2015-09-06, 11:17
Medlem
Vi har hittat ett sparkonto ägt av ett gammalt dödsbo som vi har arvsrätt till. Tips önskas på hur vi får ut pengarna.

En gammal släkting dog på 80-talet. Hans änka ärvde allt genom testamente. Man observerade inte i bouppteckningen att det fanns ett sparkonto med ett antal tusen på. Hon borde naturligtvis ha gjort det men orkade väl inte när kontrolluppgifterna kom.

Änkan i sin tur dog 20 år senare. Hennes kvarlåtenskap delades på 6, En av arvtagarna bodde kvar på samma adress, och tog emot kontoutdrag ställda till dödsboet utan att orka engagera sig.

Nu har denna person avlidit, och vi har hittat alla kontoutdrag som sparkassan i dryga 30 år skickat till ”dödsboet för xxx”

Under tiden har flera avlidit och fått arvingar. Status just nu är att andelarna i detta är

A: ¼
B: ¼
C: 1/3
D: 1/6

Person C har nog en begränsad tid kvar. Efter det frånfället blir andelarna

A: ¼
B: ¼
D: ½

innan jag väcker den björn som sover (sparkassan) och skickat kontoutdrag i 30 år vill jag gärna på tips på hur man smidigt kan få ut dessa pengar. A,B och D är goda vänner som inte vill dra på sig en massa kostnader och arbete genom att göra allting alldeles formellt överarbetat rätt, det är ganska många arvsskiften som måste få nya bouppteckningar etc.

Vi kan rentav tänka oss att pengarna går till något välgörande, men vi vill inte att det bara försvinner in i ett svart hål hos sparkassan.
Citera
2015-09-06, 11:44
Medlem
Varför kontaktar du bara inte en jurist? Märkligt att människor förlitar sig till internetanvändare i sådana här frågor!
Citera
2015-09-06, 12:02
Avstängd
Kontot lär vara avslutat och innestående medel överfört till Allmänna Arvsfonden.
Citera
2015-09-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kontot lär vara avslutat och innestående medel överfört till Allmänna Arvsfonden.

jävla pessimist
Citera
2015-09-06, 13:18
Medlem
Citat:

Jag var kanske inte tydlig nog. Kontot är INTE avslutat, så sent som i januari kom en årlig kontrolluppgift. Till en gammal människa som inte ens öppnat kuvertet.

Citat:
Ursprungligen postat av delad
Varför kontaktar du bara inte en jurist? Märkligt att människor förlitar sig till internetanvändare i sådana här frågor!

Det är inte mer pengar än att om juristen gör något mer än det triviala så försvinner en ster dl i juristens ficka.

Frågeställningen är ganska enkel, man brukar kunna få bra svar på FB i sådana frågor. Istället för stt gå til jurist hade jag tänkt prata med sparkassan ifråga. Den enkla tanken var att det kanske finns någon lösning där man kan undvika en massa formaliteter.
Citera
2015-09-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag var kanske inte tydlig nog. Kontot är INTE avslutat, så sent som i januari kom en årlig kontrolluppgift. Till en gammal människa som inte ens öppnat kuvertet.

Det är inte mer pengar än att om juristen gör något mer än det triviala så försvinner en ster dl i juristens ficka.

Frågeställningen är ganska enkel, man brukar kunna få bra svar på FB i sådana frågor. Istället för stt gå til jurist hade jag tänkt prata med sparkassan ifråga. Den enkla tanken var att det kanske finns någon lösning där man kan undvika en massa formaliteter.

Vad visade denna kontrolluppgift för siffror då?
Citera
2015-09-06, 14:04
Medlem
Citat:
Saknas logik i ert uttalande:
Kontoutdrag erhållet senast i år. Allmänna arvsfonden knappast aktuellt då ts påvisat att arvingar finns.
Citera
2015-09-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Vad visade denna kontrolluppgift för siffror då?

Ett antal tusen. För mycket att ignorera, för lite att dra in Vinges advokater i.

Man slås av tanken att det kan vara ofantliga belopp på små konton som i praktiken bara förverkas. i vårt fall är det fem bouppteckningar som skulle behöva göras om och lika många arvsskifteshandlingar att göra tillägg till. puh! säger man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in