2015-08-31, 19:52
Medlem
Stormis84s avatar
Har köpt en Samsung 850 EVO Series 250GB och efter OS installatin så har jag märkt att datorn fryser och sedan startar om.
(har även en vanlig sata disk i)
När den ska starta igen så hittas inte ssd disken utan jag måste stänga av strömmen och starta då hitts den och den går att starta utan problem.

Det funkar inte och starta om på chassit utan man måste stänga av den.

MB: Asus PT6 SE
Ram 6GB

Hoppas någon kan ha en lösning på problemet.
Citera
2015-08-31, 20:15
Medlem
Onkelkonkels avatar
Uppdatera BIOS. Du har ett relativt gammalt moderkort.
Mycket möjligt att senare BIOS versioner stödjer SSD bättre.
Citera
2015-08-31, 20:22
Medlem
kumlans avatar
Bör vara pga BIOS. Gå in på deras hemsida och ladda ner uppdaterade BIOS.
Citera
2015-08-31, 20:27
Medlem
Stormis84s avatar
jag får ta och göra det. återkommer om det hjälper eller inte
Citera
2015-08-31, 20:32
Medlem
Bennybandits avatar
Innan du uppdaterar bios vilket kan orsaka mer problem om det inte görs rätt så bör du kontrollera så att du har senaste Firmware till din Hdd. Sök på google och ta den tomshardware eller vad snubbens hemsida heter, där står det vilka program du kontrollerar firmware-versionen med samt hur du gör för att tanka hem den senaste.

Hade samma problem och testade allt, det visade sig bara vara en gammal firmware version på min ssd som var problemet.
Citera
2015-09-01, 19:37
Medlem
Stormis84s avatar
Jag tog hem samsung magician och den säger att jag har den senaste firmware.

Den säger även att jag ska ha AHCI mode på i bios.(Har IDE nu) När jag slår igång det så kommer jag bara till windows loggan sen så startas den om och vill att jag ska köra windows repair vilket jag gjort men hjälpte inte. Har inte uppdaterat bios ännu
Citera
2015-09-02, 09:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormis84

Den säger även att jag ska ha AHCI mode på i bios.(Har IDE nu) När jag slår igång det så kommer jag bara till windows loggan sen så startas den om och vill att jag ska köra windows repair vilket jag gjort men hjälpte inte. Har inte uppdaterat bios ännu

Du får prova att reparera Windows installationen, under reparationen så anpassas Windows för AHCI, något du borde gjort från start men som alla inte riktigt vet om ännu!

se t.ex. http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...7&v1h=win8tab1
Citera
2015-09-02, 19:13
Medlem
Stormis84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du får prova att reparera Windows installationen, under reparationen så anpassas Windows för AHCI, något du borde gjort från start men som alla inte riktigt vet om ännu!

se t.ex. http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...7&v1h=win8tab1

jasg har ju reparerat den men då får jag en snabb bluescreen och sen gör den om samma sak igen.

Men jag ska testa och göra om det till helgen så får vi se.
Senast redigerad av Stormis84 2015-09-02 kl. 19:15.
Citera
2015-09-02, 20:32
Medlem
Känner igen detta på min dator, jag har också Samsung SSD 250GB EVO, jag körde firmwire och uppdaterade, fenomenet försvann när jag kopplade ut och satte tillbaka alla mina 3.5" mekaniska diskar konstigt nog.
Citera
2015-09-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormis84

Har man installerat Windows med hårddisken i IDE-läge så saknas vanligtvis drivrutiner för att köra i AHCI-läge (varvid Windows kraschar vid uppstart och startar om). Man måste således installera rätt drivrutiner först, därefter ändra i BIOS till AHCI-läge.
Citera
2015-09-20, 16:13
Medlem
Stormis84s avatar
Testade precis denna varianten:
Citat:
How do I configure AHCI settings?
The best way to enable AHCI is to go to BIOS and enable AHCI mode, and then install the operating system.

Boot the system, enter BIOS setup, and change SATA settings from IDE to AHCI.
Install the operating system.

When Windows is installed without enabling the AHCI mode in BIOS setup, an error may occur during the booting.
Change the settings as shown below, or reinstall Windows.

Go to Start>Run, and then enter ""regedit"" in the Run window and press Enter to launch the Registry Editor.
HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > services > msahci In this menu, you will see an item named Start. Double-click it to change it to ""0""and then reboot.
Enter BIOS setup, and change SATA settings from IDE to AHCI.

▶ASUS Intel chipset : Main > Storage Configuration > Configure SATA as In this menu, select AHCI
▶ASUS AMD chipset : Main > Storage Configuration > SATA Mode Select In this menu, change to AHCI Mode
▶GIGABYTE Intel chipset : Integrated Peripherals > SATA RAID/AHCI Mode In this menu, select ""AHCI""
▶GIGABYTE AMD chipset : Integrated Peripherals > OnChip SATA Type In this menu, select AHCI
▶MSI Intel chipset/ AMD chipset : Integrated Peripherals > On-Chip ATA Devices > In RAID Mode, select AHCI

Gick och starta i ACHI läge nu vilket det inte gjorde innan.
Än så länge verkar det ju funka.
Senast redigerad av Stormis84 2015-09-20 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in