• 1
  • 2
2015-09-05, 10:52
Medlem
Som rubriken lyder. Tror det beror på min gastriccbypass operation. ska jag söka akuten? Är detta dödligt?
Citera
2015-09-05, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 159abc
Som rubriken lyder. Tror det beror på min gastriccbypass operation. ska jag söka akuten? Är detta dödligt?

Ring 1177 eller 112 ifall de inte går stå emot smärtan. Är väl helt jävla onödigt sitta vänta på ett forum om man vill ha snabba svar, så säg inte något så korkat som de är jobbigt sitta i telefonkö.
Citera
2015-09-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ring 1177 eller 112 ifall de inte går stå emot smärtan. Är väl helt jävla onödigt sitta vänta på ett forum om man vill ha snabba svar, så säg inte något så korkat som de är jobbigt sitta i telefonkö.

Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2015-09-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ta 50mg diklofenak om du har det hemma medans du väntar på svar från sjuksköterska. Har upplevt voltaren som det absolut effektivaste mot smärta i gall området.
Dessutom så är det den behandling man får om det visar sig att gallan inte har stenar utan bara är inflammerad.. Vad har du för smärta?
Citera
2015-09-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nahkis5000
Ta 50mg diklofenak om du har det hemma medans du väntar på svar från sjuksköterska. Har upplevt voltaren som det absolut effektivaste mot smärta i gall området.
Dessutom så är det den behandling man får om det visar sig att gallan inte har stenar utan bara är inflammerad.. Vad har du för smärta?

Jag har ätit 200 g tramadol. Det måste väl vara ännu bättre?

Jag ringde 1177 men fick som jag i förhand trodde inget vettigt svar. Dom är så överskattade.

Mina smärtor sitter i nedre delen av magen och under höger revben. Attackerna kommer och går. Just nu är det lugnt.

Tänk på att jag är gastric
bypass opererad också.

Har läst att man opererar gallsten.
Citera
2015-09-05, 12:20
Medlem
Citat:
Jag har ätit 200 g tramadol. Det måste väl vara ännu bättre?

Jag ringde 1177 men fick som jag i förhand trodde inget vettigt svar. Dom är så överskattade.

Mina smärtor sitter i nedre delen av magen och under höger revben. Attackerna kommer och går. Just nu är det lugnt.

Tänk på att jag är gastric
bypass opererad också.

Har läst att man opererar gallsten.
Om det är gallsten så opereras det efter behov har jag fått erfara.
Ibland är stenarna så små att dom kan passera typ grus/sand liknande sa dom.
Tramadol är helt ok mot smärtan med diklofenak/voltaren behandlar själva inflammationen som uppstår i gallväggarna/blåsan när man har stenar.
Är ganska säker på att du kan kombinera voltaren och tramadol. Jag har gjort det i alla fall utan biverkningar.
Om smärtan går att hantera med 200mg tramadol och 50mg voltaren så tror jag det är övergående.
Men sök vård i tid om du misstänker nått värre..
Det är garanterat bättre att sitta på akuten med smärtan man får än att bara ligga/gå/sitta och stampa hemma med den smärtan. Det är ju inte direkt kvalitetstid man har ändå..
Citera
2015-09-05, 12:26
Medlem
Om man är nyligen opererad så har jag för mig att man ska vara försiktig med voltaren under läkningstiden.. Har för mig att jag läst det någongång..är inte säker dock.
Vet dock om andra som äter voltaren efter gastricbypas när det läkt utan problem
Citera
2015-09-05, 12:42
Medlem
Citat:
Om det är gallsten så opereras det efter behov har jag fått erfara.
Ibland är stenarna så små att dom kan passera typ grus/sand liknande sa dom.
Tramadol är helt ok mot smärtan med diklofenak/voltaren behandlar själva inflammationen som uppstår i gallväggarna/blåsan när man har stenar.
Är ganska säker på att du kan kombinera voltaren och tramadol. Jag har gjort det i alla fall utan biverkningar.
Om smärtan går att hantera med 200mg tramadol och 50mg voltaren så tror jag det är övergående.
Men sök vård i tid om du misstänker nått värre..
Det är garanterat bättre att sitta på akuten med smärtan man får än att bara ligga/gå/sitta och stampa hemma med den smärtan. Det är ju inte direkt kvalitetstid man har ändå..

Tramadolen tar inte bort smärtorna tyvärr. Jag har tyvärr inte diklofenak eller voltaren. Men jag antar att man kan köpa det receptfritt?

Vill helst åka till akuten imorgon pga vissa orsaker. Men frågan är om jag står ut tills dess eller om det är farligt att vänta.
Citera
2015-09-05, 12:43
Medlem
Citat:
Om man är nyligen opererad så har jag för mig att man ska vara försiktig med voltaren under läkningstiden.. Har för mig att jag läst det någongång..är inte säker dock.
Vet dock om andra som äter voltaren efter gastricbypas när det läkt utan problem

Okej. Varför ska man vara det?
Citera
2015-09-05, 16:30
Medlem
Om det är gallsten så bör du ha ordentigt ont. När jag åkte in på akuten vid mitt första anfall och fick morfin intravenöst fågade jag sjuksköterskan, som hade haft gallsten själv och dessutom fött barn, vilken smärta som var värst. Hon kunde inte avgöra. Mina gallstensanfall kom några gånger men med flera veckors/månaders uppehåll-

Blindtarmsinflammation visar sig också genom smärtor i samma område. De är dock beskedligare. Blindtarmsinflammation bör dock behandlas tämligen snart eftersom det bara blir värre och värre och till slut spricker blindtarmen och då är det illa.
Citera
2015-09-05, 17:16
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har fått operera bort min gallblåsa efter att jag hade långvariga besvär med gallstensanfall.

För det första har det inget med din gastric bypass att göra. Jag har även gått igenom en GBP-operaton men gallbesvären och operationen var innan den.

För det andra så har man skitont. Jag har även fött barn utan bedövning och det var ungefär på samma smärtnivå som mitt sista gallstensanfall då en sten körde fast totalt. Min gallblåsa var kraftigt inflammerad och stenen hade då suttit fast i fem dagar eftersom jag inte ville opereras.

För det tredje så är Diklofenac/Voltaren väldigt överlägset mot just gallstensanfall. Inget annat fungerade för mig. Tramadol eller andra opioider/opiater är inte alls lika bra. Det går generellt att köpa Voltaren på mataffärer så pallra dig iväg till en större affär om du har en i närheten. Du kan ta det trots Tramadolen. Med Diklofenac så lyckades jag häva säkert 10 anfall utan att behöva åka in till akuten.

Om det inte går över trots Diklofenac/Voltaren så måste det opereras. Det är en enkel operation som oftast kan göras med titthål så man är snabbt återställd.
Citera
2015-09-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Om det är gallsten så bör du ha ordentigt ont. När jag åkte in på akuten vid mitt första anfall och fick morfin intravenöst fågade jag sjuksköterskan, som hade haft gallsten själv och dessutom fött barn, vilken smärta som var värst. Hon kunde inte avgöra. Mina gallstensanfall kom några gånger men med flera veckors/månaders uppehåll-

Blindtarmsinflammation visar sig också genom smärtor i samma område. De är dock beskedligare. Blindtarmsinflammation bör dock behandlas tämligen snart eftersom det bara blir värre och värre och till slut spricker blindtarmen och då är det illa.

Jag gråter av dom fruktansvärda smärtorna. Har åkt ambulans till akuten. Har väntat ett bra tag nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in