• 1
  • 2
2015-09-04, 14:04
Medlem
[quote=Jagarjagaren|54580828]ven hos Nordea kan man kpa andra fondbolags fonder - bara man frgar.

Det var ett mycket bra forslag. Vet du sakert om Nordea kan neka till att salja "utomstaende" fonder?
Far (eller tar) Nordea nagon avgift for att gora denna transaktion?

Eller ska man bara sta pa sig och hota med att byta bank om man inte far som man vill?
Efter ett samtal med Spiltans marknadschef idag far jag en mycket positiv kansla over deras avgifter och framforallt kundbemotande.
Att deras aktiefond investmentbolag stigit med dryga 14% iar ar bara en guldstjarna.

Aterigen stort tack

Peller
Citera
2015-09-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Kom ihg att om han vill ha mnatlig avkastning i form av cash s kommer han med fonder behva slja av varje mnad. Inte optimalt...

Kper man dremot aktier, t.ex. investor B, s ger det avkastning i form av utdelning av cash. Hade man t.ex. kpt Investor B fr 450 000 fr ett r sen, hade man ftt ca 16 000 i utdelning i april. Minus lite skatt ofc, men nd.

Satsa p hgt utdelande aktier istllet, behva slja av i toppar samt dalar fr att f ut avkastning i pengar r lngt ifrn optimalt.

Helt ratt herr Poet.

Men jag vill inte rada min van till enskilda aktier. Skulle det nu ga riktigt daligt och han forlorar en stor del av sitt kapital (naja forlusten ar ju inte realiserad innan en forsaljning utan bara "pa papper") sa skulle det kannas forjavligt for mig.

Men visst sett till rena pengar i handen varje ar sa ar aktier med god utdelningspolicy att foredra.
Dessutom ingen forvaltningskostnad,utan ett minimalt courtage vid kop/forsaljning

Tack for att du tog dig tid att svara
Peller
Citera
2015-09-05, 07:31
Medlem
dictionarys avatar
Om din vn inte r villig att ta ngon som helst risk med pengarna s br han inte ens g i nrheten av vare sig fonder eller aktier d dessa alltid innebr en risk. Kan han acceptera en lg risk kan han vlja en rntefond men d kommer han inte att f 5% avkastning.
Citera
2015-09-05, 08:26
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Observera att risktagande ar inte aktuellt. Det maste vara fonder/anndra investeringar som ar sa gott som riskfria vad galler bevarande av investerat kapital.
Min van har inte rad att forlora nagra pengar pa lang sikt. Givetvis kan kursen svanga pa kort sikt.

Nr en kurs svnger p kort sikt s beror det p att prognosen p vrdet p lng sikt har ndrats. Tillter du inte svngningar p lng sikt s kan du inte tillta svngningar p kort sikt heller.

Sen mste du definiera vad du menar med inga risker. Fr du har alltid risker. Du kan bara vlja villka risker. Stter du pengarna p brsen har du risken att vrdet i kronor minskar. Men stter du pengarna p banken s vet du att vrdet p kronorna ska minska. Det r liksom ett uppdrag Riksbanken har att se till att den risken slr in.

EDIT: 500'000 tappar 10'000 kronor per r i vrde p ett nollrntekonto om Riksbanken gr sitt jobb. Det kostar allts ca 800 kronor i mnaden med den lsningen.
Senast redigerad av Ratoz 2015-09-05 kl. 08:30.
Citera
2015-09-05, 10:00
Medlem
Sen mste du definiera vad du menar med inga risker. Fr du har alltid risker. Du kan bara vlja villka risker. Stter du pengarna p brsen har du risken att vrdet i kronor minskar. Men stter du pengarna p banken s vet du att vrdet p kronorna ska minska. Det r liksom ett uppdrag Riksbanken har att se till att den risken slr in.

EDIT: 500'000 tappar 10'000 kronor per r i vrde p ett nollrntekonto om Riksbanken gr sitt jobb. Det kostar allts ca 800 kronor i mnaden med den lsningen.[/quote]

Godmorgon

Jag far val fortydliga mig. Med inga risker menar jag sa laga risker som mojligt,men givetvis mer riskfyllt an att ha pengarna pa ett sparkonto till 0% ranta

Gamla stabila svenska bolag med god utdelningspolicy anser jag vara "lag risk" likasa de flesta konservativa fonder sett over en 10ars period
Min van behover inte dessa pengar,utan skulle fa en mycket battre livsituarion med en eller tva tusenlappar extra varje manad,an de 500.000 han nu har som en klumpsumma

Och precis som du sager sa gor han ingenting kommer inflation och konsumtion radera ut kapitalet helt pa mindre an 20ar.
Det ar det absolut varsta scenariot. Att vakna upp en dag utan kapital och inte ha nagonting att visa upp vad man gjort for de pengar man en gang anda hade.

MvH
Peller
Citera
2015-09-05, 11:15
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Godmorgon

Jag far val fortydliga mig. Med inga risker menar jag sa laga risker som mojligt,men givetvis mer riskfyllt an att ha pengarna pa ett sparkonto till 0% ranta

Gamla stabila svenska bolag med god utdelningspolicy anser jag vara "lag risk" likasa de flesta konservativa fonder sett over en 10ars period
Min van behover inte dessa pengar,utan skulle fa en mycket battre livsituarion med en eller tva tusenlappar extra varje manad,an de 500.000 han nu har som en klumpsumma

Och precis som du sager sa gor han ingenting kommer inflation och konsumtion radera ut kapitalet helt pa mindre an 20ar.
Det ar det absolut varsta scenariot. Att vakna upp en dag utan kapital och inte ha nagonting att visa upp vad man gjort for de pengar man en gang anda hade.

MvH
Peller

I s fall rekommenderar jag Avanza Zero. Passiva indexfonder ger statistiskt sett ngot bttre avkastning n aktivt frvaltade sdana enligt flertalet jmfrelser som gjorts genom ren. Den r ocks avgiftsfri vilket gr en skillnad p ngra 100-lappar i mnaden fr din vn. Och den har precis den riskprofil du pratar om. De strst bolagen p Stockholmsbrsens utveckling r den baserad p.

Ett trkigt val, men det passar nog din kompis perfekt. Anders Borg valde den sjlv under sin tid som finnansminister
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in