• 1
  • 2
2015-09-02, 10:56
Avstngd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Ergo: eftersom den klassiska fysiken inte gller s faller slutsatsen.

Sdr kan man hlla p med invndningar. Nu tnker jag inte utveckla saken i denna trd, det vore ju helt off topic. Det rcker med att sluta sig till att ovanstende frnekanden av den fria viljan r omotiverade, orimliga och absurda.

Vad en fenomenologisk analys av den fria viljan r har jag fr vrigt ingen aning om.

P vilket stt gller inte den klassiska fysiken fr allt som r s stort som hjrnor?
P vilket stt skulle kvantfysik, ven om den gllde allting, gra ngon fri vilja mjlig?

Man knner sig lite som en sopgubbe nr man stdar undan intellektuellt avfall som detta.
Citera
2015-09-02, 11:43
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
P vilket stt gller inte den klassiska fysiken fr allt som r s stort som hjrnor?
P vilket stt skulle kvantfysik, ven om den gllde allting, gra ngon fri vilja mjlig?

Man knner sig lite som en sopgubbe nr man stdar undan intellektuellt avfall som detta.
Drfr att vi idag har betydligt mer precis modern fysik som har ersatt Newton. Vad du i vrigt skriver om intellektuellt avfall ignoreras, men stll dig ett tag i skamvrn.
Citera
2015-09-02, 13:21
Avstngd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Drfr att vi idag har betydligt mer precis modern fysik som har ersatt Newton. Vad du i vrigt skriver om intellektuellt avfall ignoreras, men stll dig ett tag i skamvrn.

Bertta i detalj i hur determinism eller indeterminism skulle kunna leda till en vilja som inte r pverkad av allat annat som finns.
Citera
2015-09-02, 15:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Bertta i detalj i hur determinism eller indeterminism skulle kunna leda till en vilja som inte r pverkad av allat annat som finns.
Det mnet har jag redan behandlat utfrligt i andra trdar.
Citera
2015-09-02, 16:59
Avstngd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Det mnet har jag redan behandlat utfrligt i andra trdar.

Jag har ju inte ftt ngot svar. Kan hjrnan st ver naturlagarna? Hur?
Citera
2015-09-03, 21:43
Medlem
Citat:
Bevisa att alla tankar r produkter av hjrnans synapser och manicker.
Citera
2015-09-04, 14:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Det tillhr ju inte fenomenologisk analys i enlighet med trden, och jag har som sagt skrivit om det frut. Men nyligen fick jag en liknande frga, och hr r mitt svar/referenser till ngra tidigare trdar.

Som synes svarar jag p frgor om indeterminism/determinism genom att inte godknna sjlva frgestllningen. En del av kritiken av sdana synstt finns inom spoilertaggarna i (FB) Att lsa Sam Harris lilla bok "Free Will".

(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in