Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-01, 00:56
Det finns väll ingen människa som är helt perfekt. Först kan man ju diskutera vad är den "perfekta människan". Är man välbyggd smart snabb social etc? det är väll individuellt vad man tycker är bra egenskaper. Men alla har någon form av "defekt". Dålig hörsel, dålig syn, dåliga tänder, tunnhårig, hjärt/kärlproblem i familjenm psykiska problem, slarvig,lat ,tondöv eller vad folk ser som defekter.

alla bör det inte finnas någon normal människa efter alla har ngt " fel" avvikande om det är fysiskt/psykiskt eller "tankemässigt".

så finns det någon normal eller icke defekt människa? Finns den perfekta människan? Kommer den någonsin existera? Har själv en massa defekter. Måste ha glasögon/linser är smal, har hjärtfel/astma i familjen. för att nämna lite. Sen kan man ju tycka mina åsikter är defekta eller ej beroende på "synsätt".

Nåja hur är min analys? Är vi alla defekta på ngt sätt? Är defekter i betraktarens ögon? T.ex gråhårighet gröna ögon rött hår att vara albino ginger etc.

era tankar och idéer
Citera
2015-09-01, 01:02
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Du verkar rätt förvirrad, är det perfekt eller normal du är ute efter? Det är inte riktigt samma sak. Det perfekta brukar ju stå utanför det normala... om inte det perfekta görs till norm förstås. Eller menar du "normal" som någonting önskvärt?
Citera
2015-09-01, 01:04
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Du verkar rätt förvirrad, är det perfekt eller normal du är ute efter? Det är inte riktigt samma sak. Det perfekta brukar ju stå utanför det normala... om inte det perfekta görs till norm förstås. Eller menar du "normal" som någonting önskvärt?

Nej som jag skrev,ingen är varken normal eller "perfekt" eftersom det finns ingen som är normal eller "perfekt".

Som sagt vad är normalt/perfekt? det är i betraktarens ögon samma sak som defekter är i betraktarens ögon.

Men t.ex synfel är något som är negativt
likaså talfel , muskel fel , hjärtfel lugnor ja allt kroppsligt som kan vara fel på. Sen har alla olika synsätt åsikter värderingar etc som alltid ses fel av någon annan
Senast redigerad av Captinhero 2015-09-01 kl. 01:06.
Citera
2015-09-01, 01:13
Bannlyst
massor av defekter kommer av livet vi alla lever , att folk har små defekter är då helt ok för mej då det vore tråkigt om alla va gjutna i samma perfekta form en människa totalt utan defekter blir för mej en människa som levt ett ointressant och innehållslöst liv tyvärr
Citera
2015-09-01, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Det finns väll ingen människa som är helt perfekt.

Du har tur ikväll,.... så vad vill du av mig? Jag såg smart skylten lysa på himlen och reagerade. Behöver du vägledning eller vad är problemet?
Citera
2015-09-01, 01:17
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo-Kramer
Du har tur idag,.... så vad vill du av mig? Behöver du vägledning eller vad är problemet?

haha hur kunde jag glömma dig, så klart att du är den enda perfekta människan på jorden!

inget problem, gillar att fundera och filosofera och höra andras åsikter.
Citera
2015-09-01, 01:23
Bannlyst
Citat:
Det finns väll ingen människa som är helt perfekt. Först kan man ju diskutera vad är den "perfekta människan". Är man välbyggd smart snabb social etc? det är väll individuellt vad man tycker är bra egenskaper. Men alla har någon form av "defekt". Dålig hörsel, dålig syn, dåliga tänder, tunnhårig, hjärt/kärlproblem i familjenm psykiska problem, slarvig,lat ,tondöv eller vad folk ser som defekter.

alla bör det inte finnas någon normal människa efter alla har ngt " fel" avvikande om det är fysiskt/psykiskt eller "tankemässigt".

så finns det någon normal eller icke defekt människa? Finns den perfekta människan? Kommer den någonsin existera? Har själv en massa defekter. Måste ha glasögon/linser är smal, har hjärtfel/astma i familjen. för att nämna lite. Sen kan man ju tycka mina åsikter är defekta eller ej beroende på "synsätt".

Nåja hur är min analys? Är vi alla defekta på ngt sätt? Är defekter i betraktarens ögon? T.ex gråhårighet gröna ögon rött hår att vara albino ginger etc.

era tankar och idéer

Gubben. Du är normal.
Citera
2015-09-01, 01:25
Bannlyst
Citat:
haha hur kunde jag glömma dig, så klart att du är den enda perfekta människan på jorden!

inget problem, gillar att fundera och filosofera och höra andras åsikter.

Du har postat tråden i den rätta världsdelen i alla fall, med Sveriges ide till välfärden så har vi mest defekta människor i den här delen av planeten tydligen, världens högsta skatter räcker inte att ta hand om defekta OCH... skolan, sjukvården, pensionerna, infrastrukturen, bostadsbristen... m.m. Men defekta ska ha allt de behöver, även taxi när de ska panta burkar.

(Ps. det är därför som folk vandrar över hela europa för att komma hit, vi har ju alt för de defekta)
Citera
2015-09-01, 01:26
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Nej som jag skrev,ingen är varken normal eller "perfekt" eftersom det finns ingen som är normal eller "perfekt".

Som sagt vad är normalt/perfekt? det är i betraktarens ögon samma sak som defekter är i betraktarens ögon.

Men t.ex synfel är något som är negativt
likaså talfel , muskel fel , hjärtfel lugnor ja allt kroppsligt som kan vara fel på. Sen har alla olika synsätt åsikter värderingar etc som alltid ses fel av någon annan

Jo, det som är mest förekommande är normalt. Det är exempelvis mer normalt att som vuxen man vara över 145 centimeter lång än under. Det du pratar om är normalt som någonting normativt. Vi kan ta ett exempel:

Det är normalt att vara heterosexuell: de flesta är heterosexuella.
Det är avvikande att vara homosexuellt: de flesta är inte homosexuella.

Det är normalt att vara heterosexuell: det är bra att vara heterosexuell.
Det är onormalt att vara homosexuell: det är dåligt att vara homosexuell.

Det är två olika sätt att använda normalitets-begreppet. Jag tycker vi använder det kvantitativa begreppet: Om alla är defekta på något sätt så är det normalt att ha en defekt, men de innebär inte att alla defekter är lika normala. You see?

Den som är mest normal, på alla områden, är ju så normal att denne inte är normal - men varför skulle det innebära att man inte kan vara mer eller mindre normal? Det är ju en gradfråga...
Citera
2015-09-01, 01:29
Bannlyst
Det är normalt att inte vara perfekt. Det är det som gör oss till unika individer.
Citera
2015-09-01, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Det är normalt att inte vara perfekt. Det är det som gör oss till unika individer.

Har du inte läst mitt inlägg?
Citera
2015-09-01, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo-Kramer
Har du inte läst mitt inlägg?

Jo men jag förträngde den omgående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera