2015-09-06, 14:43
Medlem
Jag har en gammal dlink router som jag skulle vilja ända till en range extender. Men att navigera och förstå alla inställningar hos dlink är något svårt för en som inte för överdrivet insatt i data.
Någon som vet var jag fixar detta?
Citera
2015-09-06, 16:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svesiaosten
Jag har en gammal dlink router som jag skulle vilja ända till en range extender. Men att navigera och förstå alla inställningar hos dlink är något svårt för en som inte för överdrivet insatt i data.
Någon som vet var jag fixar detta?

Dlink har många routrar och inga enhetliga menyer så vilken modell?

Det som ska göras är att slå av DHCP.
Anslut sen inte något till WAN-porten utan allt till LAN.

Har du en Dlink DIR 655 så slår du av DHCP här:
http://www.support.dlink.com/emulato...c_Network.html
Citera
2015-09-06, 16:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Man bör också säkerställa att D-linken inte har en ip-adress som krockar med någon annan enhet. Som exempel så har DIR655 normalt 192.168.0.1 som ip-adress. Och det är en adress som inte är direkt ovanlig.
Citera
2015-09-06, 20:26
Medlem
PeterNosters avatar
Ändra Router IP Adress till 192.168.0.253 på samma sida.
Citera
2015-09-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Modellen är DIR-635.
Det har varit problem med att komma in på inställningarna, dock om jag ansuter till dlinkens signal så öppnas en browser och det står att den inte har någon kontakt med internet eller liknande. Där i liten text finns det en länk till routerns inställnignar. En mycket mer kunnig datanörd säger åt mig att jag inte kan använda den vägen för att ändra på inställningarna, av för mig okänd anledning.
meeen, Hur kan jag sen bestämma att dlinken ska ta upp signaler från vilken router? (om jag nu kommer in på "rätt" inställnigngar)
Citera
2015-09-14, 00:54
Medlem
PeterNosters avatar
Va? Ursäkta.

Med range extender menar jag inte en repeater.
Du ansluter en av LAN-portarna på Dlink till en LAN-port på din normala router med kabel
Förutom att stänga av DHCP och ändra adressen som jag beskrev innan så ska du slå på det trådlösa i Dlink och skriva in en SSID och ett lösenord. Denna SSID är det namn du ser i de datorer som ska ansluta till nätet.

Menyerna i DIR655 och DIR635 ser likadana ut. För att komma in i inställningarna skriver du in 192.168.0.1 i din webläsare. Då kommer du till en inloggningsmeny där du loggar in. Användarnamn och lösen står i Dlinkens manual. Det du beskriver hajar jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in