2015-09-03, 19:43
Medlem
Menimienais avatar
Tjo!
har precis brjat med model fotografering, nu r det s att jag n s lnge har klarat mig med command/slave mode p min blixt, men nu vill jag g vidare och ha en radio sndare till den med.

s min frga r, finns det ngon bra prisvrd sndare och mottagare till en speedlight (nikon)
har en d800.

tack i frhand.
Citera
2015-09-04, 08:35
Medlem
Vilken speedlight har du?
Sb900 och sb910 har uttag s att du kan anvnda kablar till den, sb700 har det inte. Det pverkar vilken typ av radiostyrning du behver.
Du vet vl att du kan g in i kamerans meny och styra blixtarna med den inbyggda blixten i d800 (i d7x00 serien ocks). Dr kan du ocks styra s att den inbyggda blixtens ljus inte kommer med i bilden. Se i instruktionsboken fr kameran eller youtube.
Citera
2015-09-04, 09:44
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Vilken speedlight har du?
Sb900 och sb910 har uttag s att du kan anvnda kablar till den, sb700 har det inte. Det pverkar vilken typ av radiostyrning du behver.
Du vet vl att du kan g in i kamerans meny och styra blixtarna med den inbyggda blixten i d800 (i d7x00 serien ocks). Dr kan du ocks styra s att den inbyggda blixtens ljus inte kommer med i bilden. Se i instruktionsboken fr kameran eller youtube.

Jag har en sb910, jag har fjrrstyrt den med blixten tidigare men det r en ganska ostabil kontroll i solsken,
Dr av har jag kollat efter ngot liknande en pocketwizard men jag har hrt att de billigare modellerna fungerar bara med en slutartid av 250/1s
Citera
2015-09-04, 10:06
Medlem
Jag har en elinchrome skyport universal speed. Med dem kan du inte nyttja ttl mtning utan mste stlla in effekten p blixtarna manuellt. Jag behvde komplettera med en 3,5 mm till 2,5 mm fr att det skulle passa till blixten ( om jag minns rtt). Det fungerar bra, behvs bara en mottagare, andra blixtar kan sttas i slavlge.

Men som sagt ingen ttl. D fr du g upp en prisklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in