2015-09-05, 07:36
Medlem
Epaminondass avatar
Den 17 maj 1956 påträffades 54-åriga Ragnhild Wiig död i en lägenhet på Kvarnbergsgatan i Göteborg. Upptäckten skedde sedan hennes sju år yngre fästman, dansken Leonhart Antonius Thomsen, kommit in på polisstationen på Östra Hamngatan och berättat att han bragt henne om livet. Orsaken till den tragiska händelsen var att paret inte kunde enas om hur de skulle fira 17 maj. BO, som var norska, ville gå ut och festa på nationaldagen. Thomsen, som var nykterist, ville stanna hemma. BO tyckte att han var tråkig och hotade med att lämna honom, vilket uppenbarligen fick alla spärrar att släppa. Han ströp henne, lade henne i sängen, satte en tidigare inköpt blomsterbukett i hennes hand, städade lägenheten och gick till polisen. Enligt tidningsuppgifter häktades Thomsen misstänkt för dråp men det är förstås möjligt att gärningsrubriceringen senare ändrades till mord. Känner någon till mer om detta fall?
Citera
2015-09-05, 07:53
Medlem
Spionorganisations avatar
Var har du själv läst om fallet?
Citera
2015-09-05, 07:59
Medlem
Epaminondass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Var har du själv läst om fallet?

I mikrofilmade dagstidningar från dagarna efter händelsen.
Citera
2015-10-30, 13:35
Medlem
Hei! Dette var interessant - Ragnhild Wiig f. Dahl var min mors tante (faster). Jeg kjente til saken fra tidligere, men ikke så detaljert. Jeg kan dessverre ikke bringe noe mer om fallet, men jeg er svært interessert i hvilke spesifikke kilder du har funnet dette og om de er tilgjengelig på nettet. Eventuelt hvor jeg kan henvende meg for å finne mer informasjon.
Citera
2016-08-06, 12:56
Medlem
1956 18-23 maj

https://minfil.org/S8d4o9bdb2/1956-05-18_07_Wiig.jpg
Citera
2016-08-12, 20:01
Medlem
Hjertelig takk!
Citera
2016-08-15, 16:52
Medlem
-TheRiddle-s avatar
GM:

BO:

Observera att GM står som "Frånskild man (27/2 1956)". Offret står också som frånskild, fast inget datum. Mordet skedde knappt 3 månader senare, frågan är om de var skilda från varandra eller om de träffats efter sina respektive skilsmässor. Jag lutar åt det senare alt. ,vet inte varför men jag får för mig det.

Edit, läste nu noggrant i artiklarna ovan och visst var det så att de var skilda på var sitt håll.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2016-08-15 kl. 17:03.
Citera
2016-10-02, 12:40
Medlem
Hjertelig takk for opplysninger og kildehenvisninger. Ragnhild Wiig f. Dahl hadde vært fraskilt siden 1939-40.

Spørsmål: Er det mulig å finne ut hvor lang fengselsdom Leonardt Thomsen fikk? Og når han ble løslatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in