I denna utmärkta krönika:
http://www.expressen.se/debatt/avpix...r-mer-vanster/ gör Johan Ingerö på Timbro en analys av vad som händer när SVT och övriga etablissemangsmedia blir alltmer vänstervridna. Ingerö har tidigare varit presschef hos KD och vet precis hur svensk media fungerar.
Citat:
SVT och SR fjärmar sig, medvetet eller ej, från stora delar av svenska folket. Inte bara från sverigedemokrater, utan även från borgerliga väljare. På SVT har man helt nyligen anställt vänsterunderhållaren Behrang Miri (som tidigare försökt bannlysa Tintin från Kulturhuset) för att ”arbeta med mångfalden” på SVT. Vi som känner till begreppen vet vad det innebär. Han ska fälla dom över vilka som syns i tv – utifrån hudfärg, inte nyhetsvärde. Han ska agera språkpolis gentemot journalister som uttrycker sig ”fel”.
Kort innan meddelade SVT att identitetsaktivisten Lina Thomsgård, som grundat Rättviseförmedlingen nu anställs som programledare.
Citat:
Medierna, särskilt SVT och SR, måste helt enkelt börja skärskåda sig själva. Annars försvinner SD-gänget för evigt ut på nätet och de borgerliga till ett par blå ledarsidor alternativt internationell press, medan SVT och SR uteslutande blir en angelägenhet för Södermalmsvänstern.
Och var ska då alla helt normala nyhetskonsumenter utan förutfattade meningar ta vägen? Wikipedia?
Själv är jag en gammal trogen alliansväljare som alltmer kommit att överge svenska media för utländska (T ex The Guardian, Frankfurter Allgemeine, Wall Street Journal, New York Times och Financial Times).
Dock läser jag fortfarande fackpress inom t ex finans, investeringar och historia.
Men de svenska dagstidningarna använder jag endast på så sätt att jag kollar rubrikerna för att se om det hänt något viktigt.
Hur gör ni? Och hur ser ni på Johan Ingerös analys?