2015-08-30, 22:13
Medlem
Hej. Jag har satt mig i en jävla sits kan vi börja med att konstatera vilket gör att jag får skära ner på mina kostnader avsevärt fram till och med december i år!

Detta gör så att jag blir tvungen att räkna om min budget och här frågar jag några som har erfarenhet av att leva minst sagt "sparsamt" eller snålt om ni så vill.

1: Efter hyra är betalt är tanken här att jag ska klara mig på 1500kr i mat kostnader för en månad. (jag bor själv och har bara mig själv att föda)

2: Blir ej mycket över till nöje såklart heller utan har räknat på 1000:- här.

På båda dessa poster ligger bland annat hushålls saker och hygien artiklar med men får först och främst plocka från mat kontot där.

Vad tror ni går det att överleva på en mat o nöjes kassa som är totalt 2500kr?
Det handlar ju bara om ca 5 månaders tid?
Citera
2015-08-30, 22:16
Medlem
loliravers avatar
ja?

Hur tror du dom som lever på socialbidrag lever?
Citera
2015-08-30, 22:22
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jadå, det kommer gå. Det har jag gjort själv flera gånger. Det där med nöje kan du glömma dock, bio, kaffé och liknande går bort på en gång.

Så en nöjeskassa på kanske 500 kr är nog mer realistisk.

Om du är totalnykterist, a ka absolutist, aka "Straight Edge" som jag, så är det inte så farligt att leva på en sådan kassa.

M ao, cigaretter, alkohol, kaffe, té, dom kan du glömma - det kommer du tjäna massor på, nämligen.

Om du är videospelare så kan du gå över till piratkopierade DATORspel istället för konsol i några månader. Om du prompt måste ha berusning så kan du alltid odla eller brygga den själv.

Likaså kan du bjuda in vänner för att kolla på piratkopierade biofilmer där hemma - jo Cam-en är inte alltid jättebra kvalitet, men det är helt ok ibland - och du umgås med vänner.

Allt som allt, så går det - är bara något av en omställning i början.
Citera
2015-08-30, 22:24
Medlem
Ja det är högst rimligt. En stor del av budgeten på "nöje", men det väljer man ju själv. Tråkigare mat, mer fest, antar jag.
Citera
2015-08-30, 22:35
Medlem
Scraps avatar
Med lätthet. Det är vad jag gör av med under en månad utan att snåla.
Citera
2015-08-31, 07:21
Medlem
Timmervargens avatar
Sätt nöjestusenlappen på sparkontot istället.
Citera
2015-08-31, 07:58
Medlem
Jagarjagarens avatar
Som ensam förälder med ensam vårdnad om två barn hade jag ungefär 2000 kr i matbudget. Det går - utan några större problem, faktiskt, men man måste kunna laga lite mat från grunden. Typ: Köp hel kyckling och stycka den själv - du får ut (åtminstone) 4 måltider på den:

Två filéer, två klubbor, två vingar, och så koka skrov till buljong (med några rotsaker och vatten) och plocka rent från kött (till soppa eller sallad).

Kolla med din lokala matbutik om du kan få köpa ben av dem om de har manuell köttdisk - brukar vara jättebilligt och det är enkelt att koka buljonger/fonder på det. Leta röda lappar i affären och handla typ på Lidl och Willys hellre än typ Coop och Ica.

Nu kommer ju hösten också - så rotsaker brukar vara löjligt billigt.

Lycka till.
Citera
2015-08-31, 11:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag hade satt 2000 kr i mat och 500 kr på nöje så kan du leva med okej kost.
Citera
2015-08-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
bio, kaffé och liknande går bort på en gång.

Nej där drar jag gränsen!!! Ska fanemej gå på Starwars på bio i december om det så sätter mig i lyxfällan!!! Hehe

Nerå skämt åsido, tack för att ni tror på min budget då ska jag göra allt för att hålla den!
Citera
2015-08-31, 17:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ognadnafmirg
2: Blir ej mycket över till nöje såklart heller utan har räknat på 1000:- här.
Alkohol behöver inte bli dyrt om du t.ex brygger eget vin, beställer smuggel eller åtminstone nöjer dig med billiga märken och prisvärda alternativ hos systemet.
Du kan fortsätta dricka bryggkaffe hemma om du gillar det men högst gå ut någon gång i månaden på billigare arbetarcafé / caféteria.

Har du någon mat hemma nu i frysen eller saker som kan säljas på blocket / pantbanken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in