2021-03-13, 14:46
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det går absolut att köra regionalt även med RU3, men det alternativet ger mindre möjlighet att köra godstrafik och färre höghastighetstågsresenärer. Den samhällsekonomiska nyttan är absolut lägst för RU3.

JA är ju det alternativ som Sverigeförhandlingen givit Trafikverket i uppdrag att utreda, men det verkar ju bli väldigt dyrt, troligen dyrare än Sverigeförhandlingen hade trott. Det är orsaken till att RU1 - 4 har tillkommit.

Jag tycker man ska välja ingenting!
Om man istället funderar på vad några hundra miljarder kronor kan användas till för att förbättra miljön kommer man sannolikt att komma fram till många bättre alternativ än att bygga höghastighetsbanor.

Stockholm handelskammare har ett antal förslag, https://www.chamber.se/cldocpart/6608.pdf

Jag tror att några av alternativen är tänkta att demonstrativt visa att de inte blir bra.

Många snabbtåg på kontinenten verkar gå till centralstationerna och utan enorma kostnader för stationer och stadstunnlar.
Citera
2021-03-14, 11:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag tror att några av alternativen är tänkta att demonstrativt visa att de inte blir bra.

Många snabbtåg på kontinenten verkar gå till centralstationerna och utan enorma kostnader för stationer och stadstunnlar.
Vad menar du med att "Många snabbtåg på kontinenten verkar gå till centralstationerna..."?
Vilka system har centralt belägna stationer och vilka har det inte?

ICE i Tyskland har centralt belägna stationer. Orsaken är att ICE oftast inte har särskilda bansträckningar utan körs till stora delar på befintliga banor som kompletterats vid behov, lite som X2000.

De nya TGV-stationer jag sett på bilder tycker jag verkar ligga utanför stadskärnorna, men Frankrike har ju byggt sina LGV (höghastighetsbanor) sedan 70-talet så många stationer kan ju ha blivit centrala med tiden.

I övrigt har jag ingen koll.
Citera
2021-03-19, 16:20
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Vad menar du med att "Många snabbtåg på kontinenten verkar gå till centralstationerna..."?
Vilka system har centralt belägna stationer och vilka har det inte?

ICE i Tyskland har centralt belägna stationer. Orsaken är att ICE oftast inte har särskilda bansträckningar utan körs till stora delar på befintliga banor som kompletterats vid behov, lite som X2000.

De nya TGV-stationer jag sett på bilder tycker jag verkar ligga utanför stadskärnorna, men Frankrike har ju byggt sina LGV (höghastighetsbanor) sedan 70-talet så många stationer kan ju ha blivit centrala med tiden.

I övrigt har jag ingen koll.
De moderna TGV-stationer som ligger i utkanterna av städer (eller långt ute på landsbygden) utgör bara en mindre del, resten är vanliga stationer centralt. Jag tror att man velat undvika ocentrala stationer i Tyskland så mycket som möjligt. Jag vet inte om man byggt några långa ICE-tunnlar för städernas skull, som den som diskuteras exempelvis i Lund.
Citera
2021-03-21, 15:05
Moderator
pudelluss avatar
Per Kågeson:
Citat:
Men för att genomföra projektet i Sverige krävs att man bortser från en rad principer som fastställts i riksdagen eller genom lagstiftningen.
Citat:
Staten tvingas i praktiken att subventionera varje resa mellan storstäderna med flera hundra kronor.
Citat:
Föreställer sig Miljöpartiet att ökat resande skulle underlätta övergången till ett resurssnålt samhälle?
Citat:
Om regeringen till varje pris vill att skattebetalarna ska subventionera snabba resor mellan storstäderna skulle det jämfört med höghastighetståg vara billigare att under en övergångsperiod hålla tillbaka utsläppen från flyget genom att betala bolagen för merkostnaden för biodrivmedel i väntan på att vätgas och el slår igenom.

https://www.dn.se/debatt/hoghastighe...iga-principer/
(210319)

När slår vätgas och el igenom? (Luftskepp?)
Citera
2021-03-21, 19:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Per Kågeson:

https://www.dn.se/debatt/hoghastighe...iga-principer/
(210319)

När slår vätgas och el igenom? (Luftskepp?)
Elflyg kan nog börja slå igenom på det regionala flygresandet inom fem år. Det skulle då handla om små maskiner, <30 passagerare, som klarar 300-400 km. Inget som skulle funka för trafiken mellan landets större städer, men kanske mellan Stockholm och mindre orter södra Norrland , Göteborg - Oslo vissa turer Göteborg- Köpenhamn., Stockholm - Åland, något till/från Gotland...
En linje Växsjö - Köpenhamn vore nog möjlig, det skulle kunna stjäla en del mindre priskänsliga resenärer från ett kommande snabbtåg.

En inte obefintlig del av det svenska inrikesflyget skulle, sett till räckvidd, kunna ersättas med elmaskiner om de fixar 400 km.
Citera
2021-03-22, 19:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
De moderna TGV-stationer som ligger i utkanterna av städer (eller långt ute på landsbygden) utgör bara en mindre del, resten är vanliga stationer centralt. Jag tror att man velat undvika ocentrala stationer i Tyskland så mycket som möjligt. Jag vet inte om man byggt några långa ICE-tunnlar för städernas skull, som den som diskuteras exempelvis i Lund.
Frågan kvarstår.
Vilka snabbtågssystem i Europa har centralt belägna stationer och vilka har det inte?

TGV har tydligen stationerna utanför stadskärnorna numera, även om dessa är en liten del av alla stationer.

ICE skrev jag själv att de går på befintliga spår och har centralt belägna stationer. Inga nya spår behövdes.

Ett mål med en ny stambana i Sverige, oavsett vilken hastighet den kommer att få, är också att öka spårkapaciteten och då funkar det inte att köra på befintliga spår genom städerna.

Om man ska konkurrera med flyget måste restiderna hållas nere och då funkar det inte att köra på befintliga spår genom städerna.
Citera
2021-03-23, 01:52
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Elflyg kan nog börja slå igenom på det regionala flygresandet inom fem år. Det skulle då handla om små maskiner, <30 passagerare, som klarar 300-400 km. Inget som skulle funka för trafiken mellan landets större städer, men kanske mellan Stockholm och mindre orter södra Norrland , Göteborg - Oslo vissa turer Göteborg- Köpenhamn., Stockholm - Åland, något till/från Gotland...
En linje Växsjö - Köpenhamn vore nog möjlig, det skulle kunna stjäla en del mindre priskänsliga resenärer från ett kommande snabbtåg.

En inte obefintlig del av det svenska inrikesflyget skulle, sett till räckvidd, kunna ersättas med elmaskiner om de fixar 400 km.
Då verkar inte elflyg vara så bra för de längre sträckorna som höghastighetstågen handlar om iaf.

Citat:
Frågan kvarstår.
Vilka snabbtågssystem i Europa har centralt belägna stationer och vilka har det inte?

TGV har tydligen stationerna utanför stadskärnorna numera, även om dessa är en liten del av alla stationer.

ICE skrev jag själv att de går på befintliga spår och har centralt belägna stationer. Inga nya spår behövdes.

Ett mål med en ny stambana i Sverige, oavsett vilken hastighet den kommer att få, är också att öka spårkapaciteten och då funkar det inte att köra på befintliga spår genom städerna.

Om man ska konkurrera med flyget måste restiderna hållas nere och då funkar det inte att köra på befintliga spår genom städerna.
Som jag skrev finns det ett antal ocentrala TGV-stationer, men de flesta är inte det.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TGV_stations
Tyskland har både gamla och nya spår och verkar ha gått in för centrala stationer.
Spanien har byggt några ocentrala stationer.

Ditt påstående i näst sista stycket skulle kunna bero på hur många spår det går genom städerna.

Befintliga spår genom städerna skulle bara användas av de höghastighetståg som är på väg till/från en station, övriga går utanför städerna och i högre fart. Undviker man att bygga stationer där sparar man kostnaderna för dessa och slipper också de sämre lägena.
Senast redigerad av pudellus 2021-03-23 kl. 02:51.
Citera
2021-03-23, 07:20
Medlem
Citat:
Då verkar inte elflyg vara så bra för de längre sträckorna som höghastighetstågen handlar om iaf.

Som jag skrev finns det ett antal ocentrala TGV-stationer, men de flesta är inte det.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TGV_stations
Tyskland har både gamla och nya spår och verkar ha gått in för centrala stationer.
Spanien har byggt några ocentrala stationer.

Ditt påstående i näst sista stycket skulle kunna bero på hur många spår det går genom städerna.

Befintliga spår genom städerna skulle bara användas av de höghastighetståg som är på väg till/från en station, övriga går utanför städerna och i högre fart. Undviker man att bygga stationer där sparar man kostnaderna för dessa och slipper också de sämre lägena.
Hela diskussionen om hur centrala stationerna är känns lite överflödig. Vid start och slut av en linje kan naturligtvis stationen vara central och gå på befintligt nät om inte några av de större målpunkterna faktiskt ligger före start- och slutstationen. Det är däremellan som stationerna inte får ta ytterligare tid. Så från Stockholm till Göteborg så är det OK att det tar några minuter extra i ändarna, det är tid som en station utanför centrum ändå skulle kräva i form av resor efteråt för de flesta resenärerna. Detta har inget med restiden för flyg att göra, dem kan man lämna helt utanför denna diskussionen.
Citera
2021-03-23, 08:18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
...
Nej, första generationens elflyg kommer inte ha en kapacitet i närheten av tågets. Dessutom är propellerflyg, som det handlar om, långsammare än jetflyg, så när det gäller snabbt resande är jetflyg bättre än elflyg.
Citera
2021-03-23, 15:58
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Hela diskussionen om hur centrala stationerna är känns lite överflödig. Vid start och slut av en linje kan naturligtvis stationen vara central och gå på befintligt nät om inte några av de större målpunkterna faktiskt ligger före start- och slutstationen. Det är däremellan som stationerna inte får ta ytterligare tid. Så från Stockholm till Göteborg så är det OK att det tar några minuter extra i ändarna, det är tid som en station utanför centrum ändå skulle kräva i form av resor efteråt för de flesta resenärerna. Detta har inget med restiden för flyg att göra, dem kan man lämna helt utanför denna diskussionen.
Du verkar missa kostnadsfrågan. Flera städer utmed linjerna vill absolut ha centrala stationer för höghastighetståg (och tunnlar). Blir det för dyrt kanske det inte kan bli sådana tunnelprojekt och då får de resonera hur det kan lösas på ett optimalt sätt i alla fall.
Senast redigerad av pudellus 2021-03-23 kl. 16:54.
Citera
2021-03-23, 19:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Du verkar missa kostnadsfrågan. Flera städer utmed linjerna vill absolut ha centrala stationer för höghastighetståg (och tunnlar). Blir det för dyrt kanske det inte kan bli sådana tunnelprojekt och då får de resonera hur det kan lösas på ett optimalt sätt i alla fall.
Givetvis vill alla ha allt. Jag gissar att det vettigaste är att undvika dyr järnväg in till stadskärnor och istället bygga järnvägen så att det kan anslutas lokala spår. Om man tar Lin- och Norrköpingarna som exempel så borde de få möjlighet att ansluta till det nya nätet söder om Linköping och norr om Norrköping, kanske också mellan städerna.
I några av förslagen nämns en extern station i Borås, placerad i någonstans i anslutning till Viskadalsbanan, jag skulle gissa på att någonstans runt banans korsning med Rv27 skulle kunna funka. Med en sådan station skulle man, beroende på hur spår kopplas, kunna köra regionala tåg från Borås, via den nya stationen, till Göteborg.
Citera
2021-03-30, 07:07
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Citat:

I Stuttgart har man sedan ett decennium byggt ny underjordisk järnväg för ICE.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in