• 1
  • 2
2015-09-03, 22:13
Medlem
missionarydaughters avatar
Kan nån som har inblick i schackvärlden svara på varför schacktävlingar är uppdelade i dam och herr?
Citera
2015-09-03, 22:47
Medlem
Potentatens avatar
Varför är det uppdelat i andra sporter? Eftersom att herrar presterar bättre än damer?
Citera
2015-09-03, 22:54
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Kan nån som har inblick i schackvärlden svara på varför schacktävlingar är uppdelade i dam och herr?

Av en mkt enkel anledning. En kvinna har inte en chans att vinna mot en man i schack, inte på de högre nivåerna iaf.

Det gäller för övrigt alla andra sporter också.
Citera
2015-09-03, 22:57
Medlem
Kvinnans möjlighet för att få delta, kvotering!
Citera
2015-09-03, 23:05
Medlem
Qwertysmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-My-Dad
Av en mkt enkel anledning. En kvinna har inte en chans att vinna mot en man i schack, inte på de högre nivåerna iaf.

Stämmer inte. Många sporter handlar om fysisk förmåga och, där har många män (oftast) överläge och fördelaktighet. Vad gäller Schack kan jag tänka mig att indelningen är omodern och baserad på tradition, eftersom könet ej är väsentligt på samma sätt.

P.S Det skulle inte förvåna mig om världens SMARTASTE kvinna är SMARTASTE än världens smartaste man. Har hört, av en kompis, på fest, att världens STARKASTE kvinna är STARKARE än världens starkaste man.
Citera
2015-09-03, 23:11
Medlem
Citat:

De duktigaste tjejerna tävlar med männen och tävlar inte alls i kvinnliga tävlingar.
Citera
2015-09-03, 23:39
Medlem
Det handlar om traditioner, önskemål från sponsorer och önskemål från kvinnliga schackspelare. Därför existerar fortfarande damtävlingar i schack.

Somliga tror att män presterar bättre än kvinnor i schack men den största och bästa undersökningen tyder på skillnaden helt förklaras av skillnaden i antalet utövare, det vill säga att män och kvinnor presterar likvärdigt i schack. Jag orkar inte gräva fram undersökningen men den finns säkert kvar på nätet någonstans. Den gjordes för ett tiotal år sedan på tyska schackspelare. Tyskland har flest spelare med internationellt rankingtal.

Signaturen flirk påstod att de duktigaste tjejerna inte alls tävlar i kvinnliga tävlingar. Vilka kvinnor avses? Den enda jag kan komma på är Judit Polgar och hon har ju slutat.
Citera
2015-09-03, 23:41
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
I Skeet tävlade man länge tillsammans i olympiska sammanhang, men det förändrades för att:

Man la asså av när en kvinna vann...

Då väntar man väl på kvinnliga segrare i hästsportgrenarna nu då.

Hur är det med andra park/pubsporter? Boule, dart, biljard/snooker etc?

//Brute
Citera
2015-09-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockaden
Det handlar om traditioner, önskemål från sponsorer och önskemål från kvinnliga schackspelare. Därför existerar fortfarande damtävlingar i schack.

Somliga tror att män presterar bättre än kvinnor i schack men den största och bästa undersökningen tyder på skillnaden helt förklaras av skillnaden i antalet utövare, det vill säga att män och kvinnor presterar likvärdigt i schack. Jag orkar inte gräva fram undersökningen men den finns säkert kvar på nätet någonstans. Den gjordes för ett tiotal år sedan på tyska schackspelare. Tyskland har flest spelare med internationellt rankingtal.

Signaturen flirk påstod att de duktigaste tjejerna inte alls tävlar i kvinnliga tävlingar. Vilka kvinnor avses? Den enda jag kan komma på är Judit Polgar och hon har ju slutat.

Ja, hon. Jag har kanske fel men läste bara lite snabbt.

Det jag fetmarkerat tror jag också är enda förklaringen, aldrig träffat en tjej som varit det minsta intresserad av schack.
Citera
2015-09-03, 23:43
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockaden

Ja, du ser.

//Brute
Citera
2015-09-05, 17:00
Medlem
Stefan4s avatar
Jag gissar att intresset bland kvinnor att spela mot männen är svalt, då de sannolikt möts av både manschauvinism, sexism och andra fördomar (läs tidigare inlägg i den här tråden t.ex.) Hoppas ni inte har något emot att jag tar tillfället i akt och tar upp jämställdhet också inom andra sporter. Golf är ett exempel på en sport där män och kvinnor skulle kunna spela tillsammans på lika villkor. Tyvärr har manschauvinismen även där utvecklat sporten mot att till stor del handla om att slå så långt som möjligt, till den grad att även många män är chanslösa att vinna tävlingar för att de helt enkelt inte slår långt nog. Även skyttesporten och bowling är indelad efter kön av någon oklar anledning.

Hästsporten får väl räknas som ett föredöme, där män och kvinnor faktiskt tävlar på lika villkor. Inom motorsporten är det mer sällsynt, men även där finns det kvinnor som tävlar mot männen (Danica Patrick). Segling skulle kunna bli jämställd, men är fortfarande uppdelad, åtminstone i mästerskapen (En hel del kvinnor har ju seglat Americas Cup för tusan). I extrema uthållighetssporter som ultramarathon (Pamela Reed) och ultracykel (Seana Hogan) är kvinnor lika bra som män och innehar världsrekord. I Iron Man är skillnaderna mellan könen mycket små.

När det gäller hastighetsklättring tänker jag att kvinnor visserligen generellt sett har mindre muskelmassa än män, men att de å andra sidan då också väger 10-15 Kg mindre och har fördel av det, åtminstone över längre sträckor. Fridykning borde också vara jämförbart då män kanske har större lungkapacitet, men samtidigt måste syresätta en större kropp. Konståkning skulle kunna bli jämställd om man anpassade poängsystemet så att kvinnors smidighet (piruetter, flygskär etc.) premierades likvärdigt med männens hoppstyrka och detsamma kan sägas om gymnastik.

Det är dags att införa ett globalt "Gender Equality Games" vart fjärde år, där enbart sporter där män och kvinnor kan tävla på lika villkor är tillåtna. (Eller kanske en "Jämställdhets SM Vecka"
Citera
2015-09-05, 17:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
För att vi män av instinktiva fåfänga parningsskäl vill låtsas vara gentlemen och hjälpa de svaga honorna för att...
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-My-Dad

...inte avslöja den hemska verkligheten om de sanna styrkeförhållandena.
(Kallas det penisavund när man själv har en penis?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in