2015-09-01, 18:24
Medlem
Ni här som vill kalla er liberalister - är det en allt överskuggande dogm för er, eller har ni er världsbild uppblandad med andra synsätt? I så fall vilka?
Citera
2015-09-02, 00:10
Medlem
Endemisks avatar
Har nog aldrig hört någon kalla sig "liberalist".
Citera
2015-09-02, 07:46
Medlem
blowns avatar
Genom att kalla det dogm så implicerar du att man inte är öppen för nya idéer – att man är en inskränkt jävel. Provokativt, men det biter nog inte så bra. Vi får se!

Jag är inte liberalist, utan anarkokapitalist. Det finns för mig inget sätt att moraliskt kunna motivera våld i annat än självförsvar, och då faller andra ideologier. Äganderätten är en djupt rotad instinkt hos människan, och de extremt få som inte kan se skillnad på mitt och ditt kan få leva i sin egna lilla koloni i mitt drömsamhälle. Jag är totalt öppen för förslag som skulle vara bättre, men har ännu inte sett det. På så sätt är det inte en dogm för mig, utan "bara" min nuvarande övertygelse.

Genom att prata om dogmer så hemfaller man ofta till att prata om "tro". Man behöver inte se mer eller höra mer, man vet för man tror. Därför anser jag att alla de andra våldsbrukande ideologierna är dogmer i stor utsträckning – utilitarism bygger på att man TROR att man vet vad som ger en majoritet "mer lycka", och att den åtgärden därför motiverar användandet av våld.
Citera
2015-09-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Har nog aldrig hört någon kalla sig "liberalist".
Vad vill t.ex. de i Timbro kalla sig då? "Liberaler"?
Citera
2015-09-05, 13:34
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Ni här som vill kalla er liberalister - är det en allt överskuggande dogm för er, eller har ni er världsbild uppblandad med andra synsätt? I så fall vilka?

Nej, alla mina åsikter, mitt sätt att vara och min världsbild filtreras genom ett liberalt synsätt.
Väldigt behändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in