2015-08-31, 19:52
Medlem
Stormis84s avatar
Har kpt en Samsung 850 EVO Series 250GB och efter OS installatin s har jag mrkt att datorn fryser och sedan startar om.
(har ven en vanlig sata disk i)
Nr den ska starta igen s hittas inte ssd disken utan jag mste stnga av strmmen och starta d hitts den och den gr att starta utan problem.

Det funkar inte och starta om p chassit utan man mste stnga av den.

MB: Asus PT6 SE
Ram 6GB

Hoppas ngon kan ha en lsning p problemet.
Citera
2015-08-31, 20:15
Medlem
Onkelkonkels avatar
Uppdatera BIOS. Du har ett relativt gammalt moderkort.
Mycket mjligt att senare BIOS versioner stdjer SSD bttre.
Citera
2015-08-31, 20:22
Medlem
kumlans avatar
Br vara pga BIOS. G in p deras hemsida och ladda ner uppdaterade BIOS.
Citera
2015-08-31, 20:27
Medlem
Stormis84s avatar
jag fr ta och gra det. terkommer om det hjlper eller inte
Citera
2015-08-31, 20:32
Medlem
Bennybandits avatar
Innan du uppdaterar bios vilket kan orsaka mer problem om det inte grs rtt s br du kontrollera s att du har senaste Firmware till din Hdd. Sk p google och ta den tomshardware eller vad snubbens hemsida heter, dr str det vilka program du kontrollerar firmware-versionen med samt hur du gr fr att tanka hem den senaste.

Hade samma problem och testade allt, det visade sig bara vara en gammal firmware version p min ssd som var problemet.
Citera
2015-09-01, 19:37
Medlem
Stormis84s avatar
Jag tog hem samsung magician och den sger att jag har den senaste firmware.

Den sger ven att jag ska ha AHCI mode p i bios.(Har IDE nu) Nr jag slr igng det s kommer jag bara till windows loggan sen s startas den om och vill att jag ska kra windows repair vilket jag gjort men hjlpte inte. Har inte uppdaterat bios nnu
Citera
2015-09-02, 09:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormis84

Den sger ven att jag ska ha AHCI mode p i bios.(Har IDE nu) Nr jag slr igng det s kommer jag bara till windows loggan sen s startas den om och vill att jag ska kra windows repair vilket jag gjort men hjlpte inte. Har inte uppdaterat bios nnu

Du fr prova att reparera Windows installationen, under reparationen s anpassas Windows fr AHCI, ngot du borde gjort frn start men som alla inte riktigt vet om nnu!

se t.ex. http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...7&v1h=win8tab1
Citera
2015-09-02, 19:13
Medlem
Stormis84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du fr prova att reparera Windows installationen, under reparationen s anpassas Windows fr AHCI, ngot du borde gjort frn start men som alla inte riktigt vet om nnu!

se t.ex. http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...7&v1h=win8tab1

jasg har ju reparerat den men d fr jag en snabb bluescreen och sen gr den om samma sak igen.

Men jag ska testa och gra om det till helgen s fr vi se.
Senast redigerad av Stormis84 2015-09-02 kl. 19:15.
Citera
2015-09-02, 20:32
Medlem
Knner igen detta p min dator, jag har ocks Samsung SSD 250GB EVO, jag krde firmwire och uppdaterade, fenomenet frsvann nr jag kopplade ut och satte tillbaka alla mina 3.5" mekaniska diskar konstigt nog.
Citera
2015-09-02, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormis84

Har man installerat Windows med hrddisken i IDE-lge s saknas vanligtvis drivrutiner fr att kra i AHCI-lge (varvid Windows kraschar vid uppstart och startar om). Man mste sledes installera rtt drivrutiner frst, drefter ndra i BIOS till AHCI-lge.
Citera
2015-09-20, 16:13
Medlem
Stormis84s avatar
Testade precis denna varianten:
Citat:
How do I configure AHCI settings?
The best way to enable AHCI is to go to BIOS and enable AHCI mode, and then install the operating system.

Boot the system, enter BIOS setup, and change SATA settings from IDE to AHCI.
Install the operating system.

When Windows is installed without enabling the AHCI mode in BIOS setup, an error may occur during the booting.
Change the settings as shown below, or reinstall Windows.

Go to Start>Run, and then enter ""regedit"" in the Run window and press Enter to launch the Registry Editor.
HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > services > msahci In this menu, you will see an item named Start. Double-click it to change it to ""0""and then reboot.
Enter BIOS setup, and change SATA settings from IDE to AHCI.

▶ASUS Intel chipset : Main > Storage Configuration > Configure SATA as In this menu, select AHCI
▶ASUS AMD chipset : Main > Storage Configuration > SATA Mode Select In this menu, change to AHCI Mode
▶GIGABYTE Intel chipset : Integrated Peripherals > SATA RAID/AHCI Mode In this menu, select ""AHCI""
▶GIGABYTE AMD chipset : Integrated Peripherals > OnChip SATA Type In this menu, select AHCI
▶MSI Intel chipset/ AMD chipset : Integrated Peripherals > On-Chip ATA Devices > In RAID Mode, select AHCI

Gick och starta i ACHI lge nu vilket det inte gjorde innan.
n s lnge verkar det ju funka.
Senast redigerad av Stormis84 2015-09-20 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in