Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-09-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men såg du inte UG? Reporter frågade migrationsverket...

Har tråkigt nog helt nästan slutat se svt program dock UG hör stundtals till de som gör mycket bra program, läste dock i chatten att:

"Anna-Klara Bankel:

Hej Jack, ja så säger socialtjänstlagen. Man kan utvisas när man väl fått beslut om det, men bara om det finns någon familj i hemlandet som Migrationsverket kan hitta och som är kapabel att ta emot sitt barn. För de marockanska pojkarna finns ofta inte det. Många är föräldralösa, andra har föräldrar som är mkt fattiga och pojkarna samarbetar inte med information för att spåra dem, då de ser att de skulle få ett värre liv om de återvände dit än om de stannade här, även fast de får bo på gatan här."

Men vad har vi diplomater till om de inte kan skapa överenskommelser mellan länderna dessa kommer ifrån och Sverige? Länderna de kommer ifrån får väl själva också börja bygga bättre ungdomsboenden till dessa om de ej vill återvända till sina hem där de kan få läsa som de vill och lära sig yrken.
Citera
2015-09-03, 00:58
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av life-dream
Finns det något intresse alls från länderna dessa kommer ifrån att samarbeta runt sina medborgare som kommit hit?
Kan jag inte direkt svara på men jag gissar att Marocko som är ett fattigt land inte har förmåga/kapacitet att hjälpa sina gatubarn, isåfall hade de väl inte flytt till Nordeuropa(!) en jäkla lång och svår resa speciellt för en fattig ungdom.
Citera
2015-09-03, 01:12
Bannlyst
vill se mer "gatubarn" (kriminella överåriga utländska pundare) i varenda innerstadskärna i Sverige.
Östermalm, Vasastan, Gbg City etc.
Ju fler desto bättre.
Citera
2015-09-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
Kan jag inte direkt svara på men jag gissar att Marocko som är ett fattigt land inte har förmåga/kapacitet att hjälpa sina gatubarn, isåfall hade de väl inte flytt till Nordeuropa(!) en jäkla lång och svår resa speciellt för en fattig ungdom.

Finns det nån någonstans ifrån som du genom din tycka synd om mentalitet inte skulle vilja belasta svenska skattebetalare med? Förmodligen skulle du stå först i kön och välkomna utomjordingar utan ha en aning om deras avsikt med visiten.

Mer av andras pengar på ALLA problem som lyckas ta sig innanför landets gränser.
Citera
2015-09-03, 01:33
Medlem
idontwannadies avatar
Citat:

Men såg du programmet? Vadå fly, är du retarderad? Vadå svår resa? Killen som följdes och intervjuades en del berättade tex att det är de som bor på hem som har det svårt, att livet på gatan i Sverige bla inte var så svårt som folk kan tro. Flydde han från Sverige till Finland med eller från Frankrike till Sverige?

Märkligt vilken koll barnen har, en grabb i slutet sa ju att enda anledningen till att det lämnar Marocko för Sverige, var att Sverige har många gamla och då vill dom bara hjälpa till för att dom är unga. Tror du det är något de själva tagit reda på?
Ojdå Sverige har många gamla kom allihop så åker vi dit och räddar landet.

Tycker inte du att det är oroande att alla som kommer hit, barn, flyktingbarn och flyktingar är pojkar och män? Vad händer sedan när en hel generation består av 80% män och 15% kvinnor samt 5% hen?
Senast redigerad av idontwannadie 2015-09-03 kl. 01:36.
Citera
2015-09-03, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontwannadie

Märkligt vilken koll barnen har, en grabb i slutet sa ju att enda anledningen till att det lämnar Marocko för Sverige, var att Sverige har många gamla och då vill dom bara hjälpa till för att dom är unga. Tror du det är något de själva tagit reda på?
Ojdå Sverige har många gamla kom allihop så åker vi dit och räddar landet.?

Nej, de har inte själva tagit reda på det, någon har sagt det till de.
De är inte här för att " rädda Sverige " heller, de är här för att de blir inte utslängda.
Det är frihet de vill ha.
Men det var modigt av Samir att ta med sig reportrarna till socc, han kanske ville visa hur det går till.
Citera
2015-09-03, 04:06
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av life-dream
Har tråkigt nog helt nästan slutat se svt program dock UG hör stundtals till de som gör mycket bra program, läste dock i chatten att:

"Anna-Klara Bankel:

Hej Jack, ja så säger socialtjänstlagen. Man kan utvisas när man väl fått beslut om det, men bara om det finns någon familj i hemlandet som Migrationsverket kan hitta och som är kapabel att ta emot sitt barn. För de marockanska pojkarna finns ofta inte det. Många är föräldralösa, andra har föräldrar som är mkt fattiga och pojkarna samarbetar inte med information för att spåra dem, då de ser att de skulle få ett värre liv om de återvände dit än om de stannade här, även fast de får bo på gatan här."

Men vad har vi diplomater till om de inte kan skapa överenskommelser mellan länderna dessa kommer ifrån och Sverige? Länderna de kommer ifrån får väl själva också börja bygga bättre ungdomsboenden till dessa om de ej vill återvända till sina hem där de kan få läsa som de vill och lära sig yrken.

Enkel lösning om Marocko inte vill ta emot sina egna slödder är att fylla ett fraktfartyg med dessa, man åker ner till Marocko och på internationellt vatten precis vid gränsen till Marockos territorialvatten så dumpar man alla dessa lallare i gummibåtar och säger åt de att "Där är Marocko, nu kan ni paddla hem igen, paddlar ni åt andra hållet så hamnar ni ut på Atlanten och kommer dö".

Inte svårt, vill Marocko inte ta sina pack så får man helt enkelt hitta på kreativa lösningar förutsatt att man inte vill gå in och pressa Marocko. Annars får EU spänna lite muskler och straffa Marocko.

Det är fortfarande ett lättlöst problem. De handfallna myndigheterna måste börja rensa ut alla gråterskor. Det kärringvälde (både manliga och kvinnliga kärringar) som råder måste krossas, det är kärringväldet som satt oss i dessa problem, tycka synd om slödder mentaliteten.
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2015-09-03 kl. 04:08.
Citera
2015-09-03, 04:36
Avstängd
-Jonas Gardell ser gärna fler marockanska småpojkar på gatorna..
Citera
2015-09-03, 04:47
Medlem
Clownsanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Att man inte kan känna sig trygg på exempelvis Sveriges näst största buss- och tågstation en vanlig vardagskväll säger en hel del om hur extremt allvarligt läget i landet är. De här ungdomarna borde inte få driva omkring där överhuvudtaget, men när de nu gör det måste man väl ändå kunna förvänta sig att polis eller ordningsvakter finns på plats och håller koll på dem?

Jodå, det finns garanterat. Problemet är dock att "barnen" slussas runt från myndighet till myndighet eftersom väldigt få vill ha med dem att göra. Troligtvis på grund av att de rymmer, beter sig som apor eller förstör för andra när de väl har hamnat på en ny instans. Eftersom de saknar ID-handlingar kan jag tänka mig att byråkratin också sätter käppar i hjulen för dem, vilket vi kunde se i kvällens UG.

Vidare misstänker jag att det daltas för mycket på flyktingmottagningar runt om i landet. En curlad nyanländ flykting som inte behärskar språket är livsfarligt och sätter man inga tydliga regler i början blir helvetet till slut definitivt, åtminstone för oss som inte trivs bland människor som tror att de kan bete sig hur de vill.

Vad man skulle behöva göra är att kommunicera med dem på en nivå som de är vana vid. Många av dem ser myndigheter och poliser som fascister, därför hade det varit på sin plats att låta biffiga exkriminella med gott uppsåt patrullera på gator och på torg nattetid för att snacka vett bland ungdomarna. Givetvis mot bra betalning.
Senast redigerad av Clownsanity 2015-09-03 kl. 04:49.
Citera
2015-09-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coalburner
vill se mer "gatubarn" (kriminella överåriga utländska pundare) i varenda innerstadskärna i Sverige.
Östermalm, Vasastan, Gbg City etc.
Ju fler desto bättre.

Det vill inte jag. Jag minns hur det såg ut förr. Om vi hade ett styre som idkade diplomati och tog hand om saker ihop med andra länder istället för att ignorera problemen och om det inte per automatik var Sveriges problem och skyldighet att försörja och ta hand om allt som kommer hit.
Citera
2015-09-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
Jodå, det finns garanterat. Problemet är dock att "barnen" slussas runt från myndighet till myndighet eftersom väldigt få vill ha med dem att göra. Troligtvis på grund av att de rymmer, beter sig som apor eller förstör för andra när de väl har hamnat på en ny instans. Eftersom de saknar ID-handlingar kan jag tänka mig att byråkratin också sätter käppar i hjulen för dem, vilket vi kunde se i kvällens UG.

Vidare misstänker jag att det daltas för mycket på flyktingmottagningar runt om i landet. En curlad nyanländ flykting som inte behärskar språket är livsfarligt och sätter man inga tydliga regler i början blir helvetet till slut definitivt, åtminstone för oss som inte trivs bland människor som tror att de kan bete sig hur de vill.

Vad man skulle behöva göra är att kommunicera med dem på en nivå som de är vana vid. Många av dem ser myndigheter och poliser som fascister, därför hade det varit på sin plats att låta biffiga exkriminella med gott uppsåt patrullera på gator och på torg nattetid för att snacka vett bland ungdomarna. Givetvis mot bra betalning.

Risken är stor att vi går emot en upptrappning av våld där medborgare till slut måste beväpna sig för att klara livhanken på väg hem på nätterna. Bra idé detta med exkriminella. De om några borde kunna nå och få respekt av dessa ungdomar.
Citera
2015-09-03, 08:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Frågan som borde ställas är väl om Sverige är, eller inte är, kapabelt att rädda ett hundratal nordafrikanska ensamkommande barn som har ramlat mellan de byråkratiska stolarna och förordningarna och därför inte har någonstans att ta vägen. Du anser att det är omöjligt, pga vad?

Det finns väldigt många människor som har det svårt i världen. Väldigt många fler än någon kan hjälpa.

Varför skall man välja att hjälpa just dem som gör en illa och har sämst prognos att själva kunna hjälpa någon annan?

Det måste väl vara bättre att starta en hjälpkedja genom att välja att hjälpa dem som har förutsättningar (både förmåga och empati) för att efter att ha blivit hjälpta i sin tur kunna hjälpa andra.

Jag förstår inte logiken i pk-tänket att man i första hand skall hjälpa de onda som aldrig i sin tur kommer att hjälpa någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in