• 1
  • 2
2015-09-04, 15:11
Medlem
Hej!

Jag har tidigare arbetat på ett av de stora inkassobolagen i Sverige, och märkte i mitt arbete att väldigt få jag kom i kontakt med vet vad som händer och gäller om de får ett kravbrev skickat till sig.

Jag satt aldrig i en position som handläggare, så min kunskap om hur kontakten mellan fordringsägare och inkassobolag brukar se ut är lite bristande.

Har ni däremot frågor om vad som händer och/eller gäller svarar jag mer än gärna på frågor. Notera att vissa kostnader utöver den lagstadgade inkassokostnaden på 180:- kan variera mellan inkassobolagen, så om ni vill ha hjälp med att tolka ett kravbrev får ni väldigt gärna lista upp de summor som står angivna.

Det är en del olika regler som skiljer inkassoärenden åt beroende på om det handlar om en "vanlig" faktura eller el/hyra.

Jag har tidvis en del att göra så ber på förhand om ursäkt om det ibland kan ta lite tid innan jag svarar, men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa er reda ut alla oklarheter!
Citera
2015-09-04, 15:26
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Hej!

Jag har tidigare arbetat på ett av de stora inkassobolagen i Sverige, och märkte i mitt arbete att väldigt få jag kom i kontakt med vet vad som händer och gäller om de får ett kravbrev skickat till sig.

Jag satt aldrig i en position som handläggare, så min kunskap om hur kontakten mellan fordringsägare och inkassobolag brukar se ut är lite bristande.

Har ni däremot frågor om vad som händer och/eller gäller svarar jag mer än gärna på frågor. Notera att vissa kostnader utöver den lagstadgade inkassokostnaden på 180:- kan variera mellan inkassobolagen, så om ni vill ha hjälp med att tolka ett kravbrev får ni väldigt gärna lista upp de summor som står angivna.

Det är en del olika regler som skiljer inkassoärenden åt beroende på om det handlar om en "vanlig" faktura eller el/hyra.

Jag har tidvis en del att göra så ber på förhand om ursäkt om det ibland kan ta lite tid innan jag svarar, men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa er reda ut alla oklarheter!

Tar ni procent av "skulden" eller får ni bara dessa 180 kr?
Citera
2015-09-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tar ni procent av "skulden" eller får ni bara dessa 180 kr?

Det beror på hur avtalet med kunden ser ut, och detta kan säkert skilja sig mellan olika bolag. Hos oss fick alla betala en årsavgift, men det gick även att avtala om att vi fick en del av dröjsmålsräntan för att dra ner dessa. Om kunden valde att dra tillbaka ett ärende för att värna om en av sina kunder när kapitalbeloppet var betalt fick vår kund stå för det kalaset.

Sedan finns det ju andra kostnader som tillkommer om ett ärende går till kronofogden. Kostnaden för oss för själva ansökningsavgiften är 300:-, men vi har då även rätt att ta ut 380:- i ombudsarvode som går ner i vår ficka. Dock skall tilläggas att kostnaden för personal för att handlägga ärendet, samt i många fall kundtjänstarbetare som måste prata med folk i detta fall gör att det denna förtjänst faktiskt är mindre än den ser ut.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-09-04 kl. 15:35.
Citera
2015-09-04, 16:01
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Det beror på hur avtalet med kunden ser ut, och detta kan säkert skilja sig mellan olika bolag. Hos oss fick alla betala en årsavgift, men det gick även att avtala om att vi fick en del av dröjsmålsräntan för att dra ner dessa. Om kunden valde att dra tillbaka ett ärende för att värna om en av sina kunder när kapitalbeloppet var betalt fick vår kund stå för det kalaset.

Sedan finns det ju andra kostnader som tillkommer om ett ärende går till kronofogden. Kostnaden för oss för själva ansökningsavgiften är 300:-, men vi har då även rätt att ta ut 380:- i ombudsarvode som går ner i vår ficka. Dock skall tilläggas att kostnaden för personal för att handlägga ärendet, samt i många fall kundtjänstarbetare som måste prata med folk i detta fall gör att det denna förtjänst faktiskt är mindre än den ser ut.

Då är jag med!

Lite intressant...

Ni har givetvis bra och "dåliga" kunder... de som är era bra kunder är dom som är "dåliga" kunder hos er kund... men de dåliga kunder är bra kunder hos er kund... hehe

Kan du nämna någon bra kund och någon "dålig"... med dålig menar jag mer problem (kundtjänst utnyttjande typ) än vad det kanske är värt?
Citera
2015-09-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Då är jag med!

Lite intressant...

Ni har givetvis bra och "dåliga" kunder... de som är era bra kunder är dom som är "dåliga" kunder hos er kund... men de dåliga kunder är bra kunder hos er kund... hehe

Kan du nämna någon bra kund och någon "dålig"... med dålig menar jag mer problem (kundtjänst utnyttjande typ) än vad det kanske är värt?

Jag serverade mig själv ett upplägg för förvirring märkte jag precis. Jag kommer nu göra skillnad på:
Fordringsägare (vår kund) och gäldenär (fordringsägarens kund).

Om du menar fordringsägare som inte är lönsamma för oss är ett typexempel alla dessa företag som säljer vitaminer och liknande. De har avtal som jag personligen tycker ligger i gråzonen för vad som är ok, samt att det alltid är en massa strul för oss att få ordentliga personuppgifter på gäldenären.

När det gäller bra kunder har jag inga exakta siffror, men i teorin är elbolag bra kunder då man kan gå hårt in och hota med elavstängning. Om det drar ut på tiden på en elskuld tillkommer även rätt mycket avgifter, även om tiden som läggs ned på varje elärende är högre än tex köp av smink.
Många låter tyvärr skulder läggas på hög för mycket om de har dåligt med pengar, men väldigt få klarar av tanken att leva utan el.

Edit: Smslån och liknande är i teorin även dom bra inkomstkällor. Däremot är det väldigt många av dessa skulder som drar ut väldigt långt på tiden att få in. Därav en högre osäkerhet.

Edit 2: Angående vitaminförsäljarna skall jag kanske ändra mig och säga att sätten de tecknar avtal med gäldenären, samt att de ej tydliggör exakt hur avtalet ser ut alla gånger om inte gäldenären själv frågar. Denna info brukar kunna stå med finstilt i tidningar eller på fakturor eller liknande, men väldigt många gäldenärer läser varken köpvilkor eller mer än summan på sin faktura och känner sig lurade. Dock är de i absoluta majoriteten av fallen giltiga avtal, men hade jag fått bestämma hade vi aldrig arbetat med dom.
Senast redigerad av BengtGbg 2015-09-04 kl. 16:33.
Citera
2015-09-04, 17:53
Jag har en 15 år gammal skuld hos det största inkasso bolaget. Började betala 500 pix i månaden för ca 12 år sedan,gjorde det i ett par år.

Sen flyttade jag till Norge och glömde helt enkelt bort ( Idioterna skickade pappersavi varje månad) nu flyttade jag tillbaka efter ca 8 där.

Så började det dyka det upp lite roliga avier när jag flyttade till Sverige igen.

Totalbeloppet är nu 13700 varav ränta är 10323 kr Jag har ingen tanke att betala detta (Jag har absolut råd,men det är principen.

De har skickat ca 9 brev på 10 månader nu,utan att det hänt något. Dem har även erbjudit mig att betala lägre summor, först 9k sen 7k, sista var på 4300kr så skulle resten avskrivas. När jag sket i den så tog det 1 månad så kom det en ny på totalbeloppet 13700 igen...

Är dom desperata eller dumma eller vad händer?
Kommer dom någonsin kunna kräva detta av mig,eller kommer jag kunna skita i det för resten av livet? dom verkar ju itne direkt ha koll på vad dem gör.

Kan tillägga att skulden gäller hyra/måltider från min gymnasietid då jag var inakorderad på annan ort och var dessutom minderårig och lägenheten jag hyrde via skolan stod registrerad på min mor.

Detta har blivit en principsak för mig, då man inte hör av sig på 8 år även fast jag var registrerad på min utländska adress om man Eniro sökte mig i Svea rike. Sen har man mage att försöka kräva mig på 10k i ränta för en skuld som jag inte ens är ansvarig för, samt att dom "glömde" skicka avier i 8 år...
Citera
2015-09-04, 19:55
Medlem
@serpenttounge

Vad jag tror har hänt är att du redan innan du flyttade till Norge hade hamnat på avdelningen för långtidsbevakning på bolaget.

Där hamnar man oftast (men inte alltid) om man vid tillfället vid kreditupplysning anses att ej ha tillräcklig betalningsförmåga, vilket skulle göra att en ansökan om betalningsföreläggande hos kronofogden skulle innebära en förlust.

Väl där är oftast rutinen att man går efter skatteverkets senaste folkbokföringsadress för att kunna genomföra preskribtionsavbrott även om gäldenären flyttat utomlands. Meningen är att man kommer driva in skulden vid första tillfälle.

Det som kommer hända när du är tillbaka i Sverige är att när du börjar tjäna pengar här igen som visas på framtida kreditupplysningat per automatik är att de då kommer skicka ett krav och då driva det till kronofogden. Det kan ta 1-2 år efter din första inkomst här då man går efter uppgifter från skatteverket som redovisas via deklarationer.

Inkassobolagen vet oftast vad de ska göra för att se till att skulden fortfarande är levande så länge de hanterat den i hela processen. Mitt råd är att försöka förhandla om en ackorduppörelse för att skriva bort stor del av räntan innan de får uppgifter om att du har pengar som kan mätas ut.
Citera
2015-09-05, 06:32
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Jag har en 15 år gammal skuld hos det största inkasso bolaget. Började betala 500 pix i månaden för ca 12 år sedan,gjorde det i ett par år.

Sen flyttade jag till Norge och glömde helt enkelt bort ( Idioterna skickade pappersavi varje månad) nu flyttade jag tillbaka efter ca 8 där.

Så började det dyka det upp lite roliga avier när jag flyttade till Sverige igen.

Totalbeloppet är nu 13700 varav ränta är 10323 kr Jag har ingen tanke att betala detta (Jag har absolut råd,men det är principen.

De har skickat ca 9 brev på 10 månader nu,utan att det hänt något. Dem har även erbjudit mig att betala lägre summor, först 9k sen 7k, sista var på 4300kr så skulle resten avskrivas. När jag sket i den så tog det 1 månad så kom det en ny på totalbeloppet 13700 igen...

Är dom desperata eller dumma eller vad händer?
Kommer dom någonsin kunna kräva detta av mig,eller kommer jag kunna skita i det för resten av livet? dom verkar ju itne direkt ha koll på vad dem gör.

Kan tillägga att skulden gäller hyra/måltider från min gymnasietid då jag var inakorderad på annan ort och var dessutom minderårig och lägenheten jag hyrde via skolan stod registrerad på min mor.

Detta har blivit en principsak för mig, då man inte hör av sig på 8 år även fast jag var registrerad på min utländska adress om man Eniro sökte mig i Svea rike. Sen har man mage att försöka kräva mig på 10k i ränta för en skuld som jag inte ens är ansvarig för, samt att dom "glömde" skicka avier i 8 år...
Hej!
Har du inte fått kravbrev på över 3 år så kan du kräva att de skriver av skulden. Bestrid den alltså då den är ej indrivningsbar längre. Därför skickar de ej heller den vidare till KFM men kan göra det för att chansa om du betalar ändå. Detta borde TS ha sagt till dig och inte be dig att ta kontakt med inkassobolaget förutom att begär ut en PUL 26 med historik från dem och bestrid skiten.
Kolla på fattiga riddares forum så har du färdiga mallar där för din bestridan så det går rätt till.
Citera
2015-09-05, 06:44
Medlem
alienfins avatar
Kan ju tillägga att när de börjar komma erbjudanden om lägre betalning också så
är det ett tydligt tecken på att skulden är preskriberad men det hindrar inte dem från att
försöka driva in den ändå utan tar det som dom kan.
Kolla vem som står som fordringsägare,står det fortfarande samma som från allra första
början så kan du kolla med dem också för de har troligen sålt fordran längesen och då är
fordran ogiltig också och skall skrivas av. Tyvärr så tar polisen inte dessa bedrägerier på
ngt allvar då dem för så mkt pengar till systemet. Sjukt men sant att man kommer undan
utan straff med detta.
Citera
2015-09-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Hej!
Har du inte fått kravbrev på över 3 år så kan du kräva att de skriver av skulden. Bestrid den alltså då den är ej indrivningsbar längre. Därför skickar de ej heller den vidare till KFM men kan göra det för att chansa om du betalar ändå. Detta borde TS ha sagt till dig och inte be dig att ta kontakt med inkassobolaget förutom att begär ut en PUL 26 med historik från dem och bestrid skiten.
Kolla på fattiga riddares forum så har du färdiga mallar där för din bestridan så det går rätt till.

Jag är rätt säker på att preskriptionstiden är 10 år.
Citera
2015-09-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Jag är rätt säker på att preskriptionstiden är 10 år.
https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2015-09-06, 20:18
Medlem
Ett exempel på liknande situation där brev sänts till folkbokföringsadress tas upp här och de hänvisar till domar man kan kolla upp om man är intresserad.

http://lawline.se/answers/14497

So tidigare postare skrivit kan det vara värt att kolla preskriptionstid, och därav jag skrev att de antagligen har koll på vad de gör om de skött inkassoärendet från början till slut. Preskriberade fordringar brukar man oftast hitta bland stockar av fordringar som säljs som vissa bolag försöker driva in i största mån dom kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in