• 1
  • 2
2015-09-05, 12:58
Medlem
På senare tid har det ICA jag handlar på börjat med att ha äggen stå i rumstemperatur. Har inte tänkt så mycket på det, men sist jag handlade ägg (ekologiska) så är dom på gränsen till läskiga, tycker de verkar vara nästan dåliga. De har bara en vecka kvar på bäst före tiden, men jag är van vid att kunna ha ägg långt över tiden, om dom bara varit fräscha när jag köpte dom. Vad är dethär som ICA börjat med, att ha äggen framme i butiken, inte i kyldisk alltså

/
Citera
2015-09-05, 13:01
Medlem
Man behöver inte förvara ägg i kylen men hållbarheten förlängs om man gör det. Datummärkningen uppger hur länge äggen håller i rumstemp.
Citera
2015-09-05, 14:15
Medlem
kör ett vattentest på äggen om du är orolig,

1. fyll en kastrull med vatten från kranen
2. lägg i äggen

flyter äggen upp till ytan = dåliga.
ställer äggen sig på högkant= på väg att bli halvdåliga, går fortfarande att äta.
ligger äggen kvar på botten= okej att äta.

datummärkningen kan du i princip strunta i sålänge du kör ovan test & lagrar äggen i kylskåp.
Citera
2015-09-05, 15:06
Medlem
christer-ulfbaages avatar
haha ica alltså.
letar de efter bråk eller?
Citera
2015-09-05, 16:01
Medlem
Bra tips detdär med vattentestet. Ja, ICA, ja. Jag var ju mer nöjd när äggen var i kylen i butiken, var aldrig några problem då
Citera
2015-09-05, 16:14
Medlem
RoyJoness avatar
Datumstämpeln gäller som sagt rumstemperatur. Har fått för mig att det är någon EU-standard då det i många länder vanligtvis inte säljs kylt som är standarden i Svedala.
Citera
2015-09-05, 16:24
Medlem
stämmer.
Citera
2015-09-05, 16:33
Medlem
zepofans avatar
Det är inte bara ICA som slutat ha ägg i kylen, så ser det ut i de flesta butiker numera. Anledningen är som sagt EU-regler som bestämmer hur lång tid ägg får märkas med och då utgår man från okylda ägg i medelhavsklimat. Om jag minns rätt så får man inte märka med längre BF än 28 dagar och som handlare finns det ju då ingen som helst anledning att lägga pengar på kylförvaring.
Citera
2015-09-05, 17:40
Medlem
förutom för att tillfredsställa kunden som är väl medveten att ägg håller längre i en kyl.
Citera
2015-09-05, 18:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
förutom för att tillfredsställa kunden som är väl medveten att ägg håller längre i en kyl.
Tveksamt om det är värt kostnaden för att tillfredsställa ett fåtal kunder. För de flesta är det inget problem med en månads hållbarhet, äter man inte mycket ägg så köper man heller inte en platta utan en sexpack.
Att kunden skulle vara medveten om hållbarheten på ägg är inte sant, kolla bara här hur ofta just frågan om hållbarhet på ägg kommer upp.
Citera
2015-09-05, 18:18
Medlem
fortfarande pinsamt av ica som i sådana fall borde informera kunden att ägg håller längre kylda.
Citera
2015-09-05, 18:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
fortfarande pinsamt av ica som i sådana fall borde informera kunden att ägg håller längre kylda.
Fast kunden har väl ett eget ansvar? Eller ska ICA informera om att mjölken håller längre om man har +3 grader i kylen i stället för +8?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in