2015-09-05, 22:09
Medlem
pop-ikons avatar
Hej, jag har detta moderkort
https://www.asus.com/Motherboards/M4A89GTD_PROUSB3/

Med 2x 2GB minne just nu på varsin kanal.

Vill öka till 8 GB minne, och undrar om jag kan flytta ihop mina 2 till samma kanal och köpa vilket 4 GB-minne som helst och sätta på den andra kanalen, rimligtvis med samma cas (9), eller om det är bättre att köpa två likadana 4 GB (vilket blir dyrare)?
Citera
2015-09-05, 22:46
Medlem
NotBads avatar
Det är lika bra att bara köpa 8GB 1333MHz som RAM stickor (2x4).
Citera
2015-09-05, 23:25
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Det är lika bra att bara köpa 8GB 1333MHz som RAM stickor (2x4).

Nä det är ju helt klart sista gången man uppgraderar den här datorn nåt mer också.
Att moderkortet inte kan köra minnena i 1600 vet jag ju, men är inte minnen bakåtkompatibla vad gäller frekvensen, så att nyare minnen kan köras i 1333?
Citera
2015-09-05, 23:26
Medlem
x12s avatar
Kortet har ju 4 minnessocklar, så låt befintliga minnen sitta kvar som de gör och peta in ytterligare ett par, t.ex nåt sånt här: http://www.inet.se/produkt/5315032/c...z-value-select
Citera
2015-09-05, 23:29
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Kortet har ju 4 minnessocklar, så låt befintliga minnen sitta kvar som de gör och peta in ytterligare ett par, t.ex nåt sånt här: http://www.inet.se/produkt/5315032/c...z-value-select

Ja, de där är ju påfallande lika de jag har
https://www.komplett.se/product/3633...hnical-details

Frågan är om det är riskfritt liksom, eller om det finns risk för skumma problem / låg prestanda.
Citera
2015-09-05, 23:35
Medlem
x12s avatar
Det befintliga minnesparet ska sitta i blåa socklar och de nya i svarta socklar.
En mycket liten risk finns, trots att det är 1333 som är ganska säkra, att moderkortet inte accepterar minnesmodulerna. Om jag skulle dra till med en gissning på hur troligt det är att det strular.. 1 av 200 kanske.
Citera
2015-09-06, 01:09
Medlem
PeterNosters avatar
Varför kollar du inte i manualen vilka minnen som passar?
Manualen finns ju under Support i länken till kortet. I manualen finns listor med lämpliga minnen.
Citera
2015-09-06, 02:13
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför kollar du inte i manualen vilka minnen som passar?
Manualen finns ju under Support i länken till kortet. I manualen finns listor med lämpliga minnen.

Tack för tipset, ser att diverse minnen av corsair, crucial, kingston etc nämns flitigt och det är ju de som är vanligast. Dock besvarar den ju inte frågan om hur bra det går att blanda och vad man ska tänka på.
Citera
2015-09-06, 10:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Tack för tipset, ser att diverse minnen av corsair, crucial, kingston etc nämns flitigt och det är ju de som är vanligast. Dock besvarar den ju inte frågan om hur bra det går att blanda och vad man ska tänka på.

Det står att du kan blanda men om du vill att dual channel ska fungera så ska det vara lika mycket minne i båda bankerna. Är det olika mycket så fungerar dual channel inte på hela minnet. Om du t.ex har 4 GB i ena och 8 GB i den andra bankenså fungerar dual channel bara upp till 4 GB. Resten fungerar dock också men i single channel.

Så i ditt fall kan du blanda 2 GB och 4 GB moduler parvis. Ett par 2 GB som du redan har kan blandas med ett par 4 GB som du sätter i de tomma platserna så har du 6 GB i varje bank och totalt 12 GB. Vill du ha mer så får du slänga 2 GB paret och köpa 2 stycken 4 GB par för totalt 16 GB.

Om du köper bara en 4 GB modul så får du 6 GB i ena banken och 2 GB i den andra. Då fungerar dual channel bara upp till 2 GB. Så parvis är bäst.

Ett 2 GB par räcker kanske i ditt fall men det kan vara så att de är dyrare än ett 4 GB par.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-06 kl. 10:23.
Citera
2015-09-06, 14:44
Medlem
pop-ikons avatar
Alright, tack för svar.

Det är naturligtvis bara snålheten som gör att jag frågar, det enklaste är antagligen bara att köpa passande 2 x 4GB. Men jag hade inte tänkt på att det ev går att köra 6 GB i varje kanal i såna fall haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in