2015-09-03, 04:00
Medlem
sprithitlers avatar
Här får jag säga att sebnie lämnat bra svar. Certifieringarna vet jag ingenting om, men logiken i alla resonemang är oantastlig.
Citera
2015-09-03, 10:40
Medlem
sarskilt kansliga handlingar vid svenska statliga myndigheter brukar bade strimlas och brannas.
Citera
2015-09-03, 10:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
fyfan vilket jobb

de hade ju säkert en mapp på ALLA i befolkningen

Stasi hade garanterat en mapp på alla i befolkningen med tanke på att de hade en burk med svettlukt från i princip alla studenter (för att hundarna skulle kunna spåra dem lätt).
Citera
2015-09-04, 23:01
Moderator
T-80Us avatar
Vi provar på annat ställe.

Vapen & Militär --> Övervakning och integritet

/Mod
Citera
2015-09-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Stasi hade garanterat en mapp på alla i befolkningen med tanke på att de hade en burk med svettlukt från i princip alla studenter (för att hundarna skulle kunna spåra dem lätt).

Trams! DDR hade 17 miljoner invånare. Alla var inte intressanta för Stasi.

Dokumentförstörare anses väl inte hundraprocentigt säkra, när det gäller känsliga dokument. CIA lär göra papersmassa av pappren....
Citera
2015-09-05, 01:56
Medlem
Dokumentförstörare är knappast 100 % säkra. Om man vill vara 100 % så ska man elda upp pappret i eldstaden, kaminen eller ovanför en öppen spis. Du kan alltid återskapa ett papper som förstörts i en dokumentförstörare.
Citera
2015-09-05, 04:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Du kan alltid återskapa ett papper som förstörts i en dokumentförstörare.
Kan återskapa uppeldade dokument också under vissa förutsättningar.
Citera
2015-09-05, 13:04
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
.

Nej. Dokument som förstörts i en dokumentförstörare av säkerhetnivå P-7 är per definitionen av DIN 66399 omöjlig att återskapa. Man får ju också tänka på att de bitar som är 1x5mm stora, blandar sig med andra bitar, så att det blir totalt omöjligt att identifiera vilka bitar som hör ihop med vilka.

Sedan får man också tänka på att precis där skärverket skurit, så försvinner ju också typ 0.1 mm papper som oftast blir till "spån" eller vad man ska säga (ser ut som ett pulver som klumpar ihop sig till något som ser ut som bomull, svårt att förklara).

Så nej, papper som körts genom en P-7 förstörare är omöjligt att återskapa. Det finns en anledning till att man får betala 20 papp för en dokumentförstörare i nivå P-7.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-05 kl. 13:10.
Citera
2015-09-06, 13:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Trams! DDR hade 17 miljoner invånare. Alla var inte intressanta för Stasi.

Det är du som säger. De hittade 33 miljoner papper hos Stasi och då hade de brännt dokument i flera dagar innan de stoppades av folket.
Citera
2015-09-06, 15:56
Medlem
snipaass avatar
Att förstöra dokument i form av pappersark, ser jag närmast som en fråga om att göra det på det mest praktiska och ekonomiska sättet. Det finns flera helt säkra sätt.

Det enklaste och snabbaste för en privatperson är nog att bränna upp dokumenten, om man har möjlighet till det. När dokumenten förvandlats till aska (pulver) som rörts om, går de naturligtvis inte att återskapa.

Många saknar emellertid möjlighet att bränna papper i sin bostad, bland dem jag. Vattenupplösningsmetoden är då ett enkelt och säkert sätt. Jag lägger pappersarken i en hink, häller på med rent varmvatten, och rör sedan om. Efter någon eller några dagar plockar jag upp geggan ur hinken, knådar den och kramar ur den lite över vasken. Därefter nytt varmvatten i hinken och ner med klumpen igen. När detta har upprepats några gånger, märker man att papperen löses upp allt mer och klumpen blir allt mindre.

Efter några veckor brukar allt vara borta, d v s pappersfibrerna har runnit ner i vasken. Tar lite olika lång tid beroende på hur mycket papper man vill lösa upp. Total arbetstid man behöver lägga ner blir nog, säg, mindre än en halvtimme.

Observera att sönderklippning är helt meningslös; papper löser sig inte fortare för att det är sönderklippt. Klipper man sönder riskerar man nog snarare stopp i avloppet.

För en privatperson tror jag inte det är meningsfullt att köpa dokumentförstöraren för 20 000 kr som sebnie skriver om ovan. Det blir ju väldigt mycket pengar för det fåtal dokument man förstör. Dokumentförstörare är nog snarare till för yrkesmässigt bruk, när man har behov av att säkert förstöra stora volymer pappersdokument.
Citera
2015-09-06, 23:36
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snipaas
.

Ja, visst, 20 000 är mycket, men om man hanterar mycket hemliga papper så kan det vara värt det. Går man ner till P-5, fortfarande en relativt hög nivå, så ligger dokumentförstörarna ungefär på 5000 i pris, vilket är mycket mer överkomligt.

Nu syftades det på en person som har väldigt hemliga papper. Och en person som hanterar mycket hemliga papper jobbar oftast också på något företag eller organisation där det finns sådana 20 000 kr-förstörare och då kan man ta med lite papper som man behöver ha förstört och ordna på jobbet.

TS fråga var mer om hur säkra dessa dokumentförstörare är, och då svarar jag givetvis, det beror på hur mycket man betalar för dokumentförstöraren, ungefär. Det är samma som med hänglås, det finns hänglås man nästan kan prutta upp och det finns totalt oklippbara hänglås som skulle överleva en atombombsexplosion ungefär.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-06 kl. 23:42.
Citera
2015-09-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan återskapa uppeldade dokument också under vissa förutsättningar.

Du har ingen länk till läsning ang hur det skulle gå till? Jag betvivlar det väl inte egentligen då konstigare saker onekligen har hänt, men efter att ha suttit och kliat mig i skägget en stund kan jag för mitt liv inte begripa hur tusan det skulle gå till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in