2015-09-01, 23:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
I denna utmärkta krönika: http://www.expressen.se/debatt/avpix...r-mer-vanster/ gör Johan Ingerö på Timbro en analys av vad som händer när SVT och övriga etablissemangsmedia blir alltmer vänstervridna. Ingerö har tidigare varit presschef hos KD och vet precis hur svensk media fungerar.

Citat:
SVT och SR fjärmar sig, medvetet eller ej, från stora delar av svenska folket. Inte bara från sverigedemokrater, utan även från borgerliga väljare. På SVT har man helt nyligen anställt vänsterunderhållaren Behrang Miri (som tidigare försökt bannlysa Tintin från Kulturhuset) för att ”arbeta med mångfalden” på SVT. Vi som känner till begreppen vet vad det innebär. Han ska fälla dom över vilka som syns i tv – utifrån hudfärg, inte nyhetsvärde. Han ska agera språkpolis gentemot journalister som uttrycker sig ”fel”.

Kort innan meddelade SVT att identitetsaktivisten Lina Thomsgård, som grundat Rättviseförmedlingen nu anställs som programledare.

Citat:
Medierna, särskilt SVT och SR, måste helt enkelt börja skärskåda sig själva. Annars försvinner SD-gänget för evigt ut på nätet och de borgerliga till ett par blå ledarsidor alternativt internationell press, medan SVT och SR uteslutande blir en angelägenhet för Södermalmsvänstern.

Och var ska då alla helt normala nyhetskonsumenter utan förutfattade meningar ta vägen? Wikipedia?

Själv är jag en gammal trogen alliansväljare som alltmer kommit att överge svenska media för utländska (T ex The Guardian, Frankfurter Allgemeine, Wall Street Journal, New York Times och Financial Times).

Dock läser jag fortfarande fackpress inom t ex finans, investeringar och historia.

Men de svenska dagstidningarna använder jag endast på så sätt att jag kollar rubrikerna för att se om det hänt något viktigt.

Hur gör ni? Och hur ser ni på Johan Ingerös analys?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-01 kl. 23:20.
Citera
2015-09-01, 23:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tja, Expressen är ju rätt blaska att föra fram sån kritik i... ...även om de nu har bättrat sig (läs: gjort pudlar) från chocken de fick vid valet.
Sen så jobbar ju killen på Timbro...

Kan nog tycka att SVT/SR ändock gör en hel del bra mitt i allt elände. Personligen tycker jag han ska rikta kängan mot hela mainstreammedia och PK-tyckarna. Pressetikreglerna man följer inom media tror jag också bakbinder journalister och redaktioner en del, och det kan då uppfattas som "vänster" att skydda invandrare. Det är definitivt inte SVT/SRs fel att vi har en PK-filt liggande över landet: Sverige vill ju vara bäst på sånt.

Sen så är ju övervägande medier högerinriktade, och om nån ligger mer åt "vänster" balanserar upp en del.

Ser också Public Service från utlandet och det är högre i tak där.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2015-09-01 kl. 23:49.
Citera
2015-09-01, 23:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tja, Expressen är ju rätt blaska att föra fram sån kritik i... ...även om de nu har bättrat sig (läs: gjort pudlar) från chocken de fick vid valet.
Sen så jobbar ju killen på Timbro...

Kan nog tycka att SVT/SR ändock gör en hel del bra mitt i allt elände. Personligen tycker jag han ska rikta kängan mot hela mainstreammedia och PK-tyckarna. Pressetikreglerna man följer inom media tror jag också bakbinder journalister och redaktioner en del, och det kan då uppfattas som "vänster" att skydda invandrare. Det är definitivt inte SVT/SRs fel att vi har en PK-filt liggande över landet: Sverige vill ju vara bäst på sånt.

Sen så är ju övervägande medier högerinriktade, och om nån ligger mer åt "vänster" balanserar upp en del.
Vilka medier räknar du som högerinriktade?

Edit: Själv har jag i stor utsträckning gått över till utländska media därför att kvaliteten på svensk media är för låg och eftersom alltför många journalister/media inte förstår vikten av att vara objektiva, se till att artiklarna belyser problemen ur alla relevanta synvinklar och avstå från eget tyckande.
Citera
2015-09-01, 23:56
Avstängd
Håller med om att Expressen är en rätt ryggradslös tidning men i sak har Ingerö väl rätt, och Miri/Thomsgård som gudfäder för rekryteringen till tv är ju en dödscocktail. Dessutom kommer båda säkerligen att försöka lägga sig i även nyhetsvärderingen, på olika sätt, och flumma till den ännu mer.
Citera
2015-09-02, 00:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vilka medier räknar du som högerinriktade?

...
Dags- och kvällspress i Sverige har till största delen en borgerlig profil. Om vi tar de stora tidningarna så är Expressen liberal, DN liberal, SvD är väl snudd på konsetvativ, AB är socialdemokratisk, de flesta landsortstidningarna är liberala eller konservativa.
Det här är allmänt känt.

Detta avspeglas i tidningarnas ledare och såvitt jag vet så ändras inte profilen nämnvärt (mer än typ från "liberal" till "oberoende liberal"). Tidningens politiska profil anges tillsamman med namnet har jag sett, men kan inte komma på exakt var det står. Du kan kanske se det i tidningen eller på hemsidan där redaktionell info står.

En del tidningar har en avdelning där de citerar andra tidningar, och då brukar man ange tidningens "färg" efter namnet, har jag sett.
Citera
2015-09-02, 00:11
Medlem
Varför sparka in dörrar som har varit öppna i 10 år?
Citera
2015-09-02, 00:13
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med om att Expressen är en rätt ryggradslös tidning men i sak har Ingerö väl rätt, och Miri/Thomsgård som gudfäder för rekryteringen till tv är ju en dödscocktail. Dessutom kommer båda säkerligen att försöka lägga sig i även nyhetsvärderingen, på olika sätt, och flumma till den ännu mer.
Skräckexemplet är ju P3.

Har en känsla av att Public Service i Europa överlag har en liberal-vänster-PK-profil. Men sen så skiljer det sig mellan länderna var man lägger ribban, och det i sin tur hänger samman med ländernas kultur, tradition, demografi etc.
PK i sig tycker jag inte är fel - men det får ju inte gå till överdrift; och som här snarare gå ut på att nedvärdera folk och upprätthålla en fasad av präktighet.
Citera
2015-09-02, 00:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Dags- och kvällspress i Sverige har till största delen en borgerlig profil. Om vi tar de stora tidningarna så är Expressen liberal, DN liberal, SvD är väl snudd på konsetvativ, AB är socialdemokratisk, de flesta landsortstidningarna är liberala eller konservativa.
Det här är allmänt känt.

Detta avspeglas i tidningarnas ledare och såvitt jag vet så ändras inte profilen nämnvärt (mer än typ från "liberal" till "oberoende liberal"). Tidningens politiska profil anges tillsamman med namnet har jag sett, men kan inte komma på exakt var det står. Du kan kanske se det i tidningen eller på hemsidan där redaktionell info står.

En del tidningar har en avdelning där de citerar andra tidningar, och då brukar man ange tidningens "färg" efter namnet, har jag sett.
Jag delar din uppfattning om tidningarnas inbördes ordning.

Däremot anser jag - och många med mig - att det på senare år skett en förskjutning vänsterut hos flera av tidningarna så att Expressen, DN och AB nu kan anses vara en bra bit in på vänsterkanten.

Låter man utländskt tidningsfolk granska våra tidningar tycker de att allihopa är "leftist". Utom möjligen SvD som man närmast benämner "Liberal".

Dagens Industri är väl något av en särling. Den bevakar främst näringslivets intressen och undviker eget politiskt tyckande, men får närmast räknas som stående nära (fp), (m) och - möjligen - (kd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in