2015-09-04, 20:54
Medlem
Koljarovs avatar
Detta är antagligen en ganska korkad fråga men jag bara måste fråga.
En RPG slår igenom pansar genom att det i stridsspetsen ofta finns en kopparkon omgiven av sprängmedel och vid träff slungas den smälta kopparen mot stridsfordonets pansar och slår igenom.

Jag är inte en metallurg men koppar har en smältpunkt på runt 1000grader medan stål har minst 1500grader och är vanligtvis ganska tjockt och utblandat med diverse kompositmaterial.

Så hur kan 1000 gradigt koppar tryckas och smälta igenom pansaret på en stridsvagn?

Borde det inte går bättre om man bytte ut kopparn mot en metall med dubbel eller tredubbel smältpunkt och högre densitet?
Citera
2015-09-04, 21:00
Medlem
Parkours avatar
Det är inte materialet på hylsan som gör att det "smälter" igenom målet.
Citera
2015-09-04, 21:03
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det är inte materialet på hylsan som gör att det "smälter" igenom målet.
Kopparen är inte "hylsan" utan projektilen.
Citera
2015-09-04, 21:17
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Kopparen är inte "hylsan" utan projektilen.

Det är inte värmen på RSV:en som "svetsar" igenom pansaret utan den kinetiska energin i projektilen.
Citera
2015-09-04, 21:23
Medlem
Jag är inte särskilt påläst om stridsspetsars funktion men däremot är jag metallurg

Explosionen lär bilda ett sådant högt tryck att att kopparn får en väldigt hög hastighet och när den då träffar pansaret bildas det ännu högre tryck där. Under såpass höga tryck börjar material bete sig annurlunda och om jag minns rätt så kvittar de mekaniska egenskaperna.

Ang. smälttemperaturen så tror jag inte RSV effekten baseras på att "smälta" sig igenom pansaret. Generellt sett borde en metod som baseras på att smälta sig igenom ett mål vara rätt ineffektivt då det krävs mycket energi och tid att skära igenom plåt p.g.a. värmeledning.

Borde finnas mycket på internet som beskriver det jag försöker förklara men sitter på dass med mobilen.
Citera
2015-09-04, 21:25
Medlem
Bara för att smältpunkten är högre betyder det inte att temperaturen är högre...
Men rent praktiskt är det väl så att det inte är temperaturen som betyder något utan det är hur materialet kan formas när det är smält, dvs en tunn spetsig form med hög kinetisk energi som samtidigt är praktisk att hantera i form av ammunition.
Citat:
Detta är antagligen en ganska korkad fråga men jag bara måste fråga.
En RPG slår igenom pansar genom att det i stridsspetsen ofta finns en kopparkon omgiven av sprängmedel och vid träff slungas den smälta kopparen mot stridsfordonets pansar och slår igenom.

Jag är inte en metallurg men koppar har en smältpunkt på runt 1000grader medan stål har minst 1500grader och är vanligtvis ganska tjockt och utblandat med diverse kompositmaterial.

Så hur kan 1000 gradigt koppar tryckas och smälta igenom pansaret på en stridsvagn?

Borde det inte går bättre om man bytte ut kopparn mot en metall med dubbel eller tredubbel smältpunkt och högre densitet?
Citera
2015-09-04, 23:22
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Bara för att smältpunkten är högre betyder det inte att temperaturen är högre...
Men rent praktiskt är det väl så att det inte är temperaturen som betyder något utan det är hur materialet kan formas när det är smält, dvs en tunn spetsig form med hög kinetisk energi som samtidigt är praktisk att hantera i form av ammunition.
En sak jag grundar detta på är att mythbusters avfyrade en RPG-7:a för att bevisa att man inte kan skjuta med en pistol mot spetsen av en avfyrad antitank-stridsspets så att den exploderar och oskadligjords innan den hinner nå fram till mannen med pistolen.

Slutsatsen blev att oavsett att granaten sprängdes på ett ganska riskfritt avstånd fortsatte en skur smällt koppar som träffade mannen och säkerligen dödat honom eller gett honom så svåra brännskador att han föredragit döden.
Citera
2015-09-04, 23:30
Medlem
Ja det låter som en rimlig slutsats.
Frågan är vad detta har med smältpunkt respektive temperatur på smältan att göra.
Citat:
En sak jag grundar detta på är att mythbusters avfyrade en RPG-7:a för att bevisa att man inte kan skjuta med en pistol mot spetsen av en avfyrad antitank-stridsspets så att den exploderar och oskadligjords innan den hinner nå fram till mannen med pistolen.

Slutsatsen blev att oavsett att granaten sprängdes på ett ganska riskfritt avstånd fortsatte en skur smällt koppar som träffade mannen och säkerligen dödat honom eller gett honom så svåra brännskador att han föredragit döden.
Citera
2015-09-08, 00:48
Medlem
Slackoffs avatar
Guld borde vara lite bättre än koppar va?
Man skulle kunna göra en golden limited edition av alla rsv pansarvapen.
Citera
2015-09-13, 16:41
Medlem
Det finns 2 typer av RSV, slugbildande och strålbildande.
Slugbildande skapar en projektil av smält koppar som kommer farande i en ohygglig hastighet, och kan således detonera på avstånd ifrån målet.

Strålbildande RSV fokuserar del av sprängkraften till en väldigt smal stråle, runt 1 cm i diameter, som svetsar sig igenom det den träffar.

Dock blir det ingen restverkan i målet, dvs det skapas ett litet hål i pansarplåten, men träffar man inget vitalt på insidan så händer det inte så mycket mer. Det blir ingen tryckökning inne i vagnen heller, så om man inte träffas direkt av strålen så tar man ingen skada.

Man räknar med att det går åt 4-5 träffar på pansarskyttefordon för att slå ut det med tex vårt GrG som vi har i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in