• 1
  • 2
2015-09-07, 04:37
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Jag är rätt säker på att preskriptionstiden är 10 år.
Då har du helt fel då konsumtionsskulder preskriberas efter 3 år.
Citera
2015-09-07, 07:39
Medlem
Hej. Jag tog ett lån 2004 på 100.000 och flyttade utomlands kort därefter. Jag har varit bosatt utomlands sedan dess. Jag har heller inte blivit delgiven då jag inte gått att nå. Om jag skulle flytta tillbaka till Sverige, vad händer då?
Blev också avregistrerad från folkbokföringsregistret något år senare. Det ska finnas någon tioårsgräns har jag hört. Tackar för svar.
Citera
2016-09-15, 15:26
Medlem
Hej!

Jag kom att tänka på ett gammalt inkassoärende som gjorde mig lite nervös här om dagen, vore glad om du kunde ge mig tips.

För 1-2 år sedan kom jag överens med kundtjänsten på Segoria inkasso om att vi skulle skjuta upp en betalning tillsvidare. Jag skulle betala när jag kunde, och meddela kundtjänsten när betalningen var gjord. Jag minns inte detaljerna helt klart, men tror det var så det var.
Tiden gick och betalningen hamnade i glömska igen, alltså ingen betalning och heller ingen påminnelse från deras håll.

Jag undrar nu om de har något räntesystem som bara löper på utan att de behöver skicka någon påminnelse, eller om jag lugnt kan behålla mina hundralappar och slippa ta upp detta igen?

Tack på förhand!
Citera
2016-09-15, 20:55
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansHandikappad
Hej!

Jag kom att tänka på ett gammalt inkassoärende som gjorde mig lite nervös här om dagen, vore glad om du kunde ge mig tips.

För 1-2 år sedan kom jag överens med kundtjänsten på Segoria inkasso om att vi skulle skjuta upp en betalning tillsvidare. Jag skulle betala när jag kunde, och meddela kundtjänsten när betalningen var gjord. Jag minns inte detaljerna helt klart, men tror det var så det var.
Tiden gick och betalningen hamnade i glömska igen, alltså ingen betalning och heller ingen påminnelse från deras håll.

Jag undrar nu om de har något räntesystem som bara löper på utan att de behöver skicka någon påminnelse, eller om jag lugnt kan behålla mina hundralappar och slippa ta upp detta igen?

Tack på förhand!

Kort svar: skulden försvinner inte, räknas upp med ränta tills den är slutbetalad och i förlängningen kan skulden gå vidare till Kronofogden. Hade jag varit i din situation hade jag ringt till Segoria imorgon och hört mig för.
Citera
2016-09-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansHandikappad
Hej!

Tack på förhand!

Som Husing skrev ovanför mig kommer de inte snällt glömma bort din skuld utan den kommer ligga där och ticka på. Att de inte drivit den vidare till Kronofogden ännu tyder dock på att de antingen bedömt dig som insolvent eller att det möjligen bara varit påminnelseavgift eller inkassokostnad det handlat om.

Hur olika inkassobolag sköter detta skiljer sig, men om den skulle ligga på långtid pga insolvens får du räkna med att de tar en ny kreditupplysning varje år när inkomstsiffrorna uppdaterats. Tror de att de kan skicka in ärendet till Kronofogden och faktiskt få in pengar kommer de med största sannolikhet göra det. I de allra flesta fall väntar de inte för att vara snälla, utan för att de tror på en förlustaffär på att betala ansökningsavgift för betalningsföreläggande eller utmätning.
Citera
2017-01-02, 16:14
Medlem
En person har beställt en vara av mig varpå jag ber om förskottsbetalning.
Personen i fråga hör inte av sig varpå jag skickar ut en faktura för att påminna om förskottsbetalningen. (jag har fortfarande inte skickat någon vara)

Har jag rätt att skicka detta till inkasso utan att kunden faktiskt fått någon vara?

Det kan ju kännas taskigt men när man beställer in till lager osv så är det förenat med en hel del kostnader och när kunder då inte följer upp så blir det en stor kostnad..
Citera
2021-09-02, 13:16
Medlem
Ibland köps och säljs samma fordran flera gånger.
Vart registreras överlåtelse av fordran ?
Om ett inkassobolag går till domstol för att driva in en fordran hur får man veta vem är den verkliga fordringsägaren just vid den aktuella tiden när stämningen lämnas in till domstolen ?
Citera
2021-09-02, 22:02
Medlem
smoerreboms avatar
En bekant till mig har en granne som är skuldsatt och en bidragssnyltare. han har snokat i hennes brevlåda och även öppnat en del av hennes post. Av det han har berättat för mig så finns det ett flertal utslag på henne och hon har utmätning sedan länge. Hon har även skuldsatt sin fd make som hon nu skilt sig ifrån för att de ska få mer bidrag.

Trots detta så vet min bekant att hon ständigt köper nya kapitalvaror då det levereras i trapphuset och hon verkar även prata rätt ogenerat om sin situation och hon har även tagit en massa olika SMS-lån och dylikt vilket han har sett i hennes brevlåda.

Min fråga är hur kan detta fortgå? Om kreditväsendet funkar så ska det väl ta stopp redan efter de första utslagen då det går att få ut stats från indrivningsdatabasen att hon har en massa mål? Vad vinner man på att låna ut pengar till en redan skuldsatt person alternativt sälja varor på kredit till henne? Jag förstår inte affärsidén. På min bekants berättelser verkar det som att det bara fortgår hela tiden med nya prylar.
Citera
2021-09-04, 19:06
Medlem
Det är andra personer som handlar åt henne. Den typ av handlande, som är utan att ta eget ansvar, kan vara tvångsmässigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in