2015-08-31, 21:45
Medlem
Hej,

Bor sen ett litet tag i Stockholm och har nu fått jobb. Jag bor i andra hand hos en som jag känner personligen som äger lägenheten. Hon hyr ut den till mig och jag betalar en hög summa varje månad (svart). Värden vet antagligen inte om att jag bor här.

Jag kommer från en annan stad där skatten är över 30 % och jag står på en adress där ifrån. Där jag bor i Stockholm är det (med skatteavdrag) cirka 20 % skatt.

Kan jag adressändra utan att värden ser det? Exempelvis, skickar skatteverket ut något rutin-brev till värden att nu bor det någon ny person på denna adress?

Där jag är anställd, är redan Stockholms-adressen ifylld om det skulle ha någon relevans?
Citera
2015-08-31, 21:53
Medlem
Skatteverket skickar inte ut något brev till fastighetsägaren om folk som flyttar in/ut.
Citera
2015-08-31, 21:58
Medlem
Svinsvens avatar
Folkbokföringsuppgifter är offentliga handlingar så värden kan lätt se vilka som är skrivna på dennes fastigheter, t.ex. på http://www.upplysning.se, om han/hon vill.
Citera
2015-08-31, 23:31
Medlem
Att det skulle skilja 10 procentenheter i skatt mellan kommuner låter inte rimligt, vad är det för skatteavdrag du åsyftar?
Citera
2015-09-01, 08:46
Medlem
Numera är man ju t.o.m skriven på specifika lägenheter.

Min föredetta hyresvärd gjorde rutinmässiga avstämningar mot skatteverket. T.ex. en gång per år. Jag var helt plötsligt inte skriven på min egen lägenhet: Problem.

Så länge din bekanta står skriven där är det väl inget som hindrar att du också är det? Om det är en tvåa/trea kan man mycket väl bo där samtidigt??
Citera
2015-09-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Folkbokföringsuppgifter är offentliga handlingar så värden kan lätt se vilka som är skrivna på dennes fastigheter, t.ex. på http://www.upplysning.se, om han/hon vill.

Jag fanns inte med där? Är det för att jag tagit bort mig från andra sidor, ex Hitta.se?
Jag har ingen skyddad identitet.
Citera
2015-09-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att det skulle skilja 10 procentenheter i skatt mellan kommuner låter inte rimligt, vad är det för skatteavdrag du åsyftar?

I vissa ställen av Sthlm är det ett förmånligt skatteavdrag, som gör att man istället har runt 20 % skatt. Det tog lång lång tid för även mig att fatta, då där jag kommer ifrån har långt över 30 % och inget skatteavdrag.
Citera
2015-09-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvikkan3
I vissa ställen av Sthlm är det ett förmånligt skatteavdrag, som gör att man istället har runt 20 % skatt.
Ehh, nej.
Citera
2015-09-04, 02:46
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvikkan3
I vissa ställen av Sthlm är det ett förmånligt skatteavdrag, som gör att man istället har runt 20 % skatt. Det tog lång lång tid för även mig att fatta, då där jag kommer ifrån har långt över 30 % och inget skatteavdrag.
Är du verkligen säker? 10% lägre kommunalskatt låter ju för bra för att vara sant.
Eller har scb fel? http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...9/11856/67885/
Citera
2015-09-04, 16:09
Medlem
Hela Sveriges befolkning har jobbskatteavdrag.

Skatten mellan vissa kommuner kan skilja som mest ett par kronor.
Citera
2015-09-05, 13:38
Medlem
KloBengans avatar
Hyresvärden eller föreningen får ingen information om att du skriver dig på en lägenhet, det är ju bara en folkbokföringsaspekt som du enkelt gör via internet. Tar typ fem minuter. Men de kan som sagt kolla upp det då det är offentliga handlingar.

Det är däremot inte särskilt sannolikt att de lägger tid eller energi på detta, om det inte är en väldigt liten organisation.

Då du säger att den du bor hos äger lägenheten så rör det sig rimligtvis om en bostadsrättsförening, och att hon då olovligen hyr ut lägenheten, dvs utan att ha fått föreningens godkännande om uthyrning. Det som ska ske i så fall, är att de för det första uppmärksammar att du bor där istället för henne (och alltså att ni inte båda bor där), sen har de möjlighet att besluta att hon inte får hyra ut till dig. Detta kallas otillåten andrahandsupplåtelse. Då har styrelsen för föreningen möjlighet att yttra ett krav på att bostadsrättsinnehavaren säger upp din uthyrning. Om de inte gör detta så kan de slutligen kasta ut ägaren ur föreningen. Men det är en jävla process att dra igång, så tvivlar på att du kommer få några problem med detta om det är en någorlunda stor förening, och du sköter dig ordentligt.

Jag tror att du kan ta det piano. Om det skulle uppmärksammas så är det ju troligare att detta är på grund av att någon stöter på dig i trapphuset och undrar vem fan du är som ränner runt där hela tiden, snarare än att de sitter och jämför folkbokföringsregister med sina egna listor. Så länge folk får sina pengar i tid är sådant här sällan ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in