Citat:
Ursprungligen postat av
Arcosta
De flesta viner ska ju lagras i speciella temperaturer, luftfuktighet, osv.
T.ex. detta vinet:
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/a-1234302
Har det sttt p hyllorna sedan 2012 i butiker som inte har s stor omsttning av produkten?
Hur r det med bestllningssortimentet? Kommer de frn ngon vinkllare som systembolaget har?
rgng 2012 innebr inte att den funnits i butik sen 2012, det innebr bara att druvorna skrdades 2012.
Bestllningssortimentet hanteras inte av Systembolaget sjlva utan av leverantrerna, det borde varje lite dryckesintresserad person i Sverige veta, oavsett lggning. De individuella leverantrernas faciliteter lr skilja sig. Jag freslr att du kontaktar leverantr av aktuell dryck i BS som du r intresserad av och frgar hur det str till. Det gr inte att ge ett generellt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wutnoshit
Vinkllardelarna i butikerna r inte till fr att lagra vin utan r dr man kan kpa de lite bttre och dyrare vinerna.
Ngra gnger har jag kpt viner som varit defekta. Om det beror p fellagring eller inte vet jag inte men det kan frekomma.
Ps. ordvalet ''vinbg'' var vl nd lite ondigt?
De tre vinkllarbutikerna i landet har visst lagringsavdelningar dr de mest exklusiva vinerna fr ligga i rtt klimat. Har du inte varit inne i ngon av de butikerna? Det r ett utrymme i "vinkllardelen" bakom en kodlst glasdrr. Det r dock inga stora utrymmen vi pratar om. Det finns plats fr max tusentalet buteljer, och det r knappast frga om ngra viner som Arcosta skulle kpa (de som ligger dr startar nog p omkring 1000:- flaskan). Om avsikten r att lagra vet jag inte, men det r viner som har s lg omsttning, s medvetna kunder och r s stldbegrliga s att de inte skulle kunna st p hylla. Men visst duger de utrymmena fr att lagra vin, inget snack om den saken.
Generellt kan sgas att det inte r ngra strre problem. Vin r inte s knsligt som de flesta verkar tro. Det kan bli ett problem om flaskorna str i direkt solljus, men i vrigt s har alla viner i butik s pass hg omsttning s att de inte skadas. Defekter som frekommer, frmst TCA, skulle frekomma oavsett hur vinerna var lagrade. Det r ett betydligt strre problem med l dr det oftast r nstan omjligt att hitta en pigg IPA i butik. Srskilt vlhumlade ler r betydligt knsligare och flyktigare n i stort sett alla viner (mjligtvis undantaget Fino Sherry).
Och, ordet "vinbg" r helt och hllet att vnta av en obildad tlp som Arcosta. Inget nytt under solen.