• 1
  • 2
2015-08-31, 20:00
Medlem
Vet inte om detta passar hr men...

Var kommer det begreppet frn? Det gr mig rtt s mycket p nerverna. Liksom, dom som anvnder det fr det att lta som om ngon har gjort nnting med en fr att man ska "bli en annan ras", som om inte r fdd som man r och att vit r det man ska vara.

Nn annan som knner likadant angende det?
Citera
2015-08-31, 20:09
Medlem
Heliopoliss avatar
Det r ett phittat begrepp som mjliggr fr antirasistiskt feministiskt prat om ras och dess betydelse trots att man frnekat och fortstter frneka att raser existerar. Du r de facto inte ras X, du r bara stmplad som det, dvs, rasifierad.

Double-think och verklighetsfrnvnt skrp; allt i ett tntigt begrepp. Precis som all vrig feminism.
Citera
2015-08-31, 20:10
Medlem
Sjlv tycker jag det lter som att vit r standard och det bsta och rasifierade har ngon slags defekt och drfr mste frsvaras. Mrkligt ord.
Citera
2015-08-31, 20:36
Medlem
Har ftt fr mig att det r vad man vljer att kalla sig sjlv nr man inte tycker om sig sjlv som man r utan r krnkt och lite ledsen ver att man inte r vit. Ljligt.
Citera
2015-08-31, 20:37
Medlem
Spurrs avatar
Jag har ftt fr mig att ordet syftar p en person med ett utlndskt utseende (till exempel asiat) som r fdd i Sverige men som tas fr en invandrare.
Citera
2015-08-31, 21:02
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Jag har ftt fr mig att ordet syftar p en person med ett utlndskt utseende (till exempel asiat) som r fdd i Sverige men som tas fr en invandrare.
Men det omvnda gller inte?
Citera
2015-08-31, 21:19
Medlem
Begntts avatar
Rasifierad r nr man kategoriserar folk efter "sociala raser" dr olika folk fr olika vrde p grund av rasen.

Exempelvis s var Japanska affrsmn i Sydafrika under Apartheid inte klassade som "frgade" utan de klassificerades som heders vita. Det hade inget med "egentlig" ras att gra.

Har frgat F! om en svensk kan vara rasifierad, de svarade att svenskar som ser svenska ut inte kan bli rasifierade.

Eventuellt har det att gra med att de anser att en svensk som ser svensk ut inte kan bli rasifierad eftersom de vita svenskarna sitter hgst upp i den rasistiska hierarkin i det svenska samhllet som bygger p rasistiska normer.

I och med att de inte tycker att vita svenskar kan bli rasifierade s r F! rasistiska.

Eftersom just vit kan vara en social konstruktion av en ras.

Lten don`t call me white handlar om vita som blir rasifierade.

Citat:
I wasn't brought here, I was born
Circumsized, categorized, allegiance sworn,
Does this mean I have to take such shit
For being fairskinned? No!
I ain't a part of no conspiracy,
I'm just you're average Joe.

Represents everything I hate,
The soap shoved in your mouth to cleanse the mind
The vast majority of sheep
A buttoned collar, starched and bleached
Constricting veins, the blood flow to the brain slows
They're so fuckin' ordinary white

We're better off this way
Say what you're gonna say
So go ahead and label me
An asshole cause I can
Accept responsibility, for what I've done
But not for who I am
Citera
2015-08-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Rasifierad r nr man kategoriserar folk efter "sociala raser" dr olika folk fr olika vrde p grund av rasen.

Exempelvis s var Japanska affrsmn i Sydafrika under Apartheid inte klassade som "frgade" utan de klassificerades som heders vita. Det hade inget med "egentlig" ras att gra.

Har frgat F! om en svensk kan vara rasifierad, de svarade att svenskar som ser svenska ut inte kan bli rasifierade.

Eventuellt har det att gra med att de anser att en svensk som ser svensk ut inte kan bli rasifierad eftersom de vita svenskarna sitter hgst upp i den rasistiska hierarkin i det svenska samhllet som bygger p rasistiska normer.

I och med att de inte tycker att vita svenskar kan bli rasifierade s r F! rasistiska.

Eftersom just vit kan vara en social konstruktion av en ras.

Lten don`t call me white handlar om vita som blir rasifierade.

Hur ser man svensk ut?
Citera
2015-08-31, 22:02
Medlem
kumlans avatar
r det inte media som kommit p detta?
Citera
2015-08-31, 23:01
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackarna
Hur ser man svensk ut?
Det vet du redan.
Citera
2015-08-31, 23:15
Medlem
Helt korrekt knsla infr ordet.
r precis vad som r pongen med att man tog in det i sprket, fr att markera att ex. rasism r ngot som skapas i folks huvuden, man "rasifierar" inte ngot som har en biologisk "statisk" icke frnderlig grund i "ras".

Lite googling gav resultatet att begreppet, s som det ser ut idag, kommer frn prof. Robert Miles, Racim

https://books.google.se/books?id=J9A...gbs_navlinks_s
Senast redigerad av Merapi 2015-08-31 kl. 23:25.
Citera
2015-08-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Helt korrekt knsla infr ordet.
r precis vad som r pongen med att man tog in det i sprket, fr att markera att ex. rasism r ngot som skapas i folks huvuden, man "rasifierar" inte ngot som har en biologisk "fast" icke frnderlig grund i "ras".

Vilka kan rasifieras?

Enligt Fi kan mnniskor med svenskt utseende inte rasifieras. Vad r svenskt utseende?

Kan vita personer frn Mellanstern rasifieras? Kan juggar rasifieras? Italienare? Samer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in