2015-08-30, 22:13
Medlem
Hej. Jag har satt mig i en jvla sits kan vi brja med att konstatera vilket gr att jag fr skra ner p mina kostnader avsevrt fram till och med december i r!

Detta gr s att jag blir tvungen att rkna om min budget och hr frgar jag ngra som har erfarenhet av att leva minst sagt "sparsamt" eller snlt om ni s vill.

1: Efter hyra r betalt r tanken hr att jag ska klara mig p 1500kr i mat kostnader fr en mnad. (jag bor sjlv och har bara mig sjlv att fda)

2: Blir ej mycket ver till nje sklart heller utan har rknat p 1000:- hr.

P bda dessa poster ligger bland annat hushlls saker och hygien artiklar med men fr frst och frmst plocka frn mat kontot dr.

Vad tror ni gr det att verleva p en mat o njes kassa som r totalt 2500kr?
Det handlar ju bara om ca 5 mnaders tid?
Citera
2015-08-30, 22:16
Medlem
loliravers avatar
ja?

Hur tror du dom som lever p socialbidrag lever?
Citera
2015-08-30, 22:22
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jad, det kommer g. Det har jag gjort sjlv flera gnger. Det dr med nje kan du glmma dock, bio, kaff och liknande gr bort p en gng.

S en njeskassa p kanske 500 kr r nog mer realistisk.

Om du r totalnykterist, a ka absolutist, aka "Straight Edge" som jag, s r det inte s farligt att leva p en sdan kassa.

M ao, cigaretter, alkohol, kaffe, t, dom kan du glmma - det kommer du tjna massor p, nmligen.

Om du r videospelare s kan du g ver till piratkopierade DATORspel istllet fr konsol i ngra mnader. Om du prompt mste ha berusning s kan du alltid odla eller brygga den sjlv.

Likas kan du bjuda in vnner fr att kolla p piratkopierade biofilmer dr hemma - jo Cam-en r inte alltid jttebra kvalitet, men det r helt ok ibland - och du umgs med vnner.

Allt som allt, s gr det - r bara ngot av en omstllning i brjan.
Citera
2015-08-30, 22:24
Medlem
Ja det r hgst rimligt. En stor del av budgeten p "nje", men det vljer man ju sjlv. Trkigare mat, mer fest, antar jag.
Citera
2015-08-30, 22:35
Medlem
Scraps avatar
Med ltthet. Det r vad jag gr av med under en mnad utan att snla.
Citera
2015-08-31, 07:21
Medlem
Timmervargens avatar
Stt njestusenlappen p sparkontot istllet.
Citera
2015-08-31, 07:58
Medlem
Jagarjagarens avatar
Som ensam frlder med ensam vrdnad om tv barn hade jag ungefr 2000 kr i matbudget. Det gr - utan ngra strre problem, faktiskt, men man mste kunna laga lite mat frn grunden. Typ: Kp hel kyckling och stycka den sjlv - du fr ut (tminstone) 4 mltider p den:

Tv filer, tv klubbor, tv vingar, och s koka skrov till buljong (med ngra rotsaker och vatten) och plocka rent frn ktt (till soppa eller sallad).

Kolla med din lokala matbutik om du kan f kpa ben av dem om de har manuell kttdisk - brukar vara jttebilligt och det r enkelt att koka buljonger/fonder p det. Leta rda lappar i affren och handla typ p Lidl och Willys hellre n typ Coop och Ica.

Nu kommer ju hsten ocks - s rotsaker brukar vara ljligt billigt.

Lycka till.
Citera
2015-08-31, 11:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag hade satt 2000 kr i mat och 500 kr p nje s kan du leva med okej kost.
Citera
2015-08-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
bio, kaff och liknande gr bort p en gng.

Nej dr drar jag grnsen!!! Ska fanemej g p Starwars p bio i december om det s stter mig i lyxfllan!!! Hehe

Ner skmt sido, tack fr att ni tror p min budget d ska jag gra allt fr att hlla den!
Citera
2015-08-31, 17:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
2: Blir ej mycket ver till nje sklart heller utan har rknat p 1000:- hr.
Alkohol behver inte bli dyrt om du t.ex brygger eget vin, bestller smuggel eller tminstone njer dig med billiga mrken och prisvrda alternativ hos systemet.
Du kan fortstta dricka bryggkaffe hemma om du gillar det men hgst g ut ngon gng i mnaden p billigare arbetarcaf / cafteria.

Har du ngon mat hemma nu i frysen eller saker som kan sljas p blocket / pantbanken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in