Forsoker hjalpa min nara van placera sitt arv pa basta satt. Min vans kunskaper om ekonomi ar noll. Vi ar pa den niva dar aktier/fonder/ranta ar grekiska och ogreppbart
Korta fakta
Ensamstaende
Hyresratt
Inga barn
Inga skulder
Arbetslos/Fas3 Inga utsikter att fa ett "riktigt" jobb
Inkomst fran detta vuxendagis ca 10.000 efter skatt
Utgifter varje manad ca 10.000 ( Hyra Mat Transport A-kassa Mobil Hemforsakring. Inga nojen sparande eller annan "lyx". Klader kops pa second hand)
Har nu fatt ett arv pa ca 450.000 som f.n sitter pa bankkonot till 0% ranta...
Nordea forsoker fa honom att inverstera i Stratega 10 och Stratega 30 som langsiktiga investeringar. Ca 180.000 i varje fond
Sparkonto pa ca 25000 for konsumtion/reserv
3 andra rantefonder med ca 20.000 i varje fond
Jag onskar forslag pa om det finns andra fonder med lagre avgifter an dessa.
Nordeas avgift ar mellan 0.65-1.2%
Observera att risktagande ar inte aktuellt. Det maste vara fonder/anndra investeringar som ar sa gott som riskfria vad galler bevarande av investerat kapital.
Min van har inte rad att forlora nagra pengar pa lang sikt. Givetvis kan kursen svanga pa kort sikt.
Avkastning...Allt over 5%+forvaltningskostnader pa arsbasis ar mycket bra,och igentligen allt over bankranta pa 1%+kostnader ar acceptabelt
Forhoppningen ar att detta kapital skall kunna ge 2000kr/manad i avkastning for att pa sa satt ge en buffert sa min van slipper jaga extrapriser for att ha rad att ata,slipper gora avkall pa livsnodvanigheter for att kunna betala en tandlakarrakning etc.
Jag tackar pa forhand for era svar.
MvH
Peller
Korta fakta
Ensamstaende
Hyresratt
Inga barn
Inga skulder
Arbetslos/Fas3 Inga utsikter att fa ett "riktigt" jobb
Inkomst fran detta vuxendagis ca 10.000 efter skatt
Utgifter varje manad ca 10.000 ( Hyra Mat Transport A-kassa Mobil Hemforsakring. Inga nojen sparande eller annan "lyx". Klader kops pa second hand)
Har nu fatt ett arv pa ca 450.000 som f.n sitter pa bankkonot till 0% ranta...
Nordea forsoker fa honom att inverstera i Stratega 10 och Stratega 30 som langsiktiga investeringar. Ca 180.000 i varje fond
Sparkonto pa ca 25000 for konsumtion/reserv
3 andra rantefonder med ca 20.000 i varje fond
Jag onskar forslag pa om det finns andra fonder med lagre avgifter an dessa.
Nordeas avgift ar mellan 0.65-1.2%
Observera att risktagande ar inte aktuellt. Det maste vara fonder/anndra investeringar som ar sa gott som riskfria vad galler bevarande av investerat kapital.
Min van har inte rad att forlora nagra pengar pa lang sikt. Givetvis kan kursen svanga pa kort sikt.
Avkastning...Allt over 5%+forvaltningskostnader pa arsbasis ar mycket bra,och igentligen allt over bankranta pa 1%+kostnader ar acceptabelt
Forhoppningen ar att detta kapital skall kunna ge 2000kr/manad i avkastning for att pa sa satt ge en buffert sa min van slipper jaga extrapriser for att ha rad att ata,slipper gora avkall pa livsnodvanigheter for att kunna betala en tandlakarrakning etc.
Jag tackar pa forhand for era svar.
MvH
Peller