2015-09-06, 10:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Eftersom det är fortfarande relativt OK att komma med personangrepp och göra allt för att smutskasta en person med åsikter som JC så bör man få vara anonym.

Att JC inte ville bli intervjuad av expressen är förståeligt eftersom de inte gillar hennes åsikter och kommer att ge en ofördelaktig bild av henne.
JC borde bara nekat till att hon är JC och inte svarat på några frågor, och inte velat vara med på bild. Och inte gått ut med snyftartiklarna i avpixlat, mm.

Expressen borde känna till att det jag påstår ovan och tänkt sig för innan de namngav henne. Men ställer de upp med vakter, mm. om deras artikel nu skulle medföra att JC, hennes barn och barnbarn blev utsatta för hot hade det varit ok.

Jag blev chockad när de tog bort en äldre artikel som var positiv till JC. Då har det gått jävligt långt i maktfullkomligheten. Förklaringen var: Vi är inget arkiv.

Det är allvarligt det här. Demokratin är satt ur spel genom ett maktfullkomligt mediaetablissemang. "Vingmuttern" har yttrat att alternativmedia borde förbjudas eftersom länkar och annat sprids fort i mail och därför snabbt kan förgifta klimatet i ett land. Vad säger ni om den? :-)
Citera
2015-09-06, 10:51
Medlem
När jag läste Julias "Rapport från skampålen" blev jag nästan tårögd. Texten redogör sakligt och lugnt för förhållandena bakom uthängningen. Krönikan är språkmässigt också otroligt välskriven.

Min rördhet kommer främst för att fallet JC är ett så viktigt exempel på värnandet av yttrandefriheten. Det är en frihet som är tänkt att skydda rösten hos den ensamme, den mobbade, den avvikande. Inte att värna den stora falangen välbetalda karriärister som löper åsiktsetablissemangets ärenden.

Julia Caesar är en given nominering i Flashback Awards, för att inte tala om Årets Svensk!!

Om du läser detta Julia; du är i sanning en kejsarinna av det fria ordet!
Citera
2015-09-06, 10:52
Medlem
Det här är ur Julia Caesars senaste blog:

"En olycklig ung man knackar på

Den 1 september klockan 19.45, just när mörkret faller, knackar det på dörren. Jag väntar inte besök och öppnar inte. På trappan ser jag en ung man. Han ser olycklig ut, som om han önskar att han befann sig någon annanstans. Jag ropar genom köksfönstret: “Vem är du?”

“Jo, jag kommer från Expressen…”.

Jag tänker: “Hur länge tänker de hålla på så här?” Detta är det femte oannonserade hembesöket.

Jag ropar ADJÖ och HEJ DÅ. Han ger sig iväg. Stackars reporter, utskickad på ett sådant förnedrande uppdrag i början av sin karriär. Jag tycker nästan synd om grabben.

Långt senare hittar jag en lapp på vindrutan till min bil, just där Niklas Orrenius brukar placera lappar till mig. Den arme unge mannen från Expressen visar sig heta Claes Petersson."

Expressen har alltså sänt ut en reporter (?) till för att ???????

Eller vad är det som pågår? Det här kan ju vara någon som "skämtar", försöker deskreditera Expressen, en fälla för att testa säkerheten, öns-afaglin som roar sig eller en massa andra tänkbara alternativ.

Har Expressen en ung journalist med det namnet, Claes Pettersson, till att börja med?

Har nu googlat och visst har Expressen det: http://www.expressen.se/nyheter/expr...aes-petersson/

Det är ändå så att man betvivlar att Expressen kan vara så vettlösa och provokativa så de gör en sådan här sak.
Senast redigerad av harfageln 2015-09-06 kl. 11:02.
Citera
2015-09-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Jag hoppades på detta. En ny krönika. JC fortsätter oförtrutet, "I'm still standing"!
Undrar hur många fler läsare hon har nu? Gratisreklamen från DN/Expopressen måste vara värd ett sjusiffrigt belopp. Hade jag varit annonschef på Snaphanen hade jag fått orgasm!

Viktigt viktigt att det kom en ny krönika direkt efter.

Med tanke på att åtskilliga som ännu inte läst Julia Caesar nu hittar henne och börjar läsa så borde det visa på ett rejält uppsving. Ni som är lite mer begåvade på internet, kan man inte gå in och se hur många som besökt de olika hemsidorna hennes krönikor visas på?

Hoppas JC hittar ämnen att skriva om de närmaste veckorna eftersom jag misstänker många nu kommer vara extra nyfikna varje söndagsmorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men jag förstår inte detta. Vad skulle uthängningen av JC tjäna till?

Man följer ju inte upp den attacken med fortsatta angrepp på t ex hennes skrivande? Jag trodde ju att man avsåg att bemöta hennes alster med debattartiklar i t ex DN och att man då ville ha ett ansikte på motparten.

Men icke. Möjligen kan det ha varit en panikreaktion när Orrenius blev polisanmäld, alltså att man rent principiellt bara skulle slå tillbaka. Eller så var det något större på gång, nå'n SD-skandal som sedan inte visade sig vara det, eller något.

Jag tror som några varit inne på att man satsade på att skrämma henne till tystnad. I skenet av vad som hänt och vad media har skrivit OCH inte skrivit så borde väl någon advokat kunna finna några brotssrubriceringar till expohaggan, orrenius och expressen/DN kanske även Mattson/Wolodarski?

Citat:
Det är media som är problemet. Den har fått för stor makt eftersom politiker är rädda för att bli uthängda och medialt slaktade. Tänk bara på REVA när polisen skulle upprätthålla svensk lag genom att göra ID-kontroller. Det blev ett jävla liv i media om rasism och allt möjligt. Så ingen politiker vågade säga att de ställde sig bakom polisens arbete med att upprätthålla lagen.

Men det är något på gång nu. Folket har fått nog och journalistpacket har blivit skiträdda, skiträdda för något som jag inte riktigt vet vad det är. Men de verkar tro att JC är mycket central i det de är rädda för.

Kanske är det sista rycken vi ser innan OI nu börjar visa SD som största parti. Kanske håller ekonomin på att knäcka systemet?

Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Jag tror fortfarande att det är som Fredrick Federley antyder, det är Ulf Nilson som är Julia Caesar! Ingen rök utan eld, liksom...

Jag betvivlar inte att JC och UN kanske känner varandra och delar flera åsikter men jag tror inte UN är JC.
Citera
2015-09-06, 10:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
När jag läste Julias "Rapport från skampålen" blev jag nästan tårögd. Texten redogör sakligt och lugnt för förhållandena bakom uthängningen. Krönikan är språkmässigt också otroligt välskriven.

Min rördhet kommer främst för att fallet JC är ett så viktigt exempel på värnandet av yttrandefriheten. Det är en frihet som är tänkt att skydda rösten hos den ensamme, den mobbade, den avvikande. Inte att värna den stora falangen välbetalda karriärister som löper åsiktsetablissemangets ärenden.

Julia Caesar är en given nominering i Flashback Awards, för att inte tala om Årets Svensk!!

Om du läser detta Julia; du är i sanning en kejsarinna av det fria ordet!

Vi snackar här om en riktig skriftställare.

Jag läste förresten ett yttrande från en journalist... "Jag har jobbat mot högerextremism i 10 år" Men då är han väl inte journalist för en sådan rapporterar om högerextremism, och jobbar alltså varken för eller emot den..

Kort sagt så har man inom media skiftat roll till något annat...
Citera
2015-09-06, 11:03
Medlem
Citat:
Jag blev chockad när de tog bort en äldre artikel som var positiv till JC. Då har det gått jävligt långt i maktfullkomligheten. Förklaringen var: Vi är inget arkiv.

Det är allvarligt det här. Demokratin är satt ur spel genom ett maktfullkomligt mediaetablissemang. "Vingmuttern" har yttrat att alternativmedia borde förbjudas eftersom länkar och annat sprids fort i mail och därför snabbt kan förgifta klimatet i ett land. Vad säger ni om den? :-)

Den första förklaringen från Karin Olsson var att man inte var ett arkiv.
Den senare versionen från Olsson var att man inte ville riskera att ge JC "legitimitet":

Citat:
– När krönikan publicerades för fem år sedan hade tyvärr inte tidningen hela bilden av vem "Julia Caesar" var. Via Annika Hamruds gedigna research i avslöjandet av pseudonymen i Expressen Kultur fick vi det, och som jag redan har berättat i "Gomorron Sverige" ansåg vi då inte att vi kunde låta krönikan ligga kvar på sajten och riskera att ge "Julia Caesar" legitimitet.
http://www.resume.se/nyheter/artikla...lsons-kronika/
Citera
2015-09-06, 11:08
Medlem
Mr Bs avatar
Bara vänsterextremister tycker om när folk blir förföljda för att kritisera invandring, detta ger bara Julia mer läsare, stark offerkofta, större stöd.
Citera
2015-09-06, 11:09
Medlem
Expressen och Bonniers vet att JCs kröniker är omöjliga att argumentera emot, de är så sanna och välskrivna. - Då försöker man stämpla hennes som nån slags Dr Mabuse istället, och skickar ut Expo Annika och en duktig idiot för att misskreditera henne.
Citera
2015-09-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Den första förklaringen från Karin Olsson var att man inte var ett arkiv.
Den senare versionen från Olsson var att man inte ville riskera att ge JC "legitimitet":

http://www.resume.se/nyheter/artikla...lsons-kronika/

Det här är ju helt sanslöst. Resume citerar Ulf Nilssons krönika 2010 utan att ta med den hotbild Ulf Nilsson anser finns mot Julia Caesar!!!!!!!!
Citera
2015-09-06, 11:18
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harfageln
Expressen har alltså sänt ut en reporter (?) till för att ???????

Med tanke på att de sände honom dagen innan publiceringen så var det antagligen ett sista försök att få henne att medverka i sin egen uthängning. Att de skickade en annan snubbe var väl för att Hamrud och Orrenius knappast kan intervjua henne efter söndagskrönikan.
Citera
2015-09-06, 11:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Försök inte luras nu din lilla fuling. Det var den där oralius och sladdriga hamrud som stalkade J.C i över ett års tid.
En handling som är förbjudet enligt lag.
Om man har ärligt uppsåt som journalist så tar man först kontakt via tele.f / mail. Sedan åker man och besöker. Eller hur brukar du göra när du ska bekanta dig med okänd individ.
Börjar du med att glo genom personens fönster en 1/2 timma ?

Ta på den där löjliga folie hatten,,

,,, din nörd
Stalkade? De sökte upp henne i hennes hem oberoende av varandra två gånger var. Du får nog läsa på lite. För en journalist är det ett normalt arbetssätt att söka upp personer i deras hem, särskilt om man inte lyckats få tag på dem innan. Julia Caesar har skrivit på Snaphanen nu under fem års tid och hon citeras flitigt av andra sajter inom alternativ media. Hon har gett ut en bok som hyllats av Ulf Nilsson och hon skriver bra och är kanske den mest hyllade skribenten inom alternativ media.

Är det då konstigt om vanlig media vill granska henne? Se vem som egentligen döljer sig bakom pseudonymen. Därmed säger jag inte att det är rätt att publicera hennes namn. Expressen har valt att göra det, DN gjorde det inte. Men att hävda att journalister på DN och Expressen förföljer henne är mer än lovligt galet. På Avpixlat hävdade snillena som skriver där att "DN hetsar mot handikappade pensionärer".

Ni främlingsfientliga vurmar ju så dant för Julia Caesar att ni inte kan tänka klart. Vilka mer i samhället vill ni ge ett skydd för att journalister inte ska kunna kontakta dem? Det finns nog många i samhället som är i behov av att granskas som knappast skulle vilja få hembesök av en journalist. Men de ska alltså enligt er inte kunna sökas upp i sina hem? Jag tror vi ska undvika att ge sådana gräddfiler. Det finns lagar och regler om hur man får kontakta andra människor i deras egna hem och de gäller även journalister. Det vore dumt att göra fler inskränkningar där.
Citera
2015-09-06, 11:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill

Men jag tycker det är så udda att flyga Malmö - Stockholm - Visby och sedan köra ca tio mil tvärs över Gotland bara för att ställa en 70-årig gammal dam mot väggen för något hon har skrivit på en Internetbaserad blogg.
70 år är ingen ålder idag. Hennes elallergi verkar inte hindra henne från att skriva och söka information vid sin dator och amalgamet i tänderna verkar inte ha tagit död på henne ännu. I övrigt är hon en av de mest hyllade och tongivande inom den alternativa medievärlden så att bara jämföra henne med en vanlig "70-årig dam" är kanske inte helt rätt.
Senast redigerad av Kämpendahl 2015-09-06 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in