2015-09-04, 23:56
Medlem
Hejsan, har en produktkod som tillhr windows 7 professional, den sitter dock p datorn men min kompis har en windows 7 home premioum skiva, kan jag ta windows frn den och skriva in min kod?

Om inte, fungerar windows nd fast begrnsat, som win. 8?
Citera
2015-09-05, 00:11
Medlem
sommarlovs avatar
Nej och nej.
Koden r lst till datorn.
Men du kan ta en HP-Windows-skiva och installera p en HP, eller byt namnet till det du har.
Med rtt kombination behver du ingen nyckel alls, etiketten p datorn r bara prydnad/reklam/skattemrke...
Citera
2015-09-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej och nej.
Koden r lst till datorn.
Men du kan ta en HP-Windows-skiva och installera p en HP, eller byt namnet till det du har.
Med rtt kombination behver du ingen nyckel alls, etiketten p datorn r bara prydnad/reklam/skattemrke...

S jag kan inte ta hans Windows skiva? Behver man en kod d? Eller fungerar det utan som windows 8 dvs. En kod till flera datorer
Citera
2015-09-05, 10:42
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du en fabriksdator, t.ex. HP, Dell, Lenovo etc kan du anvnda vilken lgre version av W7 som helst (utom enterprise) att installera med. Sen kan du kra inbyggda Windows Anytime Upgrade och anvnda relevant OEM nyckel fr den versionen du har. Fr att f in rtt OEM-nyckel och OEM-certifikat (i den installerade versionen - dvs innan uppgraderingen) kan du anvnda t.ex. Windows Loader s slipper du bka.

Jag prova nyss med en Dell dator (som kom med Windows 7 frinstallerat). Vilken version det r spelar ingen roll (utom enterprise). Installationen tog 5 minuter och jag skippade nyckel-inmatandet. Tog reda p Dells Home Premium-nyckel och letade rtt p Dells certifikat-fil och matade in dem med SLMGR kommandon och krde igng Windows Anytime Upgrade med en Pro-nyckel och det tog mindre n 3 minuter p en SSD-bestyckad dator.

Dell datorns BIOS (och HP, Lenovo etc) har ett SLIC2 cert i BIOS som berttar fr Windows 7 att datorn kom frinstallerat med Windows 7. Vilket version bestms av produktnyckel frn fabrik. Den versionen kan uppgraderas frn t.ex. Starter till Home, Home Premium, Pro och Ultimate utan annan information n rtt OEM-nyckel - som Windows Loader kan tgrda t dig s slipper du slsa tid p det. Obs, har din dator inget SLIC2 i BIOS s r krt, dvs licensmssigt = olagligt, men fungerar gr det. You've been warned.
Citera
2015-09-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Har du en fabriksdator, t.ex. HP, Dell, Lenovo etc kan du anvnda vilken lgre version av W7 som helst (utom enterprise) att installera med. Sen kan du kra inbyggda Windows Anytime Upgrade och anvnda relevant OEM nyckel fr den versionen du har. Fr att f in rtt OEM-nyckel och OEM-certifikat (i den installerade versionen - dvs innan uppgraderingen) kan du anvnda t.ex. Windows Loader s slipper du bka.

Jag prova nyss med en Dell dator (som kom med Windows 7 frinstallerat). Vilken version det r spelar ingen roll (utom enterprise). Installationen tog 5 minuter och jag skippade nyckel-inmatandet. Tog reda p Dells Home Premium-nyckel och letade rtt p Dells certifikat-fil och matade in dem med SLMGR kommandon och krde igng Windows Anytime Upgrade med en Pro-nyckel och det tog mindre n 3 minuter p en SSD-bestyckad dator.

Dell datorns BIOS (och HP, Lenovo etc) har ett SLIC2 cert i BIOS som berttar fr Windows 7 att datorn kom frinstallerat med Windows 7. Vilket version bestms av produktnyckel frn fabrik. Den versionen kan uppgraderas frn t.ex. Starter till Home, Home Premium, Pro och Ultimate utan annan information n rtt OEM-nyckel - som Windows Loader kan tgrda t dig s slipper du slsa tid p det. Obs, har din dator inget SLIC2 i BIOS s r krt, dvs licensmssigt = olagligt, men fungerar gr det. You've been warned.

Okej, kan ju prova med hans skiva iaf.
Citera
2015-09-06, 17:13
Medlem
sk33s avatar
P sidan https://www.microsoft.com/sv-se/soft...nload/windows7 kan man med en giltig licensnyckel tanka hem en iso av Windows 7. Har inte provat det sjlv, d jag redan har ISOs liggande, men det borde rimligen funka. OEM-skivor brukar tillverkarna erbjuda.

Jag anvnder Daz Windows Loader ven om jag har giltig OEM etc, det r helt enkelt smidigare. Funkar fint att uppdatera till Windows 10 dessutom, efter att alla uppdateringar till Windows 7 tagits hem (tog evigheter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in