Trafikverket har släppt en ny
Järnvägsplan, Lokaliseringsutredning 2021-04-19 Ärendenummer TRV 2019/1823 med rubriken
Göteborg-Borås, en del av nya stambanor
I den nämns en primär korridor som ansluter till järnvägen i Almedal, det blir alltså fyra spår ner till Mölndal, sedan svänger banan in i berget söder om Rävekärr (om jag fattat rätt strax norr om den tänkta depån för pendeltåg mm som planeras i mellan Rävekärr och Kållered). Banan svänger lite norrut, passerar på bro strax söder om industriområdet i Björröd och går sedan in i tunnel under Landvetter flygplats. Tunneln mynnar nära Rv40 strax nordost om flygplatsen, en framtida ny parallell landningsbana öster om den nuvarande ser ut att få plats. Sedan fortsätter banan bort till Borås där den korsar Viskadalsbanan och Varbergsvägen ungefär vid Rv27.
Stationer vid Mölndal, Landvetter flygplats, Borås C (en ny anslutning för pendeltåg till/från Göteborg) och en ny station söder om Borås (för fjärrtåg).
Perrongerna ska kunna hantera 250 meter långa tåg (Västlänken är normerande för pendeltågen), undantagen är Göteborg och den nya stationen i Borås, den ska kunna ta 400 meter långa tåg.
Banan ska klara 250 km/h.
https://www.trafikverket.se/contenta...osten-2020.pdf
Jag tycker att det verkar vettigt att släppa höghastighetskravet på den sträckan, sådan bana gör mest nytta mellan Stockholm och Jönköping.
Det riskerar att bli trångt i Mölndal, jag gissar att det två inre spåren kommer att ansluta Västlänken till tåg som stannar i Mölndal och att de yttre spåren huvudsakligen används av fjärrtåg från Gårdatunneln. Givetvis med möjlighet att byta spår.