2005-10-24, 21:25
Medlem
Läser man en kurs på universitetet och blir godkänd i den får man ett visst antal akademiska poäng för det, om jag har förstått situationen rätt.

Nu undrar jag om man, för kunskaper man ej förvärvat på universitet eller genom annan formell utbildning, kan tenta av dessa och erhålla de akademiska poäng som därigenom åligger. Jag tänker här främst på språk. Om jag har bott i Tyskland X antal år och är väl hemma i det tyska språket, kan jag då när jag går på universitet i Sverige tenta av akademiska poäng motsvarande en tyskakurs och slippa närvara vid dess lektioner? Skulle detta vara möjligt för vilka kurser som helst där man anser sig ha tillhörande kunskaper, eller måste man följa vissa program vari endast vissa kurser medföljer?
Citera
2005-10-24, 21:39
Medlem
Hispers avatar
Ang närvaro på lektioner. På vissa kurser kan det förekomma vissa obligatoriska moment, inlämningsuppgifter, seminarier mm och på dessa är det då närvarokontroll. Utan godkänt på dessa ingen fullständig kurs. Men "vanliga" lektion kan du skita i.

Och om jag inte är helt ute och cyklar...

För att kunna tenta av ett ämne så måste vara antagen på kursen, så vitt jag vet så kan du inte gå och tenta på vilken kurs du vill.
Citera
2005-10-24, 23:26
Medlem
evolutes avatar
I språk är det enligt min erfarenhet mer obligatoriska moment än vid ex. matematik. I de flesta mattekurser jag tagit skulle jag bara behöva dyka upp på första föreläsningen för att anmäla mig, och på tentan. I språk däremot var det massor av småtest, samt uppdelningar av kursen i 2-poängsdelar. I matematik däremot har jag gjort 5-poängstentor. I psykologi hade jag 7-poängstenta utan obligatoriska moment. Det varierar alltså.
Citera
2005-10-25, 00:10
Medlem
Det är väll inget som säger att man ska kunna tentera kurser i ex. tyska bara för man bott där. Jag skulle inte försöka tentera svenska på högskolenivå.

Vet att om man läser i.a.f. vissa språk ingår litteraturhistoria.
Citera
2005-10-25, 00:37
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag har läst Engelska A, och även om jag hade varit en hitflyttad engelsman hade det inneburit en del jobb. Det är böcker som ska redovisas, föredrag som ska hållas o.s.v. Därmed inte sagt att utbildningen var krävande, det var MYCKET ledig tid och det krävdes inte särskilt stor arbetsinsats jämförelsevis.

Jag tror nog att man kommer lindrigare undan om man försöker tenta av matematiska/naturvetenskapliga ämnen, men å andra sidan är ju sådana kunskaper inte direkt lätta snappa upp i vardagslivet...
Citera
2005-10-25, 10:53
Medlem
Kuggarns avatar
Tror att det egentligen kan bli ganska svårt att tenta av tyskan enbart på grundval av att du bott i Tyskland. Det bruka vara ganska mycket mer än enbart att kunna behärska språket klanderfritt. Du måste ha koll på realia, grammatiska regler (så du kan förklara dem för andra), litteratur etc. Om du ändå uppskattar att du skulle kunna klara av det så föreslår jag att du studerar kursplaner och tentor för kurserna du funderar att tenta av så du får lite känsla för vad som kommer att krävas.
Citera
2005-10-25, 12:19
Medlem
Nybörjarkurserna i språk brukar vara fulla med personer som pratar språket flytande. De måste gå den vägen för att få läsa de högre kurserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in