• 1
  • 2
2015-09-07, 18:31
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag menar att detta bevisar att vi egentligen är själsvarelser och inte kroppsvarelser med allt vad det innebär för liv efter döden osv.
Så är det oförnekligen. Återstår bara att ta reda på vad "egentligen" egentligen är.
Citera
2015-09-09, 15:32
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Detta har jag svårt att begripa. Antingen existerar den materiella världen oberoende av min existens och min tolkning av den, eller så är mitt medvetande primärt, och den materiella världen en produkt av mitt medvetande. Hur kan det finnas en gråzon?
Processen innebär, efter sinnesintrycken, att sätta ord på tillvaron. Således är vi inte enbart en position som tar in intryck. Som Platon sade: vi har ett inre och ett yttre öga. Det yttre registrerar sinnesintryck. Det inre begrundar sinnesintrycken.
Citera
2015-09-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Processen innebär, efter sinnesintrycken, att sätta ord på tillvaron. Således är vi inte enbart en position som tar in intryck. Som Platon sade: vi har ett inre och ett yttre öga. Det yttre registrerar sinnesintryck. Det inre begrundar sinnesintrycken.

Det där håller jag inte med om. Dels får det en att anta att det faktiskt finns ögon och kropp, vilket det inte gör. Dels tycker jag att intrycken mer är en navigationshjälp som vi kan välja att rikta vår tankekraft mot om vi vill.
Citera
2015-09-09, 15:57
Medlem
Citat:
Detta har jag svårt att begripa. Antingen existerar den materiella världen oberoende av min existens och min tolkning av den, eller så är mitt medvetande primärt, och den materiella världen en produkt av mitt medvetande. Hur kan det finnas en gråzon?

Problemet är fokuset på MITT medvetande. Medvetandet som helhet skapar världen men inte bara ditt medvetande. Det finns ingen gråzon där, det enda är att i kommunikation med andra medvetanden så krävs en avstämning av verkligheten och det är oftast där den skapas.

Världen finns hursomhelst inte utan medvetande.
Citera
2015-09-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så är det oförnekligen. Återstår bara att ta reda på vad "egentligen" egentligen är.

Tja, denna tråd är en bit på vägen emot vad egentligen egentligen innebär. Egentligen är världen bara intryck som vi kommunicerar kring. Vi kan göra detta eftersom vi är begränsade till ett visst perspektiv, position i världen och inte har hela bilden. Egentligen är vi dock bara denna resonerande position som tar in intryck.

När man förstår att gud är avsändaren av alla intryck så blir allt väldigt klart. Man förstår då hur människan är centrum i kosmos och hur saker hänger ihop. Jag tror vi närmar oss en framtid där våra medvetanden utvidgas till att få nya funktioner som en följd av ett gott samarbete med gud. Det är en god framtid.
Citera
2015-09-09, 16:09
Medlem
Fris avatar
OK, missförstånd. Inlägg borttaget.
Citera
2015-09-09, 17:52
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Det stämmer. Mer noggrant uttryckt så är vi även våra minnen vid sidan av att vi är våra intryck. Dessutom är vi i rörelse, dvs, vi sorterar bland intrycken. Jag förenklade lite i startinlägget.
Det är svårt att bara hålla med haha.
Citera
2015-09-09, 19:55
Medlem
Versus-s avatar
Citat:
Problemet är fokuset på MITT medvetande. Medvetandet som helhet skapar världen men inte bara ditt medvetande. Det finns ingen gråzon där, det enda är att i kommunikation med andra medvetanden så krävs en avstämning av verkligheten och det är oftast där den skapas.

Världen finns hursomhelst inte utan medvetande.
Att bevisa att det finns andra medvetanden är lika omöjligt som att bevisa att den materiella världen existerar oberoende av mitt medvetande. Eller i ditt fall, ditt.
Citera
2015-09-09, 22:03
Medlem
Citat:
Att bevisa att det finns andra medvetanden är lika omöjligt som att bevisa att den materiella världen existerar oberoende av mitt medvetande. Eller i ditt fall, ditt.

Förvisso, men för att få en så god förklaringsmodell av världen som möjligt så kan det vara vettigt att värja et annat perspektiv. Det är då bättre att betrakta världen och kropparna som ingår i den som immateriella än materiella för att förklara så mycket som möjligt. Vi är bara våra perspektiv som är formade efter ickeexisterande kroppar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in