Jag gissar att intresset bland kvinnor att spela mot männen är svalt, då de sannolikt möts av både manschauvinism, sexism och andra fördomar (läs tidigare inlägg i den här tråden t.ex.) Hoppas ni inte har något emot att jag tar tillfället i akt och tar upp jämställdhet också inom andra sporter.
Golf är ett exempel på en sport där män och kvinnor skulle kunna spela tillsammans på lika villkor. Tyvärr har manschauvinismen även där utvecklat sporten mot att till stor del handla om att slå så långt som möjligt, till den grad att även många män är chanslösa att vinna tävlingar för att de helt enkelt inte slår långt nog. Även
skyttesporten och
bowling är indelad efter kön av någon oklar anledning.
Hästsporten får väl räknas som ett föredöme, där män och kvinnor faktiskt tävlar på lika villkor. Inom
motorsporten är det mer sällsynt, men även där finns det kvinnor som tävlar mot männen (Danica Patrick).
Segling skulle kunna bli jämställd, men är fortfarande uppdelad, åtminstone i mästerskapen (En hel del kvinnor har ju seglat Americas Cup för tusan). I extrema uthållighetssporter som
ultramarathon (Pamela Reed) och
ultracykel (Seana Hogan) är kvinnor lika bra som män och innehar världsrekord. I
Iron Man är skillnaderna mellan könen mycket små.
När det gäller
hastighetsklättring tänker jag att kvinnor visserligen generellt sett har mindre muskelmassa än män, men att de å andra sidan då också väger 10-15 Kg mindre och har fördel av det, åtminstone över längre sträckor.
Fridykning borde också vara jämförbart då män kanske har större lungkapacitet, men samtidigt måste syresätta en större kropp.
Konståkning skulle kunna bli jämställd om man anpassade poängsystemet så att kvinnors smidighet (piruetter, flygskär etc.) premierades likvärdigt med männens hoppstyrka och detsamma kan sägas om
gymnastik.
Det är dags att införa ett globalt "
Gender Equality Games" vart fjärde år, där
enbart sporter där män och kvinnor kan tävla på lika villkor är tillåtna. (Eller kanske en "
Jämställdhets SM Vecka"