2015-09-01, 00:12
Medlem
Tjena Flashback.

Har lite elproblem på hemmafronten, kanske kan någon hjälpa mig svara på ett par frågor?

Jag försökte koppla in en äldre, ojordad taklampa i ett jordat uttag i taket. Lampan lös någon minut, men efter att jag försökte rätta till kåpan (av metall) sprakade det till och jordfelsbrytaren löste ut.

Jag gav därefter upp hoppet om den äldre lampan. Tyvärr så visar det sig att kontakten i taket inte längre fungerar (efter test med modern, fungerande lampa).

Har försökt googla fram en förklaring till kortslutningen men utan vidare resultat. Finns det någon som kan hjälpa mig att svara på:

1) Varför sprakade det till och vad är det som gått sönder? Mest för att jag ska lära mig.

2) Kan jag göra något för att byta ut uttaget i taket på egen hand, eller behöver jag vända mig till elektriker?

Stort tack på förhand.
Citera
2015-09-01, 00:30
Medlem
KiselMupps avatar
Förutom jordfelsbrytaren kanske du löste en säkring (propp*) eller dvärgbrytare (automatsäkring*)
*= i folkmun

I så fall borde det vara fler lampor/uttag som inte fungerar.

Om det är ett gammeldags lamputtag som hänger i trådarna är det stor risk att en ledare lossnat från kontakthylsan.

Bilder på kontakten i taket samt elskåpet skulle underlätta felsökningen.
Citera
2015-09-01, 00:33
Medlem
KiselMupps avatar
1) Det blev kortslutning

2) Du behöver troligtvis inte byta ut uttaget, men kanske koppla tillbaka en tråd.
Citera
2015-09-01, 00:38
Medlem
1. Kortslutning. Exakt hur strömmen har gått är lite oklart men eftersom jordfelsbrytaren löste ut och du inte hade någon jord i lampan så gick en del av strömmen genom dig ut i jord på någon höger eller vänster. Men antagligen så gick ström genom nollan också eftersom det fräste till. En gissning kan vara att kablarna inne i lampan lossnade och slog emot höljet.

2. Uttaget borde inte ha gått sönder, rätt byggt ska jordfelsbrytaren ha löst och möjligen också en säkring. Kolla om någon säkring löst ut. Om inte så kontakta elektriker.

Värt att veta
Den där jordfelsbrytaren kan ha räddat ditt liv idag!
Citera
2015-09-01, 00:39
Medlem
Angerods avatar
1. Sprakandet kan ha berott att det blivit glapp eller att fasledare/nolla lossnade när du var där och pillade med lampan. Beroende på hur lampan ser ut kan det vara extremt farligt att ha ojordade lampor i jordade uttag. Detta för att höljet kan bli strömförande. Vad som gått sönder är svårt att säga utan att kolla i uttaget.

2.Du får byta det själv till ett likadant men om du är osäker ring dit en elektriker. Om du ska göra det själv så bryter du strömmen till uttaget/rummet. Alltså skruvar ur proppen/slår ifrån dvärgbrytaren. Helst ska man sen används spänningsprovare för att se att det verkligen inte går fram någon ström. Sen skruvar du helt sonika bort skruven som fäster uttaget och drar/vrider lätt så att det lossnar. Då bör du se om något lossnat/smält/smulats sönder etc. Se till att att kabel ser hel och fin ut och koppla enligt markeringarna.

Edit. Efter att läst lite mer noggrant så är det nog som fri123 säger att den där jordfelsbrytaren mycket väl kan ha räddat livet på dig.
Senast redigerad av Angerod 2015-09-01 kl. 00:43.
Citera
2015-09-01, 02:18
Medlem
Stäng av strömmen, klipp upp ledarna samt skala, och koppla in blått i neutralen/nollan, jord i jordsymbolen högst upp och sen brun i fasen. Kontinutetsmät finns de kontinuitet så är de bara slå på ström helvete och pang i bygget
Citera
2015-09-01, 09:31
Medlem
Stort tack för hjälpen! Får vara tacksam för jordfelsbrytaren.

Angående proppar som har utlöst så känns det uteslutet, då alla andra uttag i rummet och lägenheten fungerar fint!

Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp

Bilder på kontakten i taket samt elskåpet skulle underlätta felsökningen.

Stort tack för hjälpen! Återkommer med bilder.
Citera
2015-09-01, 12:45
Medlem
Om du behöver ställa frågan om el så ska du inte pilla med det själv.
Livsfarligt att som hemmaelektriker göra saker med internet som rådgivare/kunskapsbas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in