• 1
  • 2
2015-09-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har fått operera bort min gallblåsa efter att jag hade långvariga besvär med gallstensanfall.

För det första har det inget med din gastric bypass att göra. Jag har även gått igenom en GBP-operaton men gallbesvären och operationen var innan den.

För det andra så har man skitont. Jag har även fött barn utan bedövning och det var ungefär på samma smärtnivå som mitt sista gallstensanfall då en sten körde fast totalt. Min gallblåsa var kraftigt inflammerad och stenen hade då suttit fast i fem dagar eftersom jag inte ville opereras.

För det tredje så är Diklofenac/Voltaren väldigt överlägset mot just gallstensanfall. Inget annat fungerade för mig. Tramadol eller andra opioider/opiater är inte alls lika bra. Det går generellt att köpa Voltaren på mataffärer så pallra dig iväg till en större affär om du har en i närheten. Du kan ta det trots Tramadolen. Med Diklofenac så lyckades jag häva säkert 10 anfall utan att behöva åka in till akuten.

Om det inte går över trots Diklofenac/Voltaren så måste det opereras. Det är en enkel operation som oftast kan göras med titthål så man är snabbt återställd.

Men jag har ju FRUKTANSVÄRT ont! Jag gråter av smärtorna som kommer i vågor.

Ligger på akuten nu. Åkte ambulans.

Har läst att kraftig viktminskning kan ge gallsten .

På vilket sätt känner du av att du opererat bort gallblåsan?
Citera
2015-09-05, 22:20
Medlem
Hur påverkas man av att operera bort gallan?

Är det svårare för kroppen att ta upp kalorier?

Får man mer eller mindre mättnadskänsla?
Citera
2015-09-06, 00:27
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Men jag har ju FRUKTANSVÄRT ont! Jag gråter av smärtorna som kommer i vågor.

Ligger på akuten nu. Åkte ambulans.

Har läst att kraftig viktminskning kan ge gallsten .

På vilket sätt känner du av att du opererat bort gallblåsan?

Din stackare, allvarligt Det är FRUKTANSVÄRT!

Jag känner inte av det alls, det är det härliga i kråksången. Jag har fått några "fantomgallkänningar" från gallgången (som blir kvar efter operationen). Det är tydligen vanligt men mattas ut med tiden, men det är inte alls i närheten av riktiga anfall. Jag opererade bort gallan för 12 år sedan och har inte känt något fantomanafall på många år.

Man vill ju ogärna opereras, men vis av erfarenhet kan jag säga att du bör jobba FÖR operation. Efter det behöver du aldrig någonsin uppleva något lika jävligt igen (såvida du är kille, förlossning är fan snäppet värre. Men det är självvalt och bara något värre).
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-09-06 kl. 00:32.
Citera
2015-09-06, 00:30
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
1. Hur påverkas man av att operera bort gallan?

2. Är det svårare för kroppen att ta upp kalorier?

3. Får man mer eller mindre mättnadskänsla?

1. Inte alls.
2. Nej.
3. Ingetdera. Gallgången kvarstår. Det är bara "lagringsplatsen" som försvinner. Gallblåsan är lika onödig som blindtarmen. Jag har som sagt också gjort en GBP (för 10 år sedan) men även opererat bort gallblåsan (för 12 år sedan). Jag har gått ner 70 kg och hållt vikten. Allt handlar om hur man själv förvaltar det!
Citera
2015-09-06, 02:03
Medlem
Citat:
Din stackare, allvarligt Det är FRUKTANSVÄRT!

Jag känner inte av det alls, det är det härliga i kråksången. Jag har fått några "fantomgallkänningar" från gallgången (som blir kvar efter operationen). Det är tydligen vanligt men mattas ut med tiden, men det är inte alls i närheten av riktiga anfall. Jag opererade bort gallan för 12 år sedan och har inte känt något fantomanafall på många år.

Man vill ju ogärna opereras, men vis av erfarenhet kan jag säga att du bör jobba FÖR operation. Efter det behöver du aldrig någonsin uppleva något lika jävligt igen (såvida du är kille, förlossning är fan snäppet värre. Men det är självvalt och bara något värre).

Tack snälla du!

Nu har jag fått svar. Jag har tarmvred vilket är ännu värre, enligt läkaren.
Citera
2015-09-06, 02:05
Medlem
Citat:
1. Inte alls.
2. Nej.
3. Ingetdera. Gallgången kvarstår. Det är bara "lagringsplatsen" som försvinner. Gallblåsan är lika onödig som blindtarmen. Jag har som sagt också gjort en GBP (för 10 år sedan) men även opererat bort gallblåsan (för 12 år sedan). Jag har gått ner 70 kg och hållt vikten. Allt handlar om hur man själv förvaltar det!

Oj vad duktig du är! Det krävs stor självdiciplin för att behålla sin viktminskning. Grattis!
Citera
2015-09-06, 16:07
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Tack snälla du!

Nu har jag fått svar. Jag har tarmvred vilket är ännu värre, enligt läkaren.

Åh fyfan. Hoppas det löser sig bra för dig. Hur löser dom det?

Är det länge sedan du gjorde GBP-operationen? Jag talade med en vän som är kirurg vid sjukhuset som jag gjorde operationen vid och han berättade att de har slutat helt med Gastric Bypass och istället gått över till en helt annan sorts magsäcksoperation (Gastric Tubing har jag för mig det hette). Detta på grund av att just tarmvred var vanligt bland GBP-opererade. Så det beror troligen på din tidigare operation. Jag hoppas verkligen jag slipper.

Citat:
Oj vad duktig du är! Det krävs stor självdiciplin för att behålla sin viktminskning. Grattis!

Tack
Citera
2015-09-09, 20:54
Medlem
Jag har blivit hemskickad trots mycket svåra smärtor och att jag har stopp kvar!!

En invandrare till läkare, som inte ens kan svenska, påstår att bara för att jag börjat prutta efter att ha fått en särskild vätske medicvätske in så är allt lugnt! Vilken idiot!

Jag kan inte ens stå på benen pga dom extrema smärtorna. Fick blodsmak i munnen och harklingar när jag åkte hem
Citera
2015-09-10, 06:03
Medlem
Är På akuten igen med vidriga smärtor!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in