Citat:
Ursprungligen postat av
HansHandikappad
Hej!
Jag kom att tänka på ett gammalt inkassoärende som gjorde mig lite nervös här om dagen, vore glad om du kunde ge mig tips.
För 1-2 år sedan kom jag överens med kundtjänsten på Segoria inkasso om att vi skulle skjuta upp en betalning tillsvidare. Jag skulle betala när jag kunde, och meddela kundtjänsten när betalningen var gjord. Jag minns inte detaljerna helt klart, men tror det var så det var.
Tiden gick och betalningen hamnade i glömska igen, alltså ingen betalning och heller ingen påminnelse från deras håll.
Jag undrar nu om de har något räntesystem som bara löper på utan att de behöver skicka någon påminnelse, eller om jag lugnt kan behålla mina hundralappar och slippa ta upp detta igen?
Tack på förhand!
Som Husing skrev ovanför mig kommer de inte snällt glömma bort din skuld utan den kommer ligga där och ticka på. Att de inte drivit den vidare till Kronofogden ännu tyder dock på att de antingen bedömt dig som insolvent eller att det möjligen bara varit påminnelseavgift eller inkassokostnad det handlat om.
Hur olika inkassobolag sköter detta skiljer sig, men om den skulle ligga på långtid pga insolvens får du räkna med att de tar en ny kreditupplysning varje år när inkomstsiffrorna uppdaterats. Tror de att de kan skicka in ärendet till Kronofogden och faktiskt få in pengar kommer de med största sannolikhet göra det. I de allra flesta fall väntar de inte för att vara snälla, utan för att de tror på en förlustaffär på att betala ansökningsavgift för betalningsföreläggande eller utmätning.