Citat:
Ursprungligen postat av
Rockaden
Är schack könsuppdelat? Döm själva. De flesta tävlingar är öppna för alla kön men ändå spelar kvinnor majoriteten av sina partier i tävlingar som utesluter män.
Ifall män biologiskt är mer lämpade än kvinnor för schack så är ovannämnda inte kontroversiellt. Som framgår av mitt första inlägg så ligger det närmast till hands att utgå ifrån att kvinnor och män har likvärdiga förutsättningar för schackspelande. Det är faktiskt så att ytterst få kvinnor spelar schack så vi kan inte förvänta oss mer än enstaka kvinnor på rankinglistornas främre positioner.
Att bevisa kvinnors förmåga med enbart Judit Polgar är vanskligt. Å ena sidan så var hon viktig eftersom hon var den enda kvinnan på topp 100. Utan henne hade man verkligen kunnat tvivla på kvinnors förmåga. Jag har för mig att Polgar som bäst nådde plats sju på världsrankingen. Å andra sidan så var det trots många fina resultat tvärstopp för henne mot de senaste klassiska världsmästarna. 11-1 i baken mot Magnus Carlsen, remier oräknade. Smaka på siffrorna igen, 11-1. Hennes resultat mot Kasparov och Kramnik var faktiskt ännu sämre. Tur att Anand fanns för där hade hon ”bara” 31-10 emot sig. Mot bakgrund av dessa resultat så har jag full respekt för dem som inte är pk i detta ämne.
Kasparov är ett undantag i schackvärlden som skulle matcha de tio bästa än idag, om han satsade på schack i stället för politik i Ryssland. Kasparov spöade förra året i USA i en match den ännu aktiva storbritten Nigel Short, vinnare av Thai Open 2015, så det stod härliga till om det: 8,5-1,5.
Magnus Carlsen är en ungtupp och som Kasparov ett undantag på stjärnhimlen och tillhör dessutom en yngre generation.
Jämför med en annan stjärna. F.d. världsmästaren Anatolij Karpov maxade 2780 i rating.
Jämför Judit Polgar och Sveriges världsstjärna (!) Ulf Andersson vad de kunde mot Karpov.
I klassisk schack (=timslånga partier) har den gode Ulf 12-1 i baken mot Karpov, Judit har bara 9-3 i baken
Med både blixt- och långpartier inräknat har Judit slagit Karpov i 14 partier av 60. Ulf vann bara 2 partier av 46
Smaka på de siffrorna! Svenska män är sämre schackspelare än de bästa kvinnorna i världen
edit: ...då förstår alla vad en världsmästartitel i schack står för