för att kunna se hur låg och högtryck påverkar vind osv.
Citera
2015-12-19, 11:49
Medlem
Funderar på att köpa en båt jag hittat på öland. Ska man ta och segla hem den till Stockholm nu under jullovet? (Säljaren har kranbil så han kan lägga i den i vattnet) Någon som har seglat såhär års? Is kan väl inte vara något problem utan snarare att det bara är riktigt kallt?
Citera
2015-12-20, 00:46
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Funderar på att köpa en båt jag hittat på öland. Ska man ta och segla hem den till Stockholm nu under jullovet? (Säljaren har kranbil så han kan lägga i den i vattnet) Någon som har seglat såhär års? Is kan väl inte vara något problem utan snarare att det bara är riktigt kallt?

Någon is är det inte i skärgården (än) och det lär nog dröja (om det ens blir någon is i år) eftersom det är runt 10 plusgrader härute i skärgården och inte ens minusgrader nattetid.
Citera
2015-12-20, 07:21
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Vet du var på Öland den finns? Finns den utannonserad på Blocket? Jag bor delvis på Öland så jag är i Borgholm var- och varannan dag. Vore roligt att se båten i hamn.
Citera
2015-12-20, 07:24
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Kolla sidan www.findacrew.net så kan du hitta båtar och mönstra på som korsar Atlanten mm.
Citera
2016-01-11, 10:25
Bannlyst
Har långseglat mkt bla till USA
Det gäller bara att vara förberedd och hålla koll på vädret, spec Nordsjön.
Engelska kanalen med tidvatten är väl ingen höjdare.
Biscaya är lite lurig om man åker för sent på året....
Karibien är dyrt, kostar även att ligga på redden på många platser...
Mkt byråkrati i Karibien med, väldigt vackert dock och underbar segling
Ska du in i USA så bör du undvika Kuba (kan vara ändrat nu efter Obamas försök till försoning)

Självklart ska du åka, men läs på och var förberedd, skulle vädret slå om kan man alltid byta kurs och slöra med det
Citera
2016-05-24, 11:09
Medlem
Vi har nu ett Instagramkonto där man kan följa resan. Båten blev en Allegro 27a från -74 och vi sticker söderut från Stockholm den 22a juni.

https://www.instagram.com/sailing_allegronontroppo/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in