• 1
  • 2
2015-08-31, 16:22
Medlem
Tjena!

Kommer om ca 2 månader hamna i rätten mot en kille som oprovocerat skallade mig inne på en nattklubb 4 gånger över näsan och riktade ett slag som träffade höger sida av ansiktet.

Bröt näsan på 2 ställen och fick en sårskada och svullnad på höger sida av ansiktet. Killen togs på plats och har erkänt skallarna. Han har också sagt i förhör att han själv blev svimfärdig pågrund utav att han tog i / skallade så hårt.

Jag har genomgått 2 operationer i efterhand, nu är näsan okej men den är fortfarande sne och även lite blå (det har gått 7 månader).

Hur mycket tror ni att han kan krävas betala? Hur mycket bör jag yrka på?

Tacksam för svar.
MVH
Citera
2015-08-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av risrosta

Bröt näsan på 2 ställen och fick en sårskada och svullnad på höger sida av ansiktet. Killen togs på plats och har erkänt skallarna. Han har också sagt i förhör att han själv blev svimfärdig pågrund utav att han tog i / skallade så hårt.

MVH

Fyfan, det fick mig att rysa. Alldeles för lite är mitt svar på din fråga, det handlar knappast om några jättesummor och du kommer nog med största sannolikhet bli besviken.

Fyfan...
Citera
2015-08-31, 16:46
Medlem
Burkbubbas avatar
Du kommer att bli tilldelad en åklagare, så du kan ta summan med honom. Jag fick betala en hisklig summa pengar för en "misshandel" då jag slog en kille i ansiktet med 2-3 slag, trots att han kastat en glasflaska efter mig.

Han satt på rättegången med tårar i ögonen och berättade hur han hade haft svårt att sova pga psykiska problem efter misshandeln, han vågar inte gå utanför dörren igen för han var rädd att han skulle bli misshandlad igen. Han satt och berättade hur hela hans sociala liv gått utför efter detta. Tror det hjälpte ganska mycket.

Vill även tillägga att killen var ut på krogen veckan efter denna händelse, och var inte minsta lilla rädd och hans sociala liv hade inte gått utför.
Senast redigerad av Burkbubba 2015-08-31 kl. 16:48.
Citera
Medlem
norrlandsguldares avatar
Eftersom näsan fortfarande inte ser ut som den brukar efter sju månader och två operationer kan du nog få en slant för "sveda och värk". Ja, jag är ju ingen jurist, men 50 000 + ränta och avgifter för sjukhuskostnader och förlorad arbetstid (om du har ett arbete)?

Har faktiskt ingen aning vad sådant där brukar landa på. Kan lika gärna vara 100 000 eller 10 000. Du kan ju kolla upp några liknande domar på nätet och se.

Har du ingen jurist som företräder dig?
Citera
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodnik
Fyfan, det fick mig att rysa. Alldeles för lite är mitt svar på din fråga, det handlar knappast om några jättesummor och du kommer nog med största sannolikhet bli besviken.

Fyfan...
Det är väl relativt, vad som är en "jättesumma". Enligt Brottsoffermyndigheten borde TS kunna begära minst 5 000 - 10 000. Inte vet jag vad för ytterligare skadeersättning som kan behövas, men personligen skulle jag kunna nöja mig med en sådan summa. Att den borde vara högre kan väl alla hålla med om dock.
Citera
2015-08-31, 17:14
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Det är väl relativt, vad som är en "jättesumma". Enligt Brottsoffermyndigheten borde TS kunna begära minst 5 000 - 10 000. Inte vet jag vad för ytterligare skadeersättning som kan behövas, men personligen skulle jag kunna nöja mig med en sådan summa. Att den borde vara högre kan väl alla hålla med om dock.

5000-10.000 för själva kränkningen, men eftersom TS näsa inte är helt återställd samt att det säkerligen har tillkommit ytterligare kostnader för sjukvård och utebliven arbetsinkomst så lär det bli betydligt högre.

Bara att snacka med åklagaren alternativt om du blivit tilldelad målsägandebiträde, dessa brukar ha ganska bra koll på vad domstolen brukar acceptera.
Citera
2015-08-31, 17:31
Medlem
Vill du ha extra mycket pengar så säg i rätten att du aldrig kommer våga gå till krogen eller någon fest igen, att du inte kommer våga gå ute när det är mörkt och sånt.
Citera
2015-08-31, 17:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av risrosta
Tjena!

Kommer om ca 2 månader hamna i rätten mot en kille som oprovocerat skallade mig inne på en nattklubb 4 gånger över näsan och riktade ett slag som träffade höger sida av ansiktet.

Jag har genomgått 2 operationer i efterhand, nu är näsan okej men den är fortfarande sne och även lite blå (det har gått 7 månader).

Hur mycket tror ni att han kan krävas betala? Hur mycket bör jag yrka på?

Tacksam för svar.
MVH
De flesta av oss har mycket svårt att ta upp saken på egen hand, dina anspråk på skadestånd är bara en bisak för åklagaren.
Tror det bästa är ifall du kontaktar domstolen och begär ett Målsägarbiträde som bevakar dina intressen.
http://www.domstol.se/Till-dig-som-a...behover-hjalp/
Citera
2015-08-31, 17:46
Medlem
En vän till mig råkade ut för samma sak. Han skickade dock sin jacka på kemtvätt och redovisade kvitton, han bröt näsan liksom du av oprovocerat våld. Dock sa idioterna något som att "Det var Hitlers födelsedag, vi ville fira och trodde han var invandrare så vi slog honom."

Han fick 20.000, detta är dock många herrans år sedan.
Citera
2015-08-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Eftersom näsan fortfarande inte ser ut som den brukar efter sju månader och två operationer kan du nog få en slant för "sveda och värk". Ja, jag är ju ingen jurist, men 50 000 + ränta och avgifter för sjukhuskostnader och förlorad arbetstid (om du har ett arbete)?

Har faktiskt ingen aning vad sådant där brukar landa på. Kan lika gärna vara 100 000 eller 10 000. Du kan ju kolla upp några liknande domar på nätet och se.

Har du ingen jurist som företräder dig?

Sveda och värk lär inte bli speciellt mycket. Det beräknas till 2400:- per månad man är heltidssjukskriven. Några 50 000 för sveda och värk finns inte på världskartan i det här fallet. I det fall TS beskriver kanske det blir 1 000-2 000 skulle jag gissa på.
För kränkningen hamnar man på 10 000-15 000Kr för grov misshandel.

Sen tillkommer så klart ersättning för utgifter och förlorad arbetsinkomst och liknande.
När det gäller permanenta skador(som ärr, sned näsa, funktionsnedsättning) så finns ingen fastställd praxis utan det får man diskutera med åklagaren om.

I TS fall kanske beror det på hur stor vanställningen är vilket för oss här är omöjligt att besvara.

Så runt 15 000 plus utgifter/förlorad inkomst och sen vad TS och åklagare kommer fram till för ersättning för den sneda näsan.
Citera
2015-08-31, 18:18
Bannlyst
Summan på skadeståndet kommer ha stor anknytning till vad du heter i för, eller efternamn!
Citera
2015-08-31, 19:29
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sveda och värk lär inte bli speciellt mycket. Det beräknas till 2400:- per månad man är heltidssjukskriven. Några 50 000 för sveda och värk finns inte på världskartan i det här fallet. I det fall TS beskriver kanske det blir 1 000-2 000 skulle jag gissa på.
För kränkningen hamnar man på 10 000-15 000Kr för grov misshandel.

Sen tillkommer så klart ersättning för utgifter och förlorad arbetsinkomst och liknande.
När det gäller permanenta skador(som ärr, sned näsa, funktionsnedsättning) så finns ingen fastställd praxis utan det får man diskutera med åklagaren om.

I TS fall kanske beror det på hur stor vanställningen är vilket för oss här är omöjligt att besvara.

Så runt 15 000 plus utgifter/förlorad inkomst och sen vad TS och åklagare kommer fram till för ersättning för den sneda näsan.

Det var inte sveda och värk jag beräknade till 50 000 när jag skrev "en slant". Men du har förmodligen rätt, det skulle nog aldrig landa på runt 50 000.

Jag läste nyss en dom där skadeståndet landade på 44 800 kronor för grov misshandel. Brottsoffret fick inga grova skador (han fick sy 9 stygn för ett skärsår med kniv. Notera: inte ett knivhugg) men vad de tog hänsyn till var att det var i samband med ett mord och brottsoffret attackerades med kniv, därav anledningen till den höga kränkningsersättningen på 40 000 kronor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in