• 1
  • 2
2015-09-03, 09:31
Medlem
Forsoker hjalpa min nara van placera sitt arv pa basta satt. Min vans kunskaper om ekonomi ar noll. Vi ar pa den niva dar aktier/fonder/ranta ar grekiska och ogreppbart

Korta fakta

Ensamstaende
Hyresratt
Inga barn
Inga skulder
Arbetslos/Fas3 Inga utsikter att fa ett "riktigt" jobb

Inkomst fran detta vuxendagis ca 10.000 efter skatt

Utgifter varje manad ca 10.000 ( Hyra Mat Transport A-kassa Mobil Hemforsakring. Inga nojen sparande eller annan "lyx". Klader kops pa second hand)

Har nu fatt ett arv pa ca 450.000 som f.n sitter pa bankkonot till 0% ranta...

Nordea forsoker fa honom att inverstera i Stratega 10 och Stratega 30 som langsiktiga investeringar. Ca 180.000 i varje fond

Sparkonto pa ca 25000 for konsumtion/reserv

3 andra rantefonder med ca 20.000 i varje fond

Jag onskar forslag pa om det finns andra fonder med lagre avgifter an dessa.
Nordeas avgift ar mellan 0.65-1.2%

Observera att risktagande ar inte aktuellt. Det maste vara fonder/anndra investeringar som ar sa gott som riskfria vad galler bevarande av investerat kapital.
Min van har inte rad att forlora nagra pengar pa lang sikt. Givetvis kan kursen svanga pa kort sikt.

Avkastning...Allt over 5%+forvaltningskostnader pa arsbasis ar mycket bra,och igentligen allt over bankranta pa 1%+kostnader ar acceptabelt

Forhoppningen ar att detta kapital skall kunna ge 2000kr/manad i avkastning for att pa sa satt ge en buffert sa min van slipper jaga extrapriser for att ha rad att ata,slipper gora avkall pa livsnodvanigheter for att kunna betala en tandlakarrakning etc.

Jag tackar pa forhand for era svar.

MvH
Peller
Citera
2015-09-03, 09:57
Medlem
borrizs avatar
Rent generellt skall man passa sig för fonder som bankfolket rekommenderar. Att göra en investering här är definitivt bra för banken, att den skall vara bra för kunden/investeraren är inte lika viktigt.
Citera
2015-09-03, 09:57
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Forsoker hjalpa min nara van placera sitt arv pa basta satt. Min vans kunskaper om ekonomi ar noll. Vi ar pa den niva dar aktier/fonder/ranta ar grekiska och ogreppbart

Korta fakta

Ensamstaende
Hyresratt
Inga barn
Inga skulder
Arbetslos/Fas3 Inga utsikter att fa ett "riktigt" jobb

Inkomst fran detta vuxendagis ca 10.000 efter skatt

Utgifter varje manad ca 10.000 ( Hyra Mat Transport A-kassa Mobil Hemforsakring. Inga nojen sparande eller annan "lyx". Klader kops pa second hand)

Har nu fatt ett arv pa ca 450.000 som f.n sitter pa bankkonot till 0% ranta...

Nordea forsoker fa honom att inverstera i Stratega 10 och Stratega 30 som langsiktiga investeringar. Ca 180.000 i varje fond

Sparkonto pa ca 25000 for konsumtion/reserv

3 andra rantefonder med ca 20.000 i varje fond

Jag onskar forslag pa om det finns andra fonder med lagre avgifter an dessa.
Nordeas avgift ar mellan 0.65-1.2%

Observera att risktagande ar inte aktuellt. Det maste vara fonder/anndra investeringar som ar sa gott som riskfria vad galler bevarande av investerat kapital.
Min van har inte rad att forlora nagra pengar pa lang sikt. Givetvis kan kursen svanga pa kort sikt.

Avkastning...Allt over 5%+forvaltningskostnader pa arsbasis ar mycket bra,och igentligen allt over bankranta pa 1%+kostnader ar acceptabelt

Forhoppningen ar att detta kapital skall kunna ge 2000kr/manad i avkastning for att pa sa satt ge en buffert sa min van slipper jaga extrapriser for att ha rad att ata,slipper gora avkall pa livsnodvanigheter for att kunna betala en tandlakarrakning etc.

Jag tackar pa forhand for era svar.

MvH
Peller

Ett par tips - om han ska köpa fonder över huvud taget ska han tänka på att INTE satsa på Nordeas egna fonder - de är väldigt dyra. Jag skulle - som "första fondköp" antingen satsa på en aktieindexfond utan avgift (Avanza har en t.ex. som heter "Avanza zero") eller liknande.

Mina egna första fondköp var en global indexfond (Danske Invest global index) och en svensk bra fond med investeringsföretag (Spiltan aktiefond investmentbolag). Vill man ha _ännu mindre_ risk än dessa skulle jag föreslå någon räntefond i stället (Spiltan har t.ex.) där man har mer räntebärande papper (typ obligationer) än aktier.

Jag skulle emellertid spara en del pengar (10-15%?) på att köpa _fysiskt_ guld - som en säkerhet mot både inflation och som "hedge" i sitt sparande. Avkastningen på kapitalet är givetvis inte lika hög, men det är ett tips om man - som jag - är "en smula ekonomiskt orolig" och "inte riktigt har koll på allt på börsen". Just guld som "en försäkring" har andra skrivit om bl.a. här, här och här

Jag ger _inte_ tips för andra att följa - jag ger bara del av min egen investeringsfilosofi. Ta det som "ett anekdotiskt svar" på dina frågor snarare än "facit". (Kort sagt - följer du/din kompis mina råd och förlorar pengar - kom inte och gnäll i efterhand).
Citera
2015-09-03, 10:11
Medlem
borrizs avatar
Nu vet jag inte var i landet ts vän bor. Är det ekonomiskt möjligt, så är det första man bör tänka på att äga sin egen bostad.
Citera
2015-09-03, 10:34
Medlem
Tack for era svar

Agande av bostad. Haller helt med. Vore det en mojlighet for min van sa skulle det vara den basta investeringen
Nu ar det inte overhuvudtaget inte mojligt.

Vad galler Avanza. Kan man kopa dessa via Nordea,eller maste man oppna konto hos Avanza?
Finns det en fysisk Avanza-bank dar man kan tala med en radgivare?

Jag forstar och kande lite dalig smak i munnen av att den Nordea-radgivare vi traffade enbart talade om Nordeas fonder.
Om 0.65-1.2% ar dyra avgifter,noll ar optimalt,vad ska man anse som en okej avgift isafall?

Och sist men inte minst. Finns det nagon gratis radgivare som saljer "alla" fonder man kan vanda sig till for radgivning?

Tack igen
Peller
Citera
2015-09-03, 11:32
Medlem
Jagarjagarens avatar
I princip kommer alla banker _alltid_ att förorda sina _egna_ och _dyraste_ fonder (det är det bankerna tjänar pengar på idag. Det och utlåning.) och hävda att deras är bäst (och ge bäst avkastning). Jag vet inte hur det är med Avanza - om man måste vara kund där för att handla deras fonder. Själv har jag handlat genom aktieinvest - både vad det gäller fonder och aktier. Medlemsskap där är gratis.

Vad det gäller fondköp och vad som är bäst pris är svaret antingen en (låg) engångskostnad eller 0. Förvaltningsavgift i ränta% på vad man förvaltar - är ju något som hela tiden stiger och riskerar att efter hand äta upp väldigt mycket av avkastningen.

För information om spiltans fonder (som jag nämnde i mitt tidigare inlägg) och deras avgifter (och framförallt vad de INTE tar ut för avgifter), kan man läsa här.
Citera
2015-09-03, 12:09
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vad galler Avanza. Kan man kopa dessa via Nordea,eller maste man oppna konto hos Avanza?
Finns det en fysisk Avanza-bank dar man kan tala med en radgivare?

Många äldre verkar vilja ha fysiska kontor.

Men stora och många lokaler ökar kostnaderna något otroligt. Lokalerna måste även fyllas med personal, vilket ökar kostnaderna ännu mer. Vilket ökar kraven på företag att göra som Nordea, att pressa folk att köpa deras egna alltför dyra sparprodukter. Så häng inte upp dig på om det finns kontor eller ej. Företag utan fysiska kontor kan hålla lägre kostnader, vilket innebär lägre kostnader även för dig som kund vilket ger mer över till sparande.

Avanza kan du nå på telefonnr på följande länk så ring dem och fråga om deras tjänster och ev personlig rådgivning:
https://www.avanza.se/kundservice/ku.../oversikt.html

Men varför inte bli din egen rådgivare istället? Grunderna är förhållandevis enkla, det finns lättläst litteratur att läsa (fråga om du behöver tips), och ingen bevakar ens intressen lika noga och engagerat som en själv är min erfarenhet av ngn anledning... Men hjälper du din vän finns förstås risken att er vänskap får sig en smäll om kapitalet inte utvecklas enligt förhoppningarna och du skulle misstänkas ha misskött dig... sådant bör ju undvikas förstås.

Avanza har dock anställd personal som bloggar om konsumentsparande, på ett bra och tydligt sätt, och följer man Hembergs rekommendationer så har man kommit en god bit på väg mot bättre privatekonomi:
http://blogg.avanza.se/hemberg/

Avanza erbjuder nu även en sk portföljgenerator, där de ger förslag på hur man kan fördela sitt sparande för att balansera risker:
https://www.avanza.se/fonder/portfoljgeneratorn.html
Nordea har motsvarande verktyg som deras "rådgivare" använder, men dessa är inte tillgängliga för oss konsumenter vilket de är hos Avanza.

Citat:
Jag forstar och kande lite dalig smak i munnen av att den Nordea-radgivare vi traffade enbart talade om Nordeas fonder.
Om 0.65-1.2% ar dyra avgifter,noll ar optimalt,vad ska man anse som en okej avgift isafall?

Finns motsvarande fonder som nordeas men som kostar en tredjedel av vad Nordea vill ha. Dessa bör man välja, och kan man välja, hos tex Avanza. Ca 0,2-0,3% i förvaltningsavgift för fonder som följer olika index är rimligt.
Citera
2015-09-03, 20:26
Medlem
Isnatts avatar
Jag hade noll koll för drygt ett år sedan, visste inte skillnaden på aktier eller fonder. Har nu några olika fonder och aktier. Har läst massor, lyssnat på olika poddar och så och försökt lära mig. Är en aktiv sparare.

Skulle jag ge ETT tips så är det att:
Öppna ett konto på Avanza eller nordnet, starta ett isk-konto och sen köpa en gratis indexfond som exempelvis Avanza zero hos just Avanza. Det är alltså om din vän inte vill göra några särskilda ansträngningar utan bara låta dom sitta där på kontot.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Jämför:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ea-stratega-10

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ea-stratega-30
Citera
2015-09-03, 22:12
Medlem
Jag tackar er alla for goda och bra rad.

Om nu inte min van hade varit sa valdigt avigt installd till allt som har med data och internet att gora sa skulle det varit valdigt enkelt att oppna Avanza NordNet etc.

Men han vill helt enkelt inte,utan gar det inte kopa via en "riktig" bank utav en "sliskig" saljare blir stressen for stor och ingenting blir da gjort.
Och jag tycker personligen att utav tva onda ting sa maste det vara battre investera pengarna i en rantefond an att bara se dessa ruttna bort till 0% ranta.

Om ni kunde rada till vilka utav de fonder nu Nordea saljer som ar minst dalig,sa ar det iallfall ett bra steg pavag.

Aterigen stort tack till er som tagit er tid att svara

MvH
Peller
Citera
2015-09-04, 05:48
Medlem
Jagarjagarens avatar
Även hos Nordea kan man köpa andra fondbolags fonder - bara man frågar. Jag skulle råda till att man frågar om att köpa Spiltan Sverige Räntefond - som är väldigt billig.
Citera
2015-09-04, 13:26
Medlem
cleanusers avatar
Utan att ha dubbelkollat har jag för mig från tidigare efterforskningar att Nordea i sällskap med Skandiabanken tillhör de sämre fondförvaltarna av de svenska storbankerna.

Ska han ut 2000 kr i månaden så motsvarar det runt 5% per år i avkastning. Det kommer han inte få med någon räntefond i nuläget, åtminstone inte utan risk, så jag hade rekommenderat någon blandfond med låg avgift (om Nordea har någon) alternativt ett par billiga indexfonder. Precis som andra nämnt är Nordeas rådgivare ingen rådgivare, utan egentligen en säljare som vill pracka på din vän dyra fonder som banken tjänar pengar på.

Annars är Nordea Räntefond är det enda vettiga alternativ jag kan se, med de kriterier han har. Den ger i snitt 1,6% efter avgifter...
Citera
2015-09-04, 14:03
Medlem
Kom ihåg att om han vill ha månatlig avkastning i form av cash så kommer han med fonder behöva sälja av varje månad. Inte optimalt...

Köper man däremot aktier, t.ex. investor B, så ger det avkastning i form av utdelning av cash. Hade man t.ex. köpt Investor B för 450 000 för ett år sen, hade man fått ca 16 000 i utdelning i april. Minus lite skatt ofc, men ändå.

Satsa på högt utdelande aktier istället, behöva sälja av i toppar samt dalar för att få ut avkastning i pengar är långt ifrån optimalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in