• 1
  • 2
2015-08-31, 23:45
Medlem
Oscar Schriever-Abeln skriver:
Efter en fest på Norr jagade en 20-årig man flera gäster och knivskar en av dem i örat. Mannen döms nu för en mängd olika brott [(bl.a. våld-och hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd, olaga hot och misshandel)] (Nerikes Allehanda).
Mannen knivskar en annan man i örat, och försökte sticka kniven i en ung kvinna. Han var också aggressiv mot den polispatrull som sedermera grep honom (Schriever-Abeln).

Nu till det mest anmärkningsvärda:
Tingsrätten tar hänsyn till mannens låga ålder vid brottet och skriver också att hans psykiska tillstånd [(dvs. berusning)] gjort att han hade nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Straffet blir därför skyddstillsyn (Schriever-Abeln)
Den unge mannen skall också betala skadestånd (Schriever-Abeln).

Någon som känner GM eller några av offren? Tycker ni att straffet är för milt?
Citera
2015-08-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Tycker ni att straffet är för milt?
Beror ju på vad skadeståndet hamnar på, högt skadestånd är nog ofta värre än själva straffet.
Citera
2015-09-01, 08:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Beror ju på vad skadeståndet hamnar på, högt skadestånd är nog ofta värre än själva straffet.

Exakt!

"Slå där det gör ont...slå i plånboken!"

Ett klokt ordspråk inom affärsvärlden!
Citera
2015-09-01, 11:25
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Skadeståndet är ju dock inte en del av straffet. Att låta skadestånd väga upp för straffet är ett mycket konstigt sätt att resonera.
Citera
2015-09-01, 12:35
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Skadeståndet är ju dock inte en del av straffet. Att låta skadestånd väga upp för straffet är ett mycket konstigt sätt att resonera.

Jag håller med. Men då unga brottslingar inte får några kännbara straff så kan ibland ett rejält skadestånd ha en viss effekt?
Jag tänker på klottrarna som åkte på saftiga skadestånd för reparation av tågvagnar eller T-banevagnar.
Citera
2015-09-01, 14:39
Medlem
Citat:
Läste du ens vad jag skrev?

''högt skadestånd är nog ofta värre än själva straffet.''
Citera
2015-09-01, 15:41
Medlem
khattuggares avatar
Hmm. Kan det vara detta fall tro? Någon lackade visst ur lite och gick bärsärk.

https://minfil.org/s140jeb1bb/B_6202...del__rebro.pdf

åtal + fup
Citera
2015-09-01, 15:45
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Oscar Schriever-Abeln skriver:
Efter en fest på Norr jagade en 20-årig man flera gäster och knivskar en av dem i örat. Mannen döms nu för en mängd olika brott [(bl.a. våld-och hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd, olaga hot och misshandel)] (Nerikes Allehanda).
Mannen knivskar en annan man i örat, och försökte sticka kniven i en ung kvinna. Han var också aggressiv mot den polispatrull som sedermera grep honom (Schriever-Abeln).

Nu till det mest anmärkningsvärda:
Tingsrätten tar hänsyn till mannens låga ålder vid brottet och skriver också att hans psykiska tillstånd [(dvs. berusning)] gjort att han hade nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Straffet blir därför skyddstillsyn (Schriever-Abeln)
Den unge mannen skall också betala skadestånd (Schriever-Abeln).

Någon som känner GM eller några av offren? Tycker ni att straffet är för milt?

Varför fungerar inte länkarna? Finns det någon FUP eller dom ute? Svårt att kommentera utan någon som helst fakta.
Citera
2015-09-01, 23:36
Medlem
Khattuggare har listat ut rätt fall. OlleViero; se länken som Khattuggare bidrog med.
Citera
2015-09-02, 09:57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Läste du ens vad jag skrev?

''högt skadestånd är nog ofta värre än själva straffet.''
Jepp, och du skrev även "Beror ju på vad skadeståndet hamnar på" som svar på frågan "Tycker ni att straffet är för milt?"

Jag förstår hur du tänker, men jag vill ändå belysa att skadestånd inte är en del av straffet, och om huruvida du tycker att straffet är för milt beror på skadeståndet bör du även ta gärningsmannens inkomst i beaktande.
Citera
2015-09-02, 09:59
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Khattuggare har listat ut rätt fall. OlleViero; se länken som Khattuggare bidrog med.

Såg inte det när jag postade. Men det där luktar finsk ziggis så det stänker om det.

J*kinen, William Furat Andr*as. *= o, e
Citera
2015-09-02, 16:20
Medlem
Citat:
Jepp, och du skrev även "Beror ju på vad skadeståndet hamnar på" som svar på frågan "Tycker ni att straffet är för milt?"

Jag förstår hur du tänker, men jag vill ändå belysa att skadestånd inte är en del av straffet, och om huruvida du tycker att straffet är för milt beror på skadeståndet bör du även ta gärningsmannens inkomst i beaktande.
Är du seriös?

Jag skrev att skadeståndet ofta kan vara VÄRRE ÄN SJÄLVA STRAFFET.
Jag skrev alltså att skadeståndet kan göra ondare än straffet. Skrev även klart och tydligt att skadeståndet inte har någonting med straffet att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in