2015-09-03, 19:43
Medlem
Menimienais avatar
Tjo!
har precis börjat med model fotografering, nu är det så att jag än så länge har klarat mig med command/slave mode på min blixt, men nu vill jag gå vidare och ha en radio sändare till den med.

så min fråga är, finns det någon bra prisvärd sändare och mottagare till en speedlight (nikon)
har en d800.

tack i förhand.
Citera
2015-09-04, 08:35
Medlem
Vilken speedlight har du?
Sb900 och sb910 har uttag så att du kan använda kablar till den, sb700 har det inte. Det påverkar vilken typ av radiostyrning du behöver.
Du vet väl att du kan gå in i kamerans meny och styra blixtarna med den inbyggda blixten i d800 (i d7x00 serien också). Där kan du också styra så att den inbyggda blixtens ljus inte kommer med i bilden. Se i instruktionsboken för kameran eller youtube.
Citera
2015-09-04, 09:44
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Vilken speedlight har du?
Sb900 och sb910 har uttag så att du kan använda kablar till den, sb700 har det inte. Det påverkar vilken typ av radiostyrning du behöver.
Du vet väl att du kan gå in i kamerans meny och styra blixtarna med den inbyggda blixten i d800 (i d7x00 serien också). Där kan du också styra så att den inbyggda blixtens ljus inte kommer med i bilden. Se i instruktionsboken för kameran eller youtube.

Jag har en sb910, jag har fjärrstyrt den med blixten tidigare men det är en ganska ostabil kontroll i solsken,
Där av har jag kollat efter något liknande en pocketwizard men jag har hört att de billigare modellerna fungerar bara med en slutartid av 250/1s
Citera
2015-09-04, 10:06
Medlem
Jag har en elinchrome skyport universal speed. Med dem kan du inte nyttja ttl mätning utan måste ställa in effekten på blixtarna manuellt. Jag behövde komplettera med en 3,5 mm till 2,5 mm för att det skulle passa till blixten ( om jag minns rätt). Det fungerar bra, behövs bara en mottagare, andra blixtar kan sättas i slavläge.

Men som sagt ingen ttl. Då får du gå upp en prisklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in