Någon som uppmärksammat att rönnbärsträden är överfulla med mörkröda rönnbär redan nu i månadsskiftet augusti/september. Huruvida mycket mörkröda rönnbär innebär en kall och sträng vinter kan vi lämna därhän utan min fråga är om man kan göra något gott av dom?
Någon som uppmärksammat att rönnbärsträden är överfulla med mörkröda rönnbär redan nu i månadsskiftet augusti/september. Huruvida mycket mörkröda rönnbär innebär en kall och sträng vinter kan vi lämna därhän utan min fråga är om man kan göra något gott av dom?
Har aldrig hört talas om att rönnbär skulle vara giftiga. De är inte giftiga. Såna här bra rönnbärsår brukar jag göra rönnbärsgelé och rönnbärsmarmelad. Ger även rönnbär till mina kaniner, både färska och torkade.
Tack för tipset, du uppmärksammade mig på att rönnbär bör plockas denna dag.
Ska väl gå att göra nån soppa på rönnbär? Men tror man måste veta hur dom ska tillagas, är dom inte giftiga annars?
Citat:
Ursprungligen postat av bollinnehav
Nej, några stycken är inte giftiga. Tydligen är rönnbär bra för folk med diabetes.
Har faktiskt aldrig hört talas om att rönnbär skulle vara giftiga. Fåglarna kan ju äta rent ett träd på bara ett par veckor så det verkar ju mindre troligt.
Rönnbär är botaniskt sett att betrakta som väldigt små och sura äpplen. Om man bor i kalla Norrland kan man faktiskt ympa äppelkvistar på rönn, som är härdigare än äppelträd i marken. Men det är en annan historia. Till ämnet: Man kan göra vin av rönnbär: http://www.theguardian.com/lifeandst...owanberry-wine
Har faktiskt aldrig hört talas om att rönnbär skulle vara giftiga. Fåglarna kan ju äta rent ett träd på bara ett par veckor så det verkar ju mindre troligt.
Bara för att fåglar tål rönnbär innebär det inte att människor klarar det lika bra. Som en liknelse kan jag ta att människor klarar paracetamol hyfsat bra medan det är dödligt för katter.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!