2015-08-30, 18:01
Medlem
I media rapporteras ofta att Turkiet eller Jordanien har tagit emot si och så många flyktingar, så då kan Europa ta emot fler.

Men hur många flyktingar har Sverige tagit emot? Enda jag hittar är beviljade asylansökningar år för år. Men det jag är ute efter är hur många flyktingar som just nu befinner sig i Sverige.

Sen är frågan hur länge man räknas som flykting? Chilenare och iranier som kom till Sverige på 80-talet, räknas de fortfarande som flyktingar?

Annan fråga är om anhöriginvandrare till flyktingar också räknas med i flyktingstatistiken?
Citera
2015-08-30, 21:22
Medlem
Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR finns det 142,207 flyktingar i Sverige.

Flykting definierar man på detta vis:
Citat:
Persons recognized as refugees under the 1951 UN Convention/1967 Protocol, the 1969 OAU Convention, in accordance with the UNHCR Statute, persons granted a complementary form of protection and those granted temporary protection. It also includes persons in a refugee-like situation for whom refugee status has, for practical or other reasons, not been ascertained. In the absence of Government figures, UNHCR has estimated the refugee population in many industrialized countries based on 10 years of individual asylum-seeker recognition.

http://www.unhcr.org/pages/49e48f056.html#

Rätta mig om jag har fel, men borde inte detta rent matematiskt innebära att Sverigedemokraterna har rätt när de påstår att många av de som kommer till Sverige saknar flyktingskäl? För FN:s siffra över flyktingar i Sverige täcker ju inte alls upp alla invandrare som idag bor i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in