• 1
  • 2
2015-09-10, 10:14
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Så du känner familjen i fråga ? Har läst journaler ? Eller är du månne en av dessa namngivna personer ts nämner ? Får inte kan du vara så lågintelligent så du får känslan av att Ts inte är en bra mor för att hon saknar förmågan att skriva korrekt meningsbyggda formuleringar på flash back !!!!!!
Jag är skjälv av den bestämda meningen att barn ska vara hos sina föräldrar och inte ryckas upp hur som helst och separeras från all trygghet pga några nyckfulla socialtanter utan mycket svåra brott mot barnen föreligger i hemmet ( pedofili,misshandel,vanvård) . Dessutom är en kontakt persons uppdrag att hjälpa och stödja föräldrarna genom avlastning och absolut inte gå bakom ryggen på dom .

Fast anar man det minsta oråd eller om man tror att det finns minsta chans att barnen far illa är man enligt lag skyldig att anmäla. Det år knappast kontaktpersonens fel, denne anmälde bara. Om barn under mitt ansvar uttryckt samma sak som dina hade jag anmält bara för att hålla min rygg och samvete fritt.

Edit, såg nu att du inte nämnde kontaktpersonen, utan endast socialtanteri allmänhet
Senast redigerad av Eldamycke 2015-09-10 kl. 10:17.
Citera
2015-09-10, 10:48
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Fast anar man det minsta oråd eller om man tror att det finns minsta chans att barnen far illa är man enligt lag skyldig att anmäla. Det år knappast kontaktpersonens fel, denne anmälde bara. Om barn under mitt ansvar uttryckt samma sak som dina hade jag anmält bara för att hålla min rygg och samvete fritt.
ett ordspråk säger som man frågar får man svar detta gäller särskilt barn för dom älskar att vara till lags och säger allt du vill höra dom drar sig inte för att ta till en vit lögn för att få ditt gillande .
en kontaktperson får ingen utbildning i hur man pratar med barn som utsetts för vanvård i hemmet .troligtvis skulle inte barnen ens veta om att dom blir vanvårdade då dom iaf små barn tror att alla andra barn har det som dom hemma om jag var kontaktperson så hade jag aldrig kunnat leva med att separera föräldrar från deras barn det är ju som att slita ut hjärtat på någon och spotta på det , tänk dig , om du vore barnet.....
Det är vanlig lördagskväll plötsligt ringer och knackar hårt på dörren en röst ropar ÖPPNA DET ÄR POLISEN,,,, pappa öppnar och försvinner iväg i en polisbil som en brottsling. Du lyfts upp av okända armar från ditt trygga ställe under soffbordet där du och syrran just byggt en myskoja i hop med hunden och lördagsgodiset , Mamma börjar gråta och packar kläder och tandborstar sedan åker ni i väg i mörkret till ett okänt hus där ni måste vara utan DEN ÄLSKADE hund ,pappa och efter 2 dagar försvinner även mamma ,
Citera
2015-09-10, 11:06
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
ett ordspråk säger som man frågar får man svar detta gäller särskilt barn för dom älskar att vara till lags och säger allt du vill höra dom drar sig inte för att ta till en vit lögn för att få ditt gillande .
en kontaktperson får ingen utbildning i hur man pratar med barn som utsetts för vanvård i hemmet .troligtvis skulle inte barnen ens veta om att dom blir vanvårdade då dom iaf små barn tror att alla andra barn har det som dom hemma om jag var kontaktperson så hade jag aldrig kunnat leva med att separera föräldrar från deras barn det är ju som att slita ut hjärtat på någon och spotta på det , tänk dig , om du vore barnet.....
Det är vanlig lördagskväll plötsligt ringer och knackar hårt på dörren en röst ropar ÖPPNA DET ÄR POLISEN,,,, pappa öppnar och försvinner iväg i en polisbil som en brottsling. Du lyfts upp av okända armar från ditt trygga ställe under soffbordet där du och syrran just byggt en myskoja i hop med hunden och lördagsgodiset , Mamma börjar gråta och packar kläder och tandborstar sedan åker ni i väg i mörkret till ett okänt hus där ni måste vara utan DEN ÄLSKADE hund ,pappa och efter 2 dagar försvinner även mamma ,

Håller helt med dig om att barn oftast mår bäst med sina föräldrar. Dock är det inte konstigt att man gör en anmälan. Bättre 100 felaktiga anmälningar än en för lite.

Sen utförs LVU inte random, jag antar att deltar belägg för detta. Saknas belägg kommer barnen att få återgå till sin familj.
Citera
2015-09-10, 11:51
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Håller helt med dig om att barn oftast mår bäst med sina föräldrar. Dock är det inte konstigt att man gör en anmälan. Bättre 100 felaktiga anmälningar än en för lite.

Sen utförs LVU inte random, jag antar att deltar belägg för detta. Saknas belägg kommer barnen att få återgå till sin familj.
ja det är ju så enkelt att ringa in en anmälan ,man kan faktiskt säga vad man vill om vem som helst och när det gäller barn kan man tom tolka det dom säger åt dom .
....obs true story ..
granne 1 har en hänggunga i sin silvergran en kväll rymmer 3 åringen klättrar upp i gungan trillar ur och skriker högt pappan går över och hämtar upp ,antar att granne 1 sover då hon är pensionär och lägger sig kl 19 men granne 1 hör ser allt och dagen efter när 3åringen äter hembakta bullar hos henne ser hon alla blå märken och barnets kladdiga mun och tröja dessutom har hon inga skor .. hon frågar vad som hänt 3 åringen säger.ont .. pappa ..aj aj ... ska hon då ringa in så hon i kan sova gott om natten ,eller ta ner sin gunga efter att ha pratat med föräldrarna och förtått vad som är orsaken till blå märkerna och flickans prat om hur hjältemodigt pappan räddade henne då hon föll ur gungan .
Senast redigerad av Elvislever241 2015-09-10 kl. 12:09.
Citera
2015-09-10, 12:12
Medlem
Jag har haft en del med socialen att göra genom många år och har även en vän som arbetar där och har lärt mig att socialen kan var väldigt okunniga i visa saker och en del som arbetar inte borde göra det. Men att dom skulle ta barn från föräldrarna utan anledning är nog inte så vanligt och det är inte bara en eller två personer på socialen som kan ta beslut om det utan det måste vara många fler inblandade och man måste ju gå igenom det man har på möten mm.

Nu har ju ts blivit satt på ett familjehem för att dom ska kunna se hur hon är som mamma personalen där arbetar ju inte ihop med socialen och dom har lämnat in rapport om att mamman inte verkar kunna ta hand om barnen. Så att både socialen och familje hemmet och säkert många många fler har tagit detta beslutet för barnens bästa och för att kunna arbeta vidare då säkert tillsammans med mamman.

Men denna mamma pratar bort allt skyller på hunden på socialen på familjehemmet hon hänger ut personer som är ganska dumt att hänga ut och det dummaste hon drar rasistkortet.
Citera
2015-09-10, 12:14
Medlem
glasses123s avatar
LVU utfärdas inte alltid korrekt. Men detta var tusan befogat och rätt agerat.
Citera
2015-09-10, 12:28
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Jag har haft en del med socialen att göra genom många år och har även en vän som arbetar där och har lärt mig att socialen kan var väldigt okunniga i visa saker och en del som arbetar inte borde göra det. Men att dom skulle ta barn från föräldrarna utan anledning är nog inte så vanligt och det är inte bara en eller två personer på socialen som kan ta beslut om det utan det måste vara många fler inblandade och man måste ju gå igenom det man har på möten mm.

Nu har ju ts blivit satt på ett familjehem för att dom ska kunna se hur hon är som mamma personalen där arbetar ju inte ihop med socialen och dom har lämnat in rapport om att mamman inte verkar kunna ta hand om barnen. Så att både socialen och familje hemmet och säkert många många fler har tagit detta beslutet för barnens bästa och för att kunna arbeta vidare då säkert tillsammans med mamman.

Men denna mamma pratar bort allt skyller på hunden på socialen på familjehemmet hon hänger ut personer som är ganska dumt att hänga ut och det dummaste hon drar rasistkortet.
ja rasistkortet visste inte ens att det kunde ha betydelse i sammanhanget rom,neger ,kines , svart eller vit,gul eller röd i sverige är vi alla svenskar lika inför socialtjänstens paragrafer och nycker,vem vet nästa gång är det det dina barn eller barn barn som förs bort .
men jag kan hålla med om att det måste vara enklare för soc att omhänderta utländska och romska barn då dom oftast inte vet om sina rättigheter eller hur man uppfostrar barn på korrekt svenskt vis. Dessutom är ju det byråkratiska språket till myndigheternas fördel det ger dom rejält med försprång. För det är ju en kamp med tiden, var sjätte månad när LVU omprövas.
Ju fler år som går ju mer bleknar biologiska mamma och pappa för barnen och i det nya familjehemmet.
Där dom genom socialens försorg[ dvs våra skattemedel] allt dom behöver,kläder,dator,cykel,möbler och allt annat som en arbetslös förälder aldrig skulle kunna drömma om att ge sina barn .
Senast redigerad av Elvislever241 2015-09-10 kl. 12:33.
Citera
2015-09-10, 14:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så du känner familjen i fråga ? Har läst journaler ? Eller är du månne en av dessa namngivna personer ts nämner ? Får inte kan du vara så lågintelligent så du får känslan av att Ts inte är en bra mor för att hon saknar förmågan att skriva korrekt meningsbyggda formuleringar på flash back !!!!!!
Jag är skjälv av den bestämda meningen att barn ska vara hos sina föräldrar och inte ryckas upp hur som helst och separeras från all trygghet pga några nyckfulla socialtanter utan mycket svåra brott mot barnen föreligger i hemmet ( pedofili,misshandel,vanvård) . Dessutom är en kontakt persons uppdrag att hjälpa och stödja föräldrarna genom avlastning och absolut inte gå bakom ryggen på dom .

Vad tycker du att det här låter som?
Citat:
Flickorna hade då sagt att dom hade haft mardrömmar om att pappa skulle hugga dom och att dom är rädd för sin pappa.
Hon hade även sagt till socialen att dom har trasiga kläder samt dom är smutsigt klädd, det är smutsigt hemma , dom får aldrig mat , dom hatar sin mormor , dom vet inte hur man duschar , ingen sömn eller mat rutiner.

Det är tur att sådana som du inte får sätta gränsen för när ett barn skall få hjälp.
Citera
2015-09-10, 16:23
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
ja det är ju så enkelt att ringa in en anmälan ,man kan faktiskt säga vad man vill om vem som helst och när det gäller barn kan man tom tolka det dom säger åt dom .
....obs true story ..
granne 1 har en hänggunga i sin silvergran en kväll rymmer 3 åringen klättrar upp i gungan trillar ur och skriker högt pappan går över och hämtar upp ,antar att granne 1 sover då hon är pensionär och lägger sig kl 19 men granne 1 hör ser allt och dagen efter när 3åringen äter hembakta bullar hos henne ser hon alla blå märken och barnets kladdiga mun och tröja dessutom har hon inga skor .. hon frågar vad som hänt 3 åringen säger.ont .. pappa ..aj aj ... ska hon då ringa in så hon i kan sova gott om natten ,eller ta ner sin gunga efter att ha pratat med föräldrarna och förtått vad som är orsaken till blå märkerna och flickans prat om hur hjältemodigt pappan räddade henne då hon föll ur gungan .

Du verkar ju vara helt bakom flötet, eller trollar du?
För det första, en granne som anmäler till socialen är inte samma sak som att en kontaktperson gör det. Kontaktpersonen är enligt lag skyldig att göra en anmälan. Huruvida grannen i exemplet gör rätt är således helt ovidkommande, men jag väljer ändå att svara på det.

1 känner grannen att detta är något som oroar denne bör denne anmäla.

2 ett flertal blåmärken i ansiktet är något att uppmärksamma då ett fall från en gunga rimligtvis inte borde resultera i fler än ett blåmärke.

3 samtalet mellan grannen och barnet dagen efter fallet vet du inget om. Vad barnet sa till grannen om pappa och ajaj vet endast grannen och barnet någonting om då det i exemplet du ger ovan ter sig som att endast barnet och grannen var närvarande.

Du låter som en desperat morsa som har behandlat sina egna barn illa och nu försöker urskulda dig och rena ditt samvete på flashback genom att bagatellisera barns upplevelser och utsagor.

Ska det vara så jävla svårt att inte behandla sina egna barn illa?
Citera
2015-09-10, 17:32
Medlem
Gafflens avatar
Förstår inte vad som har hänt, din text var så otroligt rörig.

Du bör verkligen inte hänga ut folk.
Citera
2015-09-13, 10:48
Medlem
Att pappan anhålls och inte kommer tillbaka på flera dagar tyder ju på att han misstänks för ett allvarligt brott, mest troligt relaterat till barnen eftersom det hände samtidigt som socialens ingripande. Hade det bara varit tjafs vid insatsen hade han inte fått stanna i häktet.
Alltså är det något mycket mer allvarligt som ligger bakom än smutsiga kläder.
Citera
2015-09-17, 21:29
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
....obs true story ..

(FB) Par misshandlat tvillingar på 3 månader i Gästrikland

Ett exempel på vad som kan hända. Om du läser tråden så ser du att man misstänkt missförhållanden utan att anmäla. Vid en anmälan kanske detta uppmärksammats tidigare och barnet gått att rädda.

Hellre 1000 felaktiga anmälningar än en missad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in